Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt & vapens ledare.

Featured Replies

Publicerat

Ni som kan läs den, ovanligt kraftigt formulerad och med en klockren analys av läget som tycks passera övriga jakttidningar obemärkt eller utan vidare reflekterande över/av fakta och vad som står på spel för oss jägare, fiskare och naturmänniskor.

Tyvärr går det inte att kopiera texten.

Publicerat

Skulle du kunna fota av texten och lägga upp en bild eller kanske sammanfatta den? Nu vet vi inte alls vad det handlar om....

Publicerat
  • Författare

Nja jag vet inte om det är korrekt att göra så?

Handlar om "..... folkets rätt till renskötsel, jakt och fiske"

I en utredning utan insyn och med i princip "bara" en expert grupps tyckande som gäller.... gissa vilken?

Där utredaren och expert gruppen läs (Samer)  som bestämmer utgången.

Publicerat
  • Författare

Kraftigare ordalag i allt om jakt och vapens ledare.

Är så viktigt att jag nog tar mig friheten att saxa ur ledaren, framgår vem som är rättmätig ägare av texten.

image.thumb.png.8ab4ccc75addbe4f35db6bbb7ea2541d.png

Publicerat

Frågan är hur man ska få ut detta till övrig media ? (egentligen inte bara denna fråga)

Till exempel så hade Jihde med programmet "på gränsen" ett reportage i TV3 där näringsidkare inom renskötsel kunde oemotsagda anklaga/kasta ur sig saker om  övrig befolkning i området för diverse tjuvjakt och kränkande behandling av speciellt dessa näringsidkare...

Publicerat
  • Författare

Blev bara knulla av texten, men men.

Publicerat

Politiska ledare brukar vara okej att lägga upp då de själva av naturliga skäl vill ha spridning av sådant. Artiklar och reportage är en annan sak. Det största problemet i Sverige är det sovande folket. Det var väl en viss statsminister som beskrev befolkning så? Vad som helst kan drivas igenom. Folk klagar lite, men sedan fortsätter allt. I praktiken blir det alltid att man ger någon viktigt intressegrupp på andra sidan något och sedan försöker man driva igenom förslagen. Blir det alltför högljudda protester från någon inom de egna leden så backar man på något, men driver igenom resten. Senaste turerna kring ripjakten är ett typexempel på hur det fungerar. Sedan så fortsätter processen över tid så med små steg. Till slut så har man fått igenom allt.

Publicerat

Gick trots allt att läsa även på skärmfotot ovan (med lite vilja)...

Angående sista stycket så känner jag som ny jägare (som inte växt upp i jägarfamilj eller bland jägarvänner alls) att jägare och jakt faktiskt sker för mycket i skymundan. Jägare vill inte (förutom en liten andel) skylta just med vad de gör. Jag upplever det som att det finns en allmän anda lite av att man inte vill visa upp det i närheten av lika mycket man skulle göra med ett annat intresse, hobby, livsstil..

Och har full förståelse för att väldigt många inte VILL hålla på med sociala medier eller prata med folk om vad de gör. Men jag tycker inte det borde finnas nån som helst motsättning från jägarhåll att göra det, för de som vill.. för jag tycker att jakten borde synas mycket mer, så folk vet vad som faktiskt händer, vilka problem som finns, hur mycket tid och jobb jägare lägger ner osv. För de kanske är positivt inställda till jakt, men gemene man vet nästan inget alls om jakt. (jag säger så, för jag var en av dem till för ca 2-3 år sen).

Mååååånga av gemene man tror typ att man jagar en vecka på hösten, thats it. Sitter i nått torn, skjuter nån älg. Inget just mer än så. De kanske vet att det bråkas lite om vargar men inte varför eller vilka problem som finns. Om du frågar folk hur många vildsvin det finns i Sverige så får du svar på allt från 500-1000 st till kanske 5000-10000. Antal älgar ungefär i samma antal. (ungefär) ingen har en aning om hur många djur som skjuts, slaktas, tas om hand eller hur det går till.

Så hur lätt är det då att få folkligt stöd för (lösningar för) problem inom jakten, när de inte vet nått om hur jakten går till eller i vilken utsträckning ens?

Detta är bara en del av mina tankar inom området..

Publicerat

Slutresultatet kommer att bli att samebyarna får jakträttighet överallt där de har renar d v s även på vintermarker nere vid kusten. De har nu nått en sådan stark ställning med hjälp av statliga bidrag och institutioner att de kan driva sådana här ärenden mot markägare. Markägare har inte samma resurser att anställa researchers och jurister och har inte heller riksmedia på sin sida så de kommer att hamna i underläge. Det kommer att många år av rättsprocesser, men det är där man kommer att hamna.