Publicerat Oktober 28, 20214 yr Har en Benelli automat som jag skulle behöva en 3/4 choke till. Märker jag någon praktisk skillnad om jag tar en original invändig eller en extended från Carlsons eller Teauge? Funkar det att beställa från Teauge efter brexit?
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Teauge är väldigt bra och fina, värda kostnaden, är upp till brukaren. När jag sköt Benelli så var min upplevelse den att original chockerna var bra som mynningsskydd men…. Teague finns att köpa i Sverige./C
Publicerat Oktober 29, 20214 yr 6 hours ago Mr P sa: Har en Benelli automat som jag skulle behöva en 3/4 choke till. Märker jag någon praktisk skillnad om jag tar en original invändig eller en extended från Carlsons eller Teauge? Funkar det att beställa från Teauge efter brexit? Carlsons är några som ville erbjuda billigare choker än Briley och vill gärna sälja ett " kit " Briley hade i vart fall förr ett större sortiment. Teuage hakade åxå på , men där är skillnaden att dom defakto har en egen filosofi hur konstruktionen ska se ut samt att dom håller jävligt hög kvalitet. det jag sett av dem och hört av den är att dom skjuter mkt bra, så för att hålla med C Ja det är bra skit! Sen att döma ut Berettas orginal extended är väl som att Döma ut Brownings Invector plus extended dvs sååå jävla dåliga är dom fan inte, och som vanligt Brukar det ju inte vara chokens fel att man bommar. 3/4 säger du ? med gamla mått så var en sådan ca 0,75mm strypning på som med dagens mått är LF. Light full är med bra patroner en riktig långskjutare och brukar även med övningstål ge fantastiska träffbilder, träffbilder som kräver sin man /kvinna.
Publicerat Oktober 29, 20214 yr 9 hours ago Mr P sa: Har en Benelli automat som jag skulle behöva en 3/4 choke till. Märker jag någon praktisk skillnad om jag tar en original invändig eller en extended från Carlsons eller Teauge? Funkar det att beställa från Teauge efter brexit? Märker lite ord här men.. Du behöver en 3/4 till!? Har du en men behöver ännu en eller har du en som du skjutit slut på och behöver nu än ny med den strypningen? Detta med att märka skillnad.. jag "tror" det handlar om slumpen i hög utsträckning och tillfälligheter. Första gången jag skruvade i en extended så hade jag en jävligt bra morgon och sköt bra, fina träffar och framför allt solbelysta fåglar = såg hela tiden dunmoln kring fågeln vid träff. Samma dunmolm är garanterat där när jag veckan innan sköt samma fåglar med en invändig kvarttub. Men just denna morgonen så var fåglarna jättedöda och Hipshot fick därmed ett grundmurat förtroende för choketuberna. Vad jag försöker säga är att detta är tycke och smak o tillfälligheter. Du skyddar pipan rejält bra med extended, de får ta alla skador som pipan hade fått annars. Det är väl en bra motivering? Vet inte hur Carson levererar men jag och många andra vet att Teauge är duktiga på att skicka och snabba... gillar även laseringraveringen på de yttre delarna av tuben så man ser borrning på dem utan att skruva ut.
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Provat Teauge och Briley i 3/4 men original sväljer mer ammunition I min. Fördelen är att man skyddar mynningen med ext.
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Författare Jag har 1/4, 1/2 och full redan men det följde inte med en 3/4 choke. Så frågan är egentligen om jag skall köpa en original 3/4 och skjuta och vara glad, eller köpa några extended. Dom kostar dock lika mycket som självrisken på hemförsäkringen ifall olyckan skulle vara framme. Så skjuter dom så mycket bättre att det är värt kostnaden?
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Krasst sett? Nej.. Men det beror på lite, skjuter du mycket och tycker det är lite kul med prylar så är det värt det tycker jag.
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Jag gillar Teague, jag har förtroende för dem, har tom köpt två tuber till min Browning men behövs det, absolut inte. /Christian
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Ska du ändå köpa en ny 3/4 som du inte har så är det ju värt att kolla på eftermarknadsgrejer. Carlson kostar typ samma eller mindre på än original. Original funkar bra så tycker inte att det är värt att uppgradera de jag har till eftermarknads. Lite irriterande är att de flesta extended är metalfärgade och blänker vilket är en nackdel om man jagar svartfågel. Kan man iof lösa med tejp. Carlson och TruLock har svarta chocker.
Publicerat Oktober 29, 20214 yr Till TS : hur mycket strypning är 3/4 för dig ? En del kallar IM 3/4 och det kan den kanske vara om vi pratar % hursomhelst är IM på BrileyOmetern 0,64mm strypning , vad Teuage kallar sin i det jävla 8:a systemet vetefan ….
Publicerat Oktober 31, 20214 yr Författare På 2021-10-29 at 21:22 culot sa: Till TS : hur mycket strypning är 3/4 för dig ? En del kallar IM 3/4 och det kan den kanske vara om vi pratar % hursomhelst är IM på BrileyOmetern 0,64mm strypning , vad Teuage kallar sin i det jävla 8:a systemet vetefan …. Tja, med skjutmått har 1/2 chocken 0,5mm strypning om full chocken har 1mm strypning, så runt 0,75 mm verkar rimligt, eller?
Publicerat November 1, 20214 yr 13 hours ago Mr P sa: Tja, med skjutmått har 1/2 chocken 0,5mm strypning om full chocken har 1mm strypning, så runt 0,75 mm verkar rimligt, eller? då tänker vi lika när det kommer tlll måtten, men en modern full choke har ca 0,90mm strypning. Går du för Briley så är det LF du söker, den stryper 0,75-0,76 ish IM stryper 0,64 och är inte så dum den heller, för egen del så slutade jag jaga med 3/4 då jag sköt sönder fågeln totalt på 25m.
Publicerat November 1, 20214 yr På 2021-10-29 at 13:37 Mr P sa: Jag har 1/4, 1/2 och full redan men det följde inte med en 3/4 choke. Så frågan är egentligen om jag skall köpa en original 3/4 och skjuta och vara glad, eller köpa några extended. Dom kostar dock lika mycket som självrisken på hemförsäkringen ifall olyckan skulle vara framme. Så skjuter dom så mycket bättre att det är värt kostnaden? extended är aldrig fel då den skyddar mynningen, sen om den ger några magiska egenskaper på svärmarna som gemene man kan ha nytta av vete fan .... Teoretiskt så behandlar långa koner innan strypningen haglen varsammare, teuage kör kona ända ut och har ingen paralelldel vilket kräver en jävla skicklighet.