Hoppa till innehåll

Sikte mer passande?


sexfemåtta

Recommended Posts

Jag har nu en S&B 3-12x50 på bössan. Monterade om den med Tikkas baser + ringar förut.

Har även en Aimpoint liggandes som jag fick med bössan.

På senaste jakten insåg jag att det kan bli korta håll också, samt att jag kanske aldrig just skjuter mycket längre än 80-100 meter, iaf inte stor risk för det nu..

3x förstoring känns något stort för korta avstånd. För älgen på 80m har jag gärna förstoring, men vildsvinet på 30? 55? Kommer inte ta skott om det går för fort (iofs inte bara av den anledningen med förstoring då kanske.. ).

Funderar på om jag framöver lika gärna borde hitta ett sikte som ligger nånstans 1-6 eller 1-10 - ish? Änsålänge aldrig känt behovet av mer än ca 6x. 12x är bra vid inskjutning mest..

Eller montera på snabbfästen och kunna byta till aimpointen? Känns bara inte ideal just nu när det ofta är snabba ryck för mig med inbjudan till jakt..  det kan va lite "vill du med ikväll/imorgon?". Och jag tycker det är lite svårt/hetsigt att kontrollera inskjutning i all hast hela tiden.. har gärna bössan färdig att ta med ut på jakt. Och vet inte hur lätt det är att skjuta in aimpoint på 80m+!

Inser att detta blev lite rörigt. Mest funderingar. Tar gärna tips på sikten som kan passa, eller åsikter om mina utsvävningar.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Swarowski Z6i, https://www.google.com/search?q=swarovski+z6i+1.7-10x42&rlz=1C1ONGR_svSE929SE929&sxsrf=AOaemvLR_Dx4EfCaDZcCbflOdE_nhWEfbw%3A1636101579353&ei=y-2EYbmAFZWYrwS3mrCQDQ&oq=swarovski+z6i+&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYBTIECAAQQzIFCAAQgAQyBAgAEEMyBQgAEIAEMgUIABCABDIECAAQQzIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIECAAQQzoHCCMQsAMQJzoHCAAQRxCwAzoQCC4QxwEQowIQyAMQsAMQQzoQCC4QxwEQ0QMQyAMQsAMQQ0oFCDwSATFKBAhBGABQ0QJY0QJgvRxoAXACeACAAWWIAWWSAQMwLjGYAQCgAQHIAQvAAQE&sclient=gws-wiz

Det anser jag passa mina behov just nu iaf. Behöver varken större eller mindre till den lilla jakt jag bedriver för tillfället. Nu med småbarn oxå så är vi jämt sjuka vilket medför att jag nästan aldrig kan vara med på jakt. Sista förkylningen sitter fortfarande i 4v senare.. 🤣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, Stefa7n said:

Jag har ett Swarowski Z6i, https://www.google.com/search?q=swarovski+z6i+1.7-10x42&rlz=1C1ONGR_svSE929SE929&sxsrf=AOaemvLR_Dx4EfCaDZcCbflOdE_nhWEfbw%3A1636101579353&ei=y-2EYbmAFZWYrwS3mrCQDQ&oq=swarovski+z6i+&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYBTIECAAQQzIFCAAQgAQyBAgAEEMyBQgAEIAEMgUIABCABDIECAAQQzIFCAAQgAQyBQgAEIAEMgUIABCABDIECAAQQzoHCCMQsAMQJzoHCAAQRxCwAzoQCC4QxwEQowIQyAMQsAMQQzoQCC4QxwEQ0QMQyAMQsAMQQ0oFCDwSATFKBAhBGABQ0QJY0QJgvRxoAXACeACAAWWIAWWSAQMwLjGYAQCgAQHIAQvAAQE&sclient=gws-wiz

Det anser jag passa mina behov just nu iaf. Behöver varken större eller mindre till den lilla jakt jag bedriver för tillfället. Nu med småbarn oxå så är vi jämt sjuka vilket medför att jag nästan aldrig kan vara med på jakt. Sista förkylningen sitter fortfarande i 4v senare.. 🤣

Jo, 1.x - 10 är nog bra allround. Lite väl högt i pris för mig en sån dock, men finns ju billigare i liknande förstoringsgrad å!

Gillade iofs rödpunkten när jag en gång testade den på älgbanan precis när jag köpt bössan.. får fundera lite. Just nu kan jag inte byta snabbt mellan de siktena oavsett. Måste isf byta montage igen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite i samma härad.. jag kikade på flera sk drevjaktssikten igår men vart inte skitimpad.. speciellt inte av de här knökdyra! Trodde tex Zeiss V8 skulle ha närapå "rödpunktskänsla" på nära håll utan förstoring precis som Varipointen har.. (1,5-6x42) men så icke fallet! 

