Hoppa till innehåll

Att tillverka sin Vildsvinstrofé


Ijahman

Recommended Posts

  • 7 months later...

Alltså, jag har ännu inte fällt något (ätbart) vilt som jag skulle vilja ha någon trofé ifrån, men det är väl bara en tidsfråga (antar jag) 😜.

I vilket fall som helst, så vill jag ha de ev. troféer som den första grisen (förhoppningsvis galten) jag fäller har, oaktat hur ynkliga troféerna är. Tänker det samma om min första bock. 

Men, för att komma till saken;  Då jag (så som så mycket annat vad det gäller jakt), saknar all kunskap om hur man tar hand om troféer (och handen på hjärtat, efter det att jag läst lite om processen, känner jag mig inte direkt angelägen att göra det själv heller, om jag skall vara ärlig), därav min fråga;

Vad får man räkna med att betala för att någon skall konservera vildsvins-respektive rådjurstroféer !? Och då tänker jag på betar resp.hornmontage (typ).

P.s;

Notera att jag skrev i plural 😜.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan 500-750kr får man nog räkna med idag så man tjänar ju en del på att göra det själv. Jag gjorde som så att jag tog vara på alla bockar jag sköt under mina första två år och började träna på att göra iordning dom. Sabbar man en liten spets så har man förhoppningsvis lärt sig något när man kommer till sexorna som ska upp på väggen. Vildsvinsbetar är ju en mycket enkel process så där finns ingen anledning att lämna iväg något. Det som jag har lämnat iväg är sådant som är skjutet utomlands, där har man ju inte mycket att välja på.

 

20210430_142341.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Luger6 sa:

Mellan 500-750kr får man nog räkna med idag så man tjänar ju en del på att göra det själv. Jag gjorde som så att jag tog vara på alla bockar jag sköt under mina första två år och började träna på att göra iordning dom. Sabbar man en liten spets så har man förhoppningsvis lärt sig något när man kommer till sexorna som ska upp på väggen. Vildsvinsbetar är ju en mycket enkel process så där finns ingen anledning att lämna iväg något. Det som jag har lämnat iväg är sådant som är skjutet utomlands, där har man ju inte mycket att välja på.

 

20210430_142341.jpg

Jaha, det är att ha varit ute på resande fot och jagat, kan jag konstatera. Hm, 500-750 :- kan jag nog tänka mig betala för att slippa slabba med det själv och med det risken att förstöra något. Dessutom lär det inte bli så där väldigt ofta, om man säger så 😉.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har betalt runt 350-450kr senaste gångerna jag lämnat bort bockar, men det är ett par år sedan nu, har 2 bockar och en dov i frysen, räknar kring 2500kr för att få det gjort (500kr/bock och 1500 för doven). Det har varit billigare kapad skalle med sköld när jag lämnat bort, jag vill alltid ha helskalle på mina (vilket är en hel del pilligare för konservatorn). 

Vi får väll planera in nån natt med grisar i spannmålen framöver, så kanske du kan få ett par tänder om inte innan.

Mvh 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Joacim sa:

Vi får väll planera in nån natt med grisar i spannmålen framöver, så kanske du kan få ett par tänder om inte innan.

Du vet var jag finns, Joacim😊👍🏻. Kan ju kort nämna att jag har inte tillgång till min bil mellan 21/6-1/7 då den skall in på verkstad för en försäkringsskada, så om du hade tänkt dig något i närtid, får det ske innan dess. Dessutom är det ganska bra om jag är ledig samma dag som du tänkt dig och gärna dagen efter, (men det är inte nödvändigt).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-06-03 at 12:41 MrT. sa:

Du vet var jag finns, Joacim😊👍🏻. Kan ju kort nämna att jag har inte tillgång till min bil mellan 21/6-1/7 då den skall in på verkstad för en försäkringsskada, så om du hade tänkt dig något i närtid, får det ske innan dess. Dessutom är det ganska bra om jag är ledig samma dag som du tänkt dig och gärna dagen efter, (men det är inte nödvändigt).

Absolut 👍🏻 Det är med all säkerhet ett tag kvar innan det är hetaste tiden på grisarna ute i spannmålen, jag lägger datumen på minnet och återkommer när det börjar bli aktuellt.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joacim sa:

Absolut 👍🏻 Det är med all säkerhet ett tag kvar innan det är hetaste tiden på grisarna ute i spannmålen, jag lägger datumen på minnet och återkommer när det börjar bli aktuellt.

Mvh Joacim 

Alternativt kan jag skicka dig mitt schema då du kan se hur jag är ledig, så kan du planera i förhållande till det !? 

Kan ju kort nämna att jag är ledig varannan helg och vanligtvis någon dag mitt i veckan, typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-06-05 at 00:14 MrT. sa:

Alternativt kan jag skicka dig mitt schema då du kan se hur jag är ledig, så kan du planera i förhållande till det !? 

Kan ju kort nämna att jag är ledig varannan helg och vanligtvis någon dag mitt i veckan, typ.

Gör det, har kvar samma nr som sist.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Joacim sa:

Gör det, har kvar samma nr som sist.

Mvh Joacim 

Hej Joacim, jag skickar mitt schema (så långt det nu är färdigt, denna månaden m a  ord), i ett PM. Och jag har kvar ditt tel:nr...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...