Jump to content

Varför skjuter jag bättre med öppna riktmedel än med kikare på löpet?

Freiman
 Share

Recommended Posts

Ja som rubriken lyder så har jag under sommaren haft det svårt med att få till löpet på älg banan, blivit lite spridda träffar och bommar på löpet och ingen riktig känsla för vart träffarna sitter. Stillastående sitter bra så är på löpet som spökar.

Har en 1640 med mc kolv med en uppflyttad bakkappa. Toppad med en Leopold 3-9x50 samt en s&b 1,5-6 men lika illa med båda..

Sedan nu i slutet så tog jag min org hva 640 med dess öppna järnsikten och nu sitter träffarna och en helt annan känsla.. tror att det av ca 12 serier blev 2st bom. 

Så nu funderar jag på vad det beror på? Målfokus? Känner att jag håller på och siktar/justerar mycket med kikarsiktet så blir osäker. Någon som har en tanke på vad det kan bero på? Vill ju gärna bli bättre på att skjuta även med kikare på.

/Johan

Enda jag kan tillföra på rak arm är att sista gången jag sköt löpälgen så gick det minst lika bra med rödpunktssiktet som med 4x förstoring..

6 hours ago Freiman sa:

Så nu funderar jag på vad det beror på? Målfokus? Känner att jag håller på och siktar/justerar mycket med kikarsiktet så blir osäker. Någon som har en tanke på vad det kan bero på? Vill ju gärna bli bättre på att skjuta även med kikare på.

/Johan

Troligtvis koncentrerar du dej inte på riktpunkten utan på riktmedlet i kikaren, och då blir målföljningen inte så bra.  Sen tror jag att du har för låg kolvkam och att bakkappan är höjd gör det inte bättre. Det passar bättre till sittande och liggande skytte. När man skjuter  på löpande mål blir skyttet instabilt med en sådan kolv om man normal kroppsbyggnad.

När du sedan skjuter med öppna riktmedel  och 640, har du en kolv som passar bättre och du har lättare att koncentrera dig på målet.

För att bli bättre på att skjuta med kikarsiktet på löpande är det bara träna. Man skall också träna mycket anläggningar helst var dag, för bra anläggninar är lika viktigt vid kulskytte som med hagelskytte.

Mvh Jan-Erik

• Like 1

Vad gäller förstoring på kikaren på löpet så skall den vara låg, jag brukar säga 2-4x till eleverna jag har. För mycket förstoring och du siktar istället för riktar, det är ju rörligt skytte vi håller på med. 

Försök skjuta med bägge ögonen öppna om du kan, det ger en bättre uppfattning på hastighet plats och rörelse. Mycket svårare med förstoring i ena ögat och inte i den andra jämfört med och skjuta hagel!

Tackar för alla tips, har testat med lite olika förstoringar men inte skjutit mycket bättre. Men tror nog att en stor del är det som flera skriver att jag lägger fokus på riktmedel istället för målet. 

Nästa fråga är ju hur jag lättast tränar bort mitt "fel", skjuta med öppna är såklart roligare än med kikare men vill ju kunna använda båda. 

Tycker råden ovan låter vettiga.

Varför inte testa sänka förstoringen och tejpa fast ett lagom tjockt lager kartong på kolvkammen så man får bra sikt i kikaren direkt vid anlägg utan att behöva korrigera.

P.S, Från en som skjuter lika illa med både kikare och öppna.  ;)

Ska försöka se till att hålla båda ögonen öppna och köra på låg förstoring. 

Tyvärr är lokala banan stängd nu men får se till att ta mig till en skjutbio istället.

Tackar för tipsen 

46 minutes ago Freiman sa:

Ska försöka se till att hålla båda ögonen öppna och köra på låg förstoring. 

Tyvärr är lokala banan stängd nu men får se till att ta mig till en skjutbio istället.

Tackar för tipsen 

Var i landet bor du, kan ju finnas någon här på sidan som vet om en öppen bana i relativ närhet!

Skulle du bo i rimligt avstånd till vår skulle jag kanske kunna öppna den vid passande tillfälle!

Tackar för erbjudandet, bor i Skaraborg.

Skövde är nära men stängt from v41 tror jag, kanske vanligt att de stänger när älgjakten drar igång

59 minutes ago Freiman sa:

Tackar för erbjudandet, bor i Skaraborg.

Skövde är nära men stängt from v41 tror jag, kanske vanligt att de stänger när älgjakten drar igång

Jo det är rätt vanligt att man stänger när älgjakten drar igång, man bör ju ha hunnit träna innan dess och kvällarna är rätt mörka. @kkjon kanske har koll på någon bana som är aktiv, annars bor väl @MarkusR någonstans i Karlstad trakten håller lite utbildningar ibland. Kan vara värt ett PM om de inte hugger här i tråden..

Jag är aktiv i Karlstad jaktskytteklubb och vi håller inte på med sånt trams att stänga banan, skjutförbud juldagen, påskdagen och midsommardagen kör vi och det är illa nog. Vi har belyst tavelställ och taklampa över skjutplatsen på inskjutningen, belysning på hela löpet på 50 meter viltmål och belysning på compac sportingen.

Just sayin'😉

Du har fått goda råd redan. Kolvanpassning tror jag kan vara nyckeln för dig men det är svårt att säga utan att se dig skjuta. Det är väl inte omöjligt att jag kan försöka hjälpa dig vid tillfälle men nu är jag borta på älgjakt en vecka. Skaraborg är stort och det mesta av det ligger ganska långt från Karlstad, du borde kunna hitta något närmare.

• Like 1

Kollade lite öppettider häromkring. 

Lidköping: mån-torsd ,lördag och söndag oktober ut. Sen är det bara öppet lördagar november till och med februari. 

Svegeråsen mellan Vara och Grästorp  blev jag inte helt klok på hemsidan men dom håller öppet året runt. 

Tackar för info, kollade lite mer på min Lokala bana, den är tydligen öppen fast inom att det jagas runt om så skjuts det inte men tänkte kolla om det går att få komma dit och använda 22an på 50m banan