Jag kollade Swarre, Zeiss och Leica och det sistnämnda var bäst avseende synfält på nära håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Warne snabblästes och byter mellan min aimpoint och en Meopta R1r 3-12x56, men ibland känner man att lite förstoring skulle inte skada om ska räkna taggar ex vis. Men att skjuta aimpoint ut till 100m är inga problem. 

Inskjutning gör du genom att göra en ring på pappret som är lite större än punkten (2,4,6moa), går bra och räkna på diametern. Sen ska punkten ligga i ringen helt enkelt!! 👍 Kanhända det finns färdig på aimpoints hemsida!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske ska kolla på snabbfästen också då.. eller investera i en bössa till nångång som får vara för aimpoint/korta håll😄

Tills jag listat ut det får 3x funka + ta rätt skott..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom du redan har ett Aimpoint skulle jag skaffa snabb fäste till bössan.
Det är ju så att på samma dag har man ett gris pass där skjut hållen är 10 m och sen ett fält pass där hållen är 100+
Du behöver ju självklart prova att skjuta på bana och byta sikten så man vet att det inte blir för stor diff när man byter mellan sikten.
Upp till 5 cm på 100 tycker jag är ok för vanlig drevjakt.

Hade du inte haft ett Aimpoint reda hade jag rekommenderat ett 1-6 sikte.
På min drevjakts pang har ett Bushnell Elit 1-6.5 och jag har sällan över 4 ggr inställt.
6.5 förstoringen är för fågelskådning eller räkna taggar.

Ditt 3-12 är mer ett vak/pyrs sikte. Visst går det att använda på drevjakt men just till dom trängsta passen är det inte optimalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Droggot said:

Eftersom du redan har ett Aimpoint skulle jag skaffa snabb fäste till bössan.
Det är ju så att på samma dag har man ett gris pass där skjut hållen är 10 m och sen ett fält pass där hållen är 100+
Du behöver ju självklart prova att skjuta på bana och byta sikten så man vet att det inte blir för stor diff när man byter mellan sikten.
Upp till 5 cm på 100 tycker jag är ok för vanlig drevjakt.

Hade du inte haft ett Aimpoint reda hade jag rekommenderat ett 1-6 sikte.
På min drevjakts pang har ett Bushnell Elit 1-6.5 och jag har sällan över 4 ggr inställt.
6.5 förstoringen är för fågelskådning eller räkna taggar.

Ditt 3-12 är mer ett vak/pyrs sikte. Visst går det att använda på drevjakt men just till dom trängsta passen är det inte optimalt.

Ja, det vore ju nått som säkert bör fungera. Helt med på det du säger, det är inte optimalt för vissa pass direkt. Funderingen blev väl mest utifrån att jag knappt ser vad jag använder förstoringar över 6-7 till.. och om jag köpte ett typ 1.5x till 6-10x så skulle jag inte behöva byta mellan sikten alls? Man kan ju alltid sälja sikten också :)

Visst, iofs skulle det ju inte bli så optimalt till vakjakt då.. det kanske blir för dåligt med typ 40mm då?

Nu ska jag jaga med detta i helgen iaf, sen kanske testa fixa ett snabbfäste! Vilket snabbfäste för Tikka är riktigt bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört min pyrchbössa på drevjakt när någon varit på besök. 3-12x56 och har funkat bra. Sköt en sika i Skottland på löp med fast 8x56. Sköt även hjort på 300m med 6x42 De de har gemensamt är att där korsett är sitter smällen. Så en 2,5-10x50 så är man klädd för allt. Man ska inte krångla till saker. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, hs_merkel said:

Har kört min pyrchbössa på drevjakt när någon varit på besök. 3-12x56 och har funkat bra. Sköt en sika i Skottland på löp med fast 8x56. Sköt även hjort på 300m med 6x42 De de har gemensamt är att där korsett är sitter smällen. Så en 2,5-10x50 så är man klädd för allt. Man ska inte krångla till saker. 

Det hela måste ju vara mycket tycke och smak å? Känsla och sånt. Jag är som bekant rätt ny inom allt detta, men fick känslan på förra helgens relativt trånga pass att 3x var onödigt hög förstoring iaf, även om det säkerligen går.

Min filosofi just nu som nybakad jägare är oavsett att inte skjuta om det inte känns som jag kan skjuta bra - dvs går det för fort och krångligt så avstår jag hellre än att skjuta på chans. Det kanske kan påverkas också av om nått kommer för nära och jag inte kan sikta in mig bra / snabbt nog med den förstoringen.

I övrigt förstod jag inte alls det som jag läste på nått forum att typ allt över 4x var för mycket för älgjakt?! 5-6x (glömmer vilken) tyckte jag var smidigt att använda för att sikta in mig på älgen jag sköt som kom relativt långsamt gående på ~70m. Klart man kunde gjort det med 1x också eller nått, men jag tyckte förstoringen fungerade fint den.

