Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sexochenhalva

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har ett tag känt att jag behöver en studsare med lite snällare kaliber än 30-06 som känns lite mycket på räv och rå. En klass två kanske, men å andra sidan så är ju begangade 6.5-or både billiga och utbudet stort så det lutar nog ganska kraftigt åt det hållet.

Frågan är ju då den vanliga, vad ska man ha? Det som känns tilltalande rent spontant är ju nån 1900 (CG/Husq.), Tikka m65 eller nån Sako.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt och budgeten är ganska frikostig, bössan plus en bra kikare får gå på upp till 15.000 ungefär.

/mape

Publicerat

Sako 75 av de första generationerna, inte finnlight, skjuter som en dröm men är tunga att släpa på. Lillebror har en och rekomenderar den starkt.

Publicerat

jag har själv en tikka M65! skjuter bra!

jag är nöjd!

Publicerat

självklart ska du köpa mitt vapenpakeet sako AIII 6,5x55 med helia 3-9x42, garanterat under din budget ;D

själv ska jag byta 6,5an pga den långa lådan samt det väl tilltagna vikten. en klass2 i kort och smidig låda skjuter lika bra, dödar lika bra samt väger mindre ;D dock kraftigare än .222 ska jag ha, lutar åt en 243a, som senare skall bli 6mmBR.

vill du ha klass1 till småviltet skulle jag rekomendera .308, även där pga den kortare lådan.

Publicerat

Jag hade en Sako Hunter i 6.5a till alldeles nyligen och har bara positiva saker att säga om bössan och kalibern. Skulle jag skaffa en 6.5a igen så skulle det bli en Sako med fast rekylklack. Att sedan välja kaliber med avseende på lång eller kort låda tycker jag är lite onödigt, visst är repeteringen längre men det är aldrig något jag tänkt på i skarpa tillfällen. Som handladdare har den stora fördelar i det outtömliga förråd av engångskjutna hylsor och väljer du kulor i 120-130gr. intervallet så har du en mycket trevlig klass 2.  Jag är helt övertygad om att du kommer att bli nöjd med en 6.5:a.

MVH, Peter

Publicerat

Glömde säga att min tikka är i kaliber 6,5 såklart! :D i heart 6,5

Publicerat

Skulle absolut välja en Sako. Optiken beror ju lite på vad man jagar. Kan väl iof förstå att den skulle användas till vakskytte. Varför inte en fast 8x56. Helia är ju då ett utmärkt val

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har också en Tikka M65 i 6,5X55..Den har jag dräpt ett 20-tal råbockar med de senaste femton åren..Norma Alaska 10,1 gram är favoriten i bössan..

Publicerat

Jag har en carl gustav 3000, 6,5a med en zeiss 2,5-10X48 på.

Skön pangpang och bra kaliber som funkar till allt, sitter skotten där dom ska sitta så kan man skjuta de mesta..

allt är en smaksak men den funkar jättebra till de vilt jag jagar/ j