Jump to content

Inskjutning och provskjutning i Stockholm

Jos70
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har nyligen fått hem mitt kulvapen (.308) och en gammal sbs hagelbössa som jag nu vill skjuta in respektive provskjuta för att se träffbilder. Bor i Stockholms innerstad så jag skulle gärna få några tips på skjutbanor som har plats för inskjutning av sikte/break in av pipa men även där man kan skjuta med hagelbössa (på tavlor med där jag kan se träffbild/spridning). 

Som ni säkert kan se är jag nybörjare så om jag utryckt mig diffust eller använt lite felaktig terminologi ber jag om tålamod och förståelse. 

Så om någon har något bra tips tar jag välkommet emot dem.

Enabygdens jägarcentrum i Enköping. Har inskjutningsbana ( ta med tavla och klisterlappar) och även en hagelbana med plåt för att kolla träffbilder (ta med kalk eller krita, vatten, stor pensel eller roller så du kan slamma plåten efter varje skott). 

Som boende i Stockholm rekommenderar jag två klubbar söder om stan. Huddinge (https://www.hjvf.se/) och Haninge (https://www.hjk.se/). Båda har inskjutningsbanor för hagel och kula och dessutom roliga hagelbanor. Gå med som betalande medlem så stödjer du verksamheten också. Stockholms skjutbanor behöver allt stöd de kan få i dessa tider när villaområdena kryper närmare. 

Om du nångång åker mot Uppsalahållet så finns Ekebyboda. Kostar inget att använda inskjutningsbanan, men man ska vara noggrann att följa instruktionerna, hålla rent efter sig mm. Brukar finnas tavla, men bra att ta med sig själv (dvs nått a4 man kan skriva ut gratis funkar, det finns tavla att sätta fast dem på). Finns klisterlappar på plats. Man kan donera nån liten slant ibland för att bidra lite också.

Vissa dagar i veckan är det bemannat vilket kan vara nice om man är nybörjare. Kolla på hemsidan!

Bra tips jr_Moberg och sexfemåtta, det uppskattas verkligen🙂

Håller med om vikten att det finns skjutbanor här i Stockholm och att stödja dem!

//J