Tror jag ska kolla upp ett bra snabbfäste iaf och testa lite med det, får jag fatt på ett beggat i bra kvalitet så förlorar jag inte mycket pengar på det oavsett. I framtiden kan det ju vara kul/bra att ha två klass 1or, av flera anledningar. Men bråttom har jag inte just nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har många sikten och många bössor och då passar det alltid....

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dem få gånger jag står på pass, så kör jag samma som jag ha när jag går med hund Aimpoint tycker det funkar bra. Blir det längre håll så brukar jag byta till en 3-12x56.

Min allround bössa har öppna riktmedel och en 2,5-10x50 med lampfäste på stocken och sikte. funkar till allt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte så mkt förstoring som man kan få för sig, har jag insett efter att ha provat en del olika. Skjuter generellt bättre med mindre förstoring om det är djur i rörelse.

Nu hasar jag mest runt efter hundrna inne i skogen och skjuter sällan något på mer än 40m (det är sjukt många träd att ta hänsyn till i en skog på 70-80m). Kör jag bara aimpoint till drevjakt. Skiter i de tillfällen som ges på längre håll, det kommer fler tillfällen. Mitt max är 60 m på mindre vilt och längre på älg. Aimpointen har så stora fördelar i närstrid bland buskar och blad att det överväger nackdelarna på håll.

Satt jag på pass så hade jag haft en lätt 1-4. Lätt och tillräckligt med förstoring. 1-6 är väl också funkis. Hade en 1-8 men det är överdrivet. Om jag passade i norrland så hade jag nog haft något där man kan skjuta på 250m. 2.5-10 eller 3-12.

Så för att konkludera: aimpoint och en 2.5-10/3-12. Eller 1-4/6 och en 2.5-10/3-12 löser det mesta. Stora gluggar är bra på natten men x42 eller x50 är fullt tillräckligt. Ska man lyxa till det så en aimpoint, en drevkikare och en vakkikare.

Nu har jag en blaser som alltid följer med och montagen är sjukt skottfasta. Kontrollskjuter siktena några gånger per år och det är alltid spot on. Hade jag inte haft blaser så hade jag varit noggrann med att prova ut ett montage som är skottfast. Närman tvivlar på grejerna så skjuter man dåligt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De få gånger jag upplevt att man uppskattat en förstoring över 4X är vid Toppfågeljakt, en Orre är ju rätt liten på över 150m.

Älgjakt och liknande tycker jag att hög förstoring stöt mer än det tillför, men så blir det mest skogspass på avstånd 0-80m i mitt fall.

 

Låter lite som ett drevjaktsikte 1-4, 1-6 skulle kunna göra jobbet om kvällsvak inte är på tapeten ?  :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar numera i skymningen med 72 mm objektiv.

Jag ser sämre i det än vad jag gjorde i 52 mm när jag var yngre. Sämre än 42 mm också.

’Äldre ögon uppskattar alla fördelar de kan få. Zeiss 6-24x72 på 12 ggr ger bäst resultat när det skymmer för mig. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Standard beväpning är en Blaser R8 i 308W ( fantasilöst så det förslår) med Kalix kamförhöjare, optik som följer.

När jag går /gick med hund (Rip Wilma😢) ett Docter rödpunkt.

Som passkytt där det är håll upp till 80-100 meter max. Helia 1,5-6.

Vakjakt eller pass i ledningsgator och liknande. Schmidt & Bender 2,5-10X56

Det är mitt setup.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Järven said:

De få gånger jag upplevt att man uppskattat en förstoring över 4X är vid Toppfågeljakt, en Orre är ju rätt liten på över 150m.

Älgjakt och liknande tycker jag att hög förstoring stöt mer än det tillför, men så blir det mest skogspass på avstånd 0-80m i mitt fall.

 

Låter lite som ett drevjaktsikte 1-4, 1-6 skulle kunna göra jobbet om kvällsvak inte är på tapeten ?  :)

 

Kvällsvak är nog dock på tapeten eftersom det är väl lite bland de mer tillgängliga jakterna härikring (vildsvin osv). Verkar absolut vara en del tycke och smak i sånt här..  Men helt med på det du säger. En 1-6a skulle nog räcka till det mesta, men antar det blir sämre vid skymningsjakt på vildsvin då tex. Egentligen är väl det enda jag tycker mitt nuvarande sikte brister i just trängre pass då, och om man ska lära sig ta snabbare skott på rörliga mål (å andra sidan är jag så ny att jag tänker inte ta för svåra skott nu). Och tja, då är ju aimpointen bra förstås.

