Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS-halsband med vibration

Featured Replies

Jag ska snart köpa en pejl till min stående fågelhund. Funderar på att köpa Garmins nya 200i + T5-halsbandet. Har ni bra erfarenheter med den?

Är det någon som använder sig av vibrations- och tonfunktionen? I USA verkar det vara väldigt vanligt att man använder sig av vibration och el i träningen av sin stående fågelhund, speciellt vid inkallning. 

El finns ju inte på de varianter man köper i Sverige, men har ni bra eller dåliga erfarenheter av att träna hunden med vibration eller ton? 

Nu har jag ingen stående men har goda erfarenheter på att använda tonsignal i T5-halsbandet. Har en plott/laika-korsning som tränades hårt med inkallning med hjälp av tonsignal när hon var liten och det har hjälpt mycket. Då jag hade spaniel innan så började jag med inkallning med namn, sen inkallning med tecken (ut med armarna vid inkallning), visselpipa och efter det visselpipa och tonsignal i halsbandet. Om hon inte ligger i hasorna på en gris så kommer hon när jag använder tonsignal. Mycket bra när hon kommer för nära trafikerade vägar.

Har den kombinationen (200+t5) och har precis börjat med inkallning via pejling. Valde 200:an för satellit kommunikationen då jag ofta är ute själv där mobiltäckningen är lite skakig.  Faktiskt väldigt nöjd med pojken

• Author

Tack för bra svar. 

Jag tränar också med tecken och visselpipa. Kul att du Ola fått tonsignalen till att fungera. 

Ja, det är skönt med extra trygghet speciellt när man är själv. 

På 2021-11-13 at 00:01 halen sa:

Kul att du Ola fått tonsignalen till att fungera. 

Tog tre år innan det fungerade smärtfritt. Men nu är det väldigt skönt att veta att hon kommer på signal.