Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika bössor vs byta sikten?

Featured Replies

Publicerat

Ingen akut pressande fråga för mig just nu, men ändå nått jag funderade kring efter helgen. 

Insett att det ibland blir jakt (drevjakt) där man får stå på korta håll, betydligt snabbare skott i rätt trånga pass. Det är för mig väldigt nytt i jmf med vakjakt på gris tex där man oftast sitter med stöd och vill ha bra ljus in i kikaren.

Inser också att det kan vara svårt att hinna planera / byta sikten / skjuta in bössa (eller åtm. kontrollskjuta) efter siktesbyte. Vet att vissa känner sig säkra på att det håller inskjutningen, men vissa inte.

Hur tänker ni? Har ni en bössa för aimpoint/drevjakt på korta håll och en för jakt där ni har tid att sikta, på lite längre håll osv? Eller byter ni sikten och kontrollskjuter/inte kontrollskjuter?

Publicerat

Både och, typ :-)... jag har testat mina Warnefästen och de är skottfasta. Har därmed inga problem med att byta kikare utan kontrollskjutning. Men jag skulle fortfarande inte vilja ha bara en klass 1 studsare, utifall att något går sönder, svårt hitta ammo/hinna ladda, lån till jaktkamrat osv.,

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago, Outdoorsman said:

Både och, typ :-)... jag har testat mina Warnefästen och de är skottfasta. Har därmed inga problem med att byta kikare utan kontrollskjutning. Men jag skulle fortfarande inte vilja ha bara en klass 1 studsare, utifall att något går sönder, svårt hitta ammo/hinna ladda, lån till jaktkamrat osv.,

Logiskt där.. När jag höll på att fixa med kolven missade jag några jakttillfällen som jag kunnat delta i om jag haft en till studsare förstås! :) 

Publicerat

Jag svarar också både och, eller snarare det beror på. Handlar det om att kombinera en studsare för nästan all jakt blir det svårare. Om man snävar in det lite mer, t.ex all klövviltsjakt som jag tolkar din frågeställning så tycker jag konceptet med flera sikten/riktmedel har större merit. Jag har tre kikarsikten till min 30-06, öppna riktmedel och en diopter. Det är kanske i överkant men då tycker jag att diopter är kul också. Fördelen med att exempelvis ha två kikarsikten och rödpunkt eller öppna riktmedel är att du fortfarande bara behöver ha ett vapen med dig och inte heller byta pipor och liknande, dvs du kan byta sikte på passet när du ser att du har 150 m som möjligt håll, nästa såt kanske det är 30 meter som längst och då byter du riktmedel. När du sedan kliver in i vakkojan på kvällen har du dragit dit en stor ljusstark tub igen. När jag går in i vass eller grantätning och kanske letar efter ett påskjutet vilt tar jag ofta av siktet helt ifall det skulle vara liv kvar när man kommer fram, vilket aldrig behövts men det känns bättre i ett sånt läge.

Ytterst är det en fråga om att ha valmöjlighet och med ett enkelt handgrepp byta riktmedel. Det ger också möjlighet att ha olika kulor inskjutna med olika riktmedel, något jag tycker har praktiskt värde. Dvs ska jag ut och smygjaga på rådjur kan jag ha en kula lämpad för det och för större vilt en annan kula. Jag har Alaska arms-fästen till Brno och litar helt på dem, byter fram och tillbaka och träffläget är samma. Testat warne till en anna bössa (17 HMR) och den höll träffläget väldigt noga också. Vridmontage är också bra men det ska ju vara rätt justerat, har prövat när jag lånat vapen men vet att det hade strulat tidigare och behövt åtgärdas. Gillar Alaska arms bäst för det är enkelt att skruva dit själv, väldigt prisvärt, hög kvalitet och snabbt som ett vridmontage. Med det sagt har jag också två klass 1:or. 

Publicerat

Jag har flera sikten till många av mina pipor / bössor. 

Med Blaser-fästen så är det för mig helt skottfast. I början provsköt jag efter byte, men efter rätt frekvent bytande av sikte under mer än 154 år utan att siktet av sig själv tappat inskjutningen kontrollskjuter jag inte längre efter varje byte. Bössan testas på skjutbanan med jämna mellanrum -- men det är då helheten som kontrolleras. På rak arm kan jag inte komma ihåg att jag behövt skruva överhuvudtaget.

Med högförstorande pyrsch-sikte så är det i princip nödvändigt att kunna gå tillbaka till öppna riktmedel, rödpunkt eller liknande om det behövs för ett eventuellt eftersök. Jag går inte så gärna med hund med 6 ggr förstoring som lägsta.

Sedan skulle inte jag heller vilja ha endast en klass 1. Om någonting händer så blir det lite begränsande. 