Kollat in Warne QD nu för Tikka. Verkar som jag bara behöver hitta då ett par i medium, ett i high så vore jag nog i land. som jag förstår det då blir själva lådan "basen" och ringarna sitter fast i kikarna, bara att sätta dit, ta av, sätta dit..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En till fråga då. 

Fått tag i ett Warne QD för Tikka som passar min aimpoint. Det sätter man direkt i lådan, inga baser. (inte fått hem än). Dels:
Är det nån nackdel med snabbfäste som sätts direkt i lådan jmf med system med baser? Känns för mig som att det nästan borde vara bättre om lådan får agera "bas"; färre komponenter=färre saker som kan fela..

Och:
Spelar det nått roll om fästet för "vaksiktet" (om vi nu kallar det för det) är ett likadant? Eller kan det lika gärna vara ett annat fäste?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, sexfemåtta said:

Är det nån nackdel med snabbfäste som sätts direkt i lådan jmf med system med baser? Känns för mig som att det nästan borde vara bättre om lådan får agera "bas"; färre komponenter=färre saker som kan fela..

Jag föredrar personligen fästen som sätts direkt i lådan. Andra föredrar picatinny-skena eftersom det gör att man kan ha samma system på flera olika vapentyper, men som du säger introducerar det ytterligare en möjlig felkälla.

16 hours ago, sexfemåtta said:

Spelar det nått roll om fästet för "vaksiktet" (om vi nu kallar det för det) är ett likadant? Eller kan det lika gärna vara ett annat fäste?

Egentligen spelar det ingen roll. Du fäster ju direkt på lådan. En tänkbar fördel är väl att om du har samma fästen för båda  blir du mer van och trygg med just det systemet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör själv med 1-6 på drevjaktsbössan och det är optimalt för den lilla jakt jag bedriver med den bössan, vi har rätt så trånga pass. Har picatinny på alla bössor utom hagelbössan, så visst går det att byta mellan siktena men i mitt fall så sitter det redan ett sikte på alla bössor, anpassat för just den bössans användningsområde, och ytterligare sikten ligger på hyllan.

Om jag byter sikten mellan bössorna? Nä...

Med det sagt; om jag bara fick ha ett sikte kvar så skulle det bli 1-6:an. Det skulle klara det mesta jag behöver om än med vissa begränsningar och andra nackdelar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, dru said:

Kör själv med 1-6 på drevjaktsbössan och det är optimalt för den lilla jakt jag bedriver med den bössan, vi har rätt så trånga pass. Har picatinny på alla bössor utom hagelbössan, så visst går det att byta mellan siktena men i mitt fall så sitter det redan ett sikte på alla bössor, anpassat för just den bössans användningsområde, och ytterligare sikten ligger på hyllan.

Om jag byter sikten mellan bössorna? Nä...

Med det sagt; om jag bara fick ha ett sikte kvar så skulle det bli 1-6:an. Det skulle klara det mesta jag behöver om än med vissa begränsningar och andra nackdelar.

Ja det kan jag tro! Hittills har jag aldrig behövt mer än 6x för nån jakt jag varit på. Förutom då att det är bra med stor öppning för vakjakten antar jag. Men mer förstoring än 6x har jag aldrig känt att jag behövt.

 

  

2 hours ago, LGH said:

Jag föredrar personligen fästen som sätts direkt i lådan. Andra föredrar picatinny-skena eftersom det gör att man kan ha samma system på flera olika vapentyper, men som du säger introducerar det ytterligare en möjlig felkälla.

Egentligen spelar det ingen roll. Du fäster ju direkt på lådan. En tänkbar fördel är väl att om du har samma fästen för båda  blir du mer van och trygg med just det systemet.

Ja.. tror faktiskt jag ska försöka leta rätt på Warne QD för vaksiktet också då. Känns bättre att ha samma.


Egentligen skulle jag nog också i framtiden vilja ha två klass1or av flera skäl som folk skriver här. Bra att ha en i reserv om man mixtrar med den andra, och dessutom lite kul förstås med fler/olika bössor. Samtidigt så tror jag inte det är fel att som nybörjare nu hålla sig till en bössa, med en kolv, som man nöter med och blir bekväm med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 6,5:a borde ingen vara utan, och framför allt borde det i princip vara lag på att jägare bör ha (minst) två klass ett. Även om .308 Win och 6,5x55 är nära varandra i prestanda är det ingen dum kombination alls. Kör ditt fina S&B-sikte på 6,5:an och ditt Aimpoint på .308:an så är du rustad för i princip all jakt med kula. Och med två st T3:or har du ju samma ergonomi i båda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite i samma situation med min 30-06 med Leupold 3-9x50.

Hade gärna haft en mindre smidigare kikare med lägre förstoringsintervall

då jag nästan aldrig heller har avstånd mer än 100-150m. Själv funderar

jag på en kikare med ljusöppning på runt 40mm. och lite lägre förstoring.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...