Publicerat November 10, 20214 yr Har funderat på att avyttra den älgstudsare jag ärvde av min far. Behöver platsen i garderoben. Men har egentligen inte en aning om vad den är värd... Tillverkningsnummret är 24170xx (vet inte o det är dumt att skriva hela numret så maskade två sista) och om jag tolkar det rätt så är bössan från 1938/1939 (https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/5920-tillverkningsår-husqvarna/) Vet att min far bytte stock på 70-talet. Skjuter faktiskt väldigt bra. Såvitt jag kan se finns inga sprickor i kolven. På bössan sitter ett Pecar sikte 3-7 ggr förstoring med "tysk etta". Skulle uppskatta er input om värdet: Lite bilder....
Publicerat November 10, 20214 yr Detta är en populär post. Kommer du fixa att skiljas från den? Jag åkte till Jaktia för att kränga farsans gamla Sako i våras. Tänkte att ”nu är det minsann dags att göra mig av med denna bössa som jag ändå aldrig använder”. På vägen dit blev jag akut illamående och kraftlös. Innan jag kom fram till affären fick jag vända och köra hem. Trodde jag skulle svimma. Fick återhämta mig liggande på soffan hemma. Tror det var en undermedveten reaktion och hjärnans sätt att tala om för mig att jag höll på att göra något riktigt dumt.
Publicerat November 10, 20214 yr 3 hours ago detstorabla sa: Tillverkningsnummret är 24170xx (vet inte o det är dumt att skriva hela numret så maskade två sista) och om jag tolkar det rätt så är bössan från 1938/1939 Skulle uppskatta er input om värdet: Nja, jag skulle nog säga tillverkad runt 1960, titta lite längre ner i tabellen. Är väl ingen Husqvarnakännare men det borde no vara av 1600/1640 modell, kika på tex Blocket på HVA 1640 så kanske då kan skapa en bild av vad andra begär för dom.
Publicerat November 10, 20214 yr Tydligen väldigt roande inlägg från min sida. Var helt seriöst menat. I'm outta here, losers.
Publicerat November 10, 20214 yr Författare 2 hours ago exabit sa: Tydligen väldigt roande inlägg från min sida. Var helt seriöst menat. I'm outta here, losers. Var helt enkelt svårt att välja emoji (skratta med, igenkännande) men ditt inlägg fick mig att tveka en aning… har velat länge om bössan
Publicerat November 11, 20214 yr Behöver du platsen så behöver du platsen. Vill du ha en någorlunda smidig försäljning så torde du få sälja billigt. Nån tusenlapp för paketet (lite grann beroende på vad det är för kaliber) tror jag är rimligt. Det som kan dra upp priset är siktet, men nu när alla nybakade jägare måste ha ett belyst sikte så är det inte nödvändigtvis säkert. Det kan också vara en ide att lämna in till en auktion. Du kommer inte att se mycket pengar därifrån, men utan reservationspris kan det vara en enkel lösning. Jag försöker hålla mig ifrån nostalgi när det gäller mina bössor. Det jag har i garderoben ska användas.
Publicerat November 11, 20214 yr 18 hours ago exabit sa: Kommer du fixa att skiljas från den? Jag åkte till Jaktia för att kränga farsans gamla Sako i våras. Tänkte att ”nu är det minsann dags att göra mig av med denna bössa som jag ändå aldrig använder”. På vägen dit blev jag akut illamående och kraftlös. Innan jag kom fram till affären fick jag vända och köra hem. Trodde jag skulle svimma. Fick återhämta mig liggande på soffan hemma. Tror det var en undermedveten reaktion och hjärnans sätt att tala om för mig att jag höll på att göra något riktigt dumt. För mig var det lättare, det var pappa som sa åt mig att sälja hans gamla 1900-studsare som jag hade haft några år sedan han slutade jaga älg, och när han gjorde det för tredje gången på lika många år då gjorde jag slag i saken. Hade det däremot inte funnits någon 6-vapensgräns i vapengarderoben hade den definitivt fått stanna.