Jump to content

Dubblestudsare i klena kalibrar

Vistas
 Share

Recommended Posts

Jag har förstått att i princip alla dubbelstudsare kamras i 9.3x74R eller 8x57JRS och några fler grövre kalibrar, men finns det någon tillverkare som gör dem i andra kalibrar? 

Jag läste om någon som köpt en DBS i 6.5x55 - är det extremt ovanligt? 

Hur fina kalibrar går det att få dem i, om det är möjligt? 

Just 6,5x55 är ovanlig, 7x57r och 7x65r är vanligare.

Har sett 6,5x57r, 5,6x52r, 6x70r, 22 hornet och 17hmr med men de är väldigt ovanliga.

Har haft ds i både .308 (Valmet) och 30-06 (Heym).

Men neråt har jag nog inte sett klenare än 6,5x55 och det vara Sabatti i nån jaguar edition.

Svårt att se syftet i klass 2-3-4 då man sällan får samma precision ur en ds som en enkelpipa?

19 minutes ago MKJ sa:

Har haft ds i både .308 (Valmet) och 30-06 (Heym).

Men neråt har jag nog inte sett klenare än 6,5x55 och det vara Sabatti i nån jaguar edition.

Svårt att se syftet i klass 2-3-4 då man sällan får samma precision ur en ds som en enkelpipa?

DS i 5,6x52r hade nog passat mig på den tiden rävskabben dopade rådjursstammen som mest…

fel citat… tillrättat

Mycket snygga vapen. DBS i .22LR - klart att någon redan fått idén. Måste ju vara bra att ha till mycket. Kul historia, aldrig hört talas om det. Är det dina vapen? 

6 hours ago Luger6 sa:

Dubbelstudsarens främsta användningsområde är väl snabba skott på drevjakter eller jakt på farligt vilt. Med tanke på prisbilden förr var det ju inget våra allmogejägare köpte i järnaffären. Har du råd kan man nog beställa en ny DS i vilken kaliber som helst hos tex Sajovec eller hos valfri smed i Ferlach. Vill man jaga småvilt med stil är det väl Kipplauf som gäller. Skickar med en bild på en H&H Royal i 600NE från 1920-talet och en Churchill i 22lr från 30-talet. Det påstods att E.J Churchill slog vad på sin klubb om att han kunde träffa lerduvor om så bössan bara var laddad med ett hagel så då byggde han denna bössa som är en av fem. Han vann vadet.

20211026_122553.jpg

21 hours ago sidelock sa:

Just 6,5x55 är ovanlig, 7x57r och 7x65r är vanligare.

Har sett 6,5x57r, 5,6x52r, 6x70r, 22 hornet och 17hmr med men de är väldigt ovanliga.

Okej, jag det måset ju vara någon med väldigt mycket pengar som någon kul idé och låtit tillverka. 

Det är till älgjakt jag tänkte mig. 6.5x55 hade varit kul. Jag gillar enkelheten i brytvapen bara. Just nu använder jag en Tikka m70, som klass 2. Gillar att slippa repetera, bara spänna en tangent innan skott. Tycker det är bra med pipväljare, och skönt att slippa en ejektor som bara kastar iväg patronen så man ändå måste  böja sig och plocka upp den. Mindre jobb att bara plocka ut den, stoppa ned den i högerfickan och plocka fram ny ur vänster bröstficka. Skjuter serier med öppna riktmedel på skjutbanan också, det är en enorm frihet utan kikare, men givetvis med stora begränsningar, så någon jaktnytta är det väl inte tal om med den kalibern. 

Dubbelstudsare är mycket estestiska också, så det är väl en prysamlarfaktor inbakad dessutom. 

Det går säkert att få ta på en kombi med ett dbs pipset också, blir ungefär samma sak. Tänker mig att en ren dubbelstudsare är lättare dessutom. 

7x57R eller 8x57R borde gissningsvis vara lättare att hitta en DS i än 6.5x55 då dom är gjorda för just brytvapen.

6.5x55 är väl dessutom en ganska Skandinavisk patron och man har ju gjort/sålt/ägt förhållandevis få DS här så chansen att snubbla över en är nog inte så där jättestor.

3 hours ago Vistas sa:

Det är till älgjakt jag tänkte mig. 6.5x55 hade varit kul. Jag gillar enkelheten i brytvapen bara. Just nu använder jag en Tikka m70, som klass 2. Gillar att slippa repetera, bara spänna en tangent innan skott. Tycker det är bra med pipväljare, och skönt att slippa en ejektor som bara kastar iväg patronen så man ändå måste  böja sig och plocka upp den. Mindre jobb att bara plocka ut den, stoppa ned den i högerfickan och plocka fram ny ur vänster bröstficka. Skjuter serier med öppna riktmedel på skjutbanan också, det är en enorm frihet utan kikare, men givetvis med stora begränsningar, så någon jaktnytta är det väl inte tal om med den kalibern. 

Dubbelstudsare är mycket estestiska också, så det är väl en prysamlarfaktor inbakad dessutom. 

Det går säkert att få ta på en kombi med ett dbs pipset också, blir ungefär samma sak. Tänker mig att en ren dubbelstudsare är lättare dessutom. 

Hade ut en köpesannons på blocket nu inför ds köpet. Vart erbjuden en bockds i 9,3x74r för vettig peng om du är intresserad 

Inge finkalibrigt men är de bara för klass 1 jakt, varför inte låta den leva om lite?😎

Denna fanns i halland minns jag. Kan de varit en Krieghoff, minns en vad för kikare de va på, nån enklare va de iaf. Under 20 va prislappen.

11 hours ago Vistas sa:

Om du tycker 6,5 är kul så kanske du skall kika efter 6,5x57r. Nästan samma men patronen designad för brytvapen. Nu är det många som aldrig haft problem med "Cylinder patroner" i sina brytvapen men det finns även de som haft problem... Dock bör man då ladda ammon själv. Både för att komma ner i kostnad och för att det är minst sagt klurigt att hitta Klass ett ammo annars... Jag är osäker på om det ens finns.