Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakt + övr småviltsjakt ?

Featured Replies

Publicerat

Nej, kan inte hålla mig och tro att folk lusläser min dagbokstråd.

Sitter och planerar för att sticka iväg till Malingsbo och ta med tält+vapen och jaga skogsfågel. Men undrar vad som krävs, och hur jakten ska gå till. Tänkte nån kanske har råd och tips om detta.

Här kan man köpa dagskort, och inte så värst långt från mig (bara 2h!):
https://www.sveaskog.se/upplev-naturen/jakt/kop-sveaskogs-jaktkort/jaktkort-malingsbo-kloten/

Kortet gäller småvilt utom rådjur/bäver. Så det mest logiska att försöka jaga, antar jag, är hare och skogsfågel. 

Jag tänkte mig åka dit kanske kvällen innan, jaga nästkommande dag, sova i tält, jaga dagen efter och sen åka hem.

Vad jag förstår det som är det OK utan hund på snötäckt mark. Vilket det typ är nu, eller snart.

Jag har full förståelse om att jakten lär kunna bli svår att få till framgångsrik. Men oavsett ser jag det bara som en rolig utmaning och ett upplevelse. Lyckas jag fälla nått så är det en bonus. Men förstås vill jag försöka så mycket jag kan.

Så vad tror ni, hur ska jag jaga då? Är det hagel + smyga runt som gäller? Eller är kula av nån fördel? Hur skulle ni göra? Hur har ni gjort?

Utrustning? Kläder? Nått övrigt man bör tänka på? Själva vara ute i skogen, mat, tälta - sånt har jag koll på och erfarenhet av. Dessa frågor rör allt som har med jakten att göra.

• sexfemåtta changed the title to Skogsfågeljakt + övr småviltsjakt ?
Publicerat

Jag skulle ta med båda bössorna eller alternativt en kombi/drilling om du har. 

Jaga med kula på ett hygge eller en myr tidigt på morgonen och sen innan det mörknar. Mitt på dagen kan du knata runt med hagel och hoppas på att få se spår. Beroende på när du ska åka kan du ju alltid locka räv också, då är ju kula att föredra. 

Finns nog mycket kul du kan göra med din tripp🙂 kom ihåg bara att ta med vital del till vapnet om du låser in och gömmer ena bössan i bilen.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago, Daltorpet said:

Jag skulle ta med båda bössorna eller alternativt en kombi/drilling om du har. 

Jaga med kula på ett hygge eller en myr tidigt på morgonen och sen innan det mörknar. Mitt på dagen kan du knata runt med hagel och hoppas på att få se spår. Beroende på när du ska åka kan du ju alltid locka räv också, då är ju kula att föredra. 

Finns nog mycket kul du kan göra med din tripp🙂 kom ihåg bara att ta med vital del till vapnet om du låser in och gömmer ena bössan i bilen.

Hm, det förstås att man kan ju kanske ha bilen nära nog och ta bägge bössorna.. Tänkte annars att det blev ett härke att släpa på, kanske lite krångligt logistiskt.. I mitt huvud tänkte jag "gå ut, tälta borta nånstans, gå vidare nästa dag, sen tillbaka till bil nästa kväll". Värt att fundera på!

Nog för att jag iofs kan ha ena bössan i väska/på rygg medans jag använder den andra, men det kanske känns tungt/krångligt att bära runt på medans man jagar.

Bra tips där iaf. Nog roligt att dela upp det lite så i både att vaka vid hygge/myr ett tag och att röra sig mer under dagen!

Publicerat

För det du beskriver så är en drilling givetvis att föredra. Jag skulle säga att näst bäst är en kombi. Men bara om du är någorlunda överens med hagelpipan på flygande fågel. 

Publicerat
  • Författare

Kanske ska tillägga att det jag har är en 308a, en hagelbock och en 22a (10/22). Tror inte jag kommer inhandla kombi/drilling innan min första sån här tripp iaf. Så det får bli det som det kan bli med dessa vapen för denna gång :)

Publicerat

Hade det inte varit vargmarker så hade jag gärna hängt på med min unghund….

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago, detstorabla said:

Hade det inte varit vargmarker så hade jag gärna hängt på med min unghund….

Det hade ju vart skoj! Undrar om det finns andra marker som kunde funka! Värt lite googlande ! Jag tror jag gärna åker flera gånger till olika ställen på sikt oavsett 😄

Publicerat

Har funderat på Idre. Lite längre att åka bara…

Publicerat
  • Författare
18 minutes ago, detstorabla said:

Har funderat på Idre. Lite längre att åka bara…

Jo, det blir ju en annan typ av tripp. Inget fel i det, bara lite annat att planera in. Detta ställe jag länkade till tidigare verkade ju smidigt just pga att jag kan sticka dit på ett par timmar ca. Blir en bra träning för en dylik jakt / utomhusvistelse på ett par dagar, och en kul upplevelse - typ.

Jag har rest och tältat en hyffsad del både med annat folk och själv och gillar att göra bäggedera. Men aldrig jagat så förstås. 

För att fundera tillbaka på ämnet så funderar jag på ev vilt man skulle skjuta dag 1 av 2. Hur gör man med det? Nu tänker jag att det borde vara minusgrader eller åtminstone pendla minus till runt nollan. Hur tar man hand om djuren för att det ska hålla sig? Säg en hare, eller en Tjäder tex?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sådär ja, nu är detta verkligen på tapeten. Sitter och funderar på när jag ska åka bara, och hur jag ska försöka jaga. Funderar lite på att enbart ta med mig hagelbössan första gången, för enkelhetens skull.. Förstår att man går miste om en hel del chanser till viss typ av jakt då, men isf blir det väl att studera vad man ska jaga, och traska runt.

Alternativet vore att enbart ta studsaren. Både och känns lite mycket första gången man sticker ut själv, kanske..

Nån som har tips eller råd på vilken som kan ge mest nöje om man bara väljer ena? Toppfågel är nått jag är väldans nyfiken på, men det känns som det blir en hel del mer att tänka på då..(?)

Dessa frågor kanske låter lite dumma, men börja nånstans ska man väl.

Publicerat
2 hours ago sexfemåtta sa:

Sådär ja, nu är detta verkligen på tapeten. Sitter och funderar på när jag ska åka bara, och hur jag ska försöka jaga. Funderar lite på att enbart ta med mig hagelbössan första gången, för enkelhetens skull.. Förstår att man går miste om en hel del chanser till viss typ av jakt då, men isf blir det väl att studera vad man ska jaga, och traska runt.

Alternativet vore att enbart ta studsaren. Både och känns lite mycket första gången man sticker ut själv, kanske..

Nån som har tips eller råd på vilken som kan ge mest nöje om man bara väljer ena? Toppfågel är nått jag är väldans nyfiken på, men det känns som det blir en hel del mer att tänka på då..(?)

Dessa frågor kanske låter lite dumma, men börja nånstans ska man väl.

Jag hade då lätt tagit studsaren om det är nu du ska åka. Tänker är det fruset och skare så blir fåglarna garanterat i topp ändå. Men som du säger är det första gången och upplevelse som är det viktigaste så kanske hagel ändå är att föredra, man vet ju aldrig vad man trampar upp hux flux.

Det kommer bli bra viken bössa du än tar ska du se.