Publicerat

Jag växlar mellan 1-4x24 och 2.5-10x50 på min primära klass ett. Spuhr Hunting för Tikka (SCT-3001), båda köpta begagnade. Funkar ruggigt bra. Jag kontrollskjuter fortfarande men har inga problem med att skippa det om det skulle behövas någon gång då jag aldrig behövt justera ett enda klick.

Det är också ganska smidigt att ha en ammunition per sikte inskjuten. T.ex har jag älg- och vildsvinsammunitionen inskjuten med drevsiktet och en annan ammunition för siktet med större förstoring. De har hyfsat olika träffpunkter de två olika ammunitionssorterna.

Publicerat

Jag har fyra klass 1 och olika sikten på dem. 30-30 Winchester 94 har jag öppna riktmedel, det är min allroundbössa. 444 marlin 1895 har jag en aimpoint men ska byta ut den till ett nattsikte när möjlighet finns och använda den som ren vildsvinsbössa. 308 Winchester 88 har jag en 1-4 kikare på till drevjakter och som hundförare. Sen har jag en 308 Carl-gustav som jag inte använder speciellt ofta men det sitter en 2,5-10kikare på den så bra om jagar toppfågel eller pyrschar rådjur.

Nu vet jag att alltid kommer att kunna fara ut på jakt även om en bössa är sönder. Då kan jag ändå låna ut en och fortfarande ha en i reserv. Nu har jag ju olika användningsområden på alla men det känns ändå som en liten säkerhet att ha fler bössor om det skulle knipa.

Med det sagt så skulle jag absolut vilja ha fler olika sikten men jag har hellre tre bössor med tre olika sikten än en bössa med fyra olika sikten.

Publicerat

Och jag tar hellre tre bössor med två sikten var än fyra bössor med ett sikte på varje bössa... 😁

Publicerat

Jag har ett sikte per bössa, på några finns järnsikten upp till optiken.

Publicerat

Jag har aldrig lyckats med att få en bössa att passa till allt så jag kör som sidelock,  har tre klass1 i olika utföranden för olika jakter och ett sikte på varje. 

Mike

Publicerat

En 9.3x62 med Aimpoint Hunter för drevjakt.

En tjockpipig 6.5x55 med belyst 2-8x42 för resten.

Publicerat

En gammal Classic 90 i kal .30-06 som jag växlar mellan 3-12x56 Meopta R1r och en Aimpoint 9000L, bägge kikarna sitter i Warne QRW ringar och Warne klackar på bössan. Kan inte hitta något bekymmer vid växling där precisionen blir sämre än vad jag presterar! Provat repeterbarheten på skjutbanan flera ggr!

Publicerat

Fram tills i år har jag bara haft en klass etta, och växlat mellan två olika sikten. Av främst ekonomiska skäl. Fungerat mycket bra faktiskt med warnes qd-ringar. Helt klart billigare än att köpa två klass ettor då jag är vänsterskytt och utöver priserna för vänsterbössor är utbudet smalt på begagnatmarknaden. I år har jag dock skaffat en till klass etta och en fördel med det är framförallt att jag kan anpassa vapnen till olika jaktformer. Utöver olika sikten kan även kolvarna vara anpassade utifrån olika behov. 

Publicerat

Kör med två bössor, en för smygjakt och en för drevjakt. Båda är av samma modell för att allt ska vara så likt som möjligt. Har ett 3-12x56 på smygjaktsbössan och en 2,5-10x50 kombinerat med öppna riktmedel på drevjaktspangen. Dettas sikte ska bytas mot ett smidigare, typ 2-7x33 eller liknande. Har en tredje klass 1 som anpassats för grisvak.

Publicerat

3st klass 1:or med egna sikten. Förutom siktena så skiljer sig det mesta mellan bössorna, tom omladdningsfunktionen.

Drev1 med 1-6

Drev2 med Aimpoint

Vak med 2,5-17,5

Publicerat
  • Författare
On 11/2/2021 at 9:14 PM, Galne said:

En gammal Classic 90 i kal .30-06 som jag växlar mellan 3-12x56 Meopta R1r och en Aimpoint 9000L, bägge kikarna sitter i Warne QRW ringar och Warne klackar på bössan. Kan inte hitta något bekymmer vid växling där precisionen blir sämre än vad jag presterar! Provat repeterbarheten på skjutbanan flera ggr!

Har 2 uppsättningar ringar nu för både mitt 3-12x50 och AP9000L på väg hem som jag köpt, så det blir rätt liknande. Ska montera och prova sen! :)

Publicerat

4 klass 1,

En drev eftersök och hundförare 

En drev eftersök och hundförare 

En ren pyrch

En allround 

Publicerat

Dedikerade vapen och sikten för respektive typ av jakt, men med stora möjligheter att överlappa OM tillfälle uppstår.