Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad är en björnjakt värd??

Featured Replies

Publicerat

hej alla glada ;D,

jag undrar vad en björnjakt i sverige kostar på 2-3dagar??? ???

ev, byte mot något spännande

samme

Publicerat

Svårt att säga vad en björnjakt är värd, kollar man priserna så tar dom allt från 500-3000kr per dag.

Det finns ju ruskigt mycket skitjakter folk betalar en hel del för (inget jag bara säger har varit med på sådana jakter själv) ???

Finns naturligvis bra köpjakter också.

Men ska du vara med på någon riktig björnjakt bör du nog känna någon med bra björnhundar eller någon i ett jaktlag där det finns bra hundar.

Publicerat

Vad kan en björnjakt vara värd, beror väl på om man är säljare eller köpare ;) själv ställer jag gärna upp och hjälper någon att gallra i björnstammen ;) 2007 är jag bokad och är inte så dyr ;D

Publicerat

Hur långt är Du beredd att åka? Var bor Du själv? Det viktigigaste är att Du får tag på en jakträtt norr över och där det inte finns någon kronmark i (Sveaskog el. kyrklig) VVO, för då kan det bli dyrt att fälla en björn. Börja med att efterlysa en jakträtt på forumerna så långt norrut Du vill fara och jaga. Jag vet inte vad som krävs söder ut för en jakträtt och se då till att det står all jakt el. älg, björn och småvilt el. bara björn i avtalet.

Här krävs att man har 100 ha inom vårat VVO, men sedan kan det skilja mellan olika VVO också.

Lycka till!

:D

Publicerat
Hur långt är Du beredd att åka? Var bor Du själv? Det viktigigaste är att Du får tag på en jakträtt norr över och där det inte finns någon kronmark i (Sveaskog el. kyrklig) VVO, för då kan det bli dyrt att fälla en björn. Börja med att efterlysa en jakträtt på forumerna så långt norrut Du vill fara och jaga. Jag vet inte vad som krävs söder ut för en jakträtt och se då till att det står all jakt el. älg, björn och småvilt i avtalet.

Här krävs att man har 100 ha inom vårat VVO.

Lycka till!

:D

Tror det var gratis att skjuta en björn på sveaskog i höstas, är inte helt säker men ganska... ???

Publicerat
Tror det var gratis att skjuta en björn på sveaskog i höstas, är inte helt säker men ganska... ???

Staten tar inte ut någon fällavgift men sedan är det upp till markägarna att ta betalt el. inte.

Publicerat

Har hört att dom tar ca 10000 för 5-7 dagars jakt på björn i dalarna trakten i augusti

Publicerat
Har hört att dom tar ca 10000 för 5-7 dagars jakt på björn i dalarna trakten i augusti

Är det med ev. fällavgift som markägarn/-a el. VVO tar ut? Hos oss har VVO beslutat om en fast fällavgift på 2000:- skr och då får skytten behålla allt om han skjuter den utanför älgjakten. Vi har ingen tillåten björnjakt under älgjakt för det tar alldeles för mycket av tiden. Bara nödvärn. :D

Publicerat

Vet ej men tror att allt är betalt ink fällavgift ska forska lite

Publicerat

Kanske är lite ambivalent i denna fråga,men min åsikt är att alla skott mot rovdjur skall betalas av svenska staten som skott pengar+ rese ersättning,mat och uppehälle,vet att det låter knasigt men det är så jag ser det. Anser att vi har ett kulturarv att förvalta i fråga om allmogejakten,och där ansåg man i alla fall förr att det skall belönas när man skjuter rovdjur,inte belastas ;D

Genom detta kryptiska inlägg vet i alla fall alla som fattar nått min inställning till rovdjuren ;D

Publicerat
Kanske är lite ambivalent i denna fråga,men min åsikt är att alla skott mot rovdjur skall betalas av svenska staten som skott pengar+ rese ersättning,mat och uppehälle,vet att det låter knasigt men det är så jag ser det. Anser att vi har ett kulturarv att förvalta i fråga om allmogejakten,och där ansåg man i alla fall förr att det skall belönas när man skjuter rovdjur,inte belastas ;D

Genom detta kryptiska inlägg vet i alla fall alla som fattar nått min inställning till rovdjuren ;D

Håller med till 100%
Publicerat

Ja, så kan man se det. :D Det ligger något i det Du skriver, men om det blir så är ju en annan fråga. :D

Publicerat
  • Författare

hej

varför jag undrar är att vi kan ta med folk på dagkort där jag jagar, o hundar har jag ,hyffsat med björn oxå

håller till i södra hällsingland tänkte ev, ta med någon som vill jaga björn

mvh samme

Publicerat
hej

varför jag undrar är att vi kan ta med folk på dagkort där jag jagar, o hundar har jag ,hyffsat med björn oxå

håller till i södra hällsingland tänkte ev, ta med någon som vill jaga björn

mvh samme

Jaha, det var så Du menade. Det var lite svårt att förstå vad Du menade igår kväll när Du startade tråden. :D Ingår Din mark i ett VVO el. liknade el. har Du den själv? Hör med ordförande först för ev. VVO isf. :D

Publicerat
  • Författare

till att börja så ursäktar jag mej med att jag var otydlig i går ;)

jo jag inngår i ett vvo och får ha jaktjäst med på björn jakten och det är ingen kostnad för att skjuta björn (fäll avgift,mm) ;D

mvh, samme

Publicerat
till att börja så ursäktar jag mej med att jag var otydlig i går ;)

jo jag inngår i ett vvo och får ha jaktjäst med på björn jakten och det är ingen kostnad för att skjuta björn (fäll avgift,mm) ;D

mvh, samme

Det var nästan vad kunde tänka mig igår. Det ät svårt att säga vad björnjakt är värd, men det finns ju folk som bet. nästan vad som helst för att få chansen till att skjuta en björn och sedan kan man ju vända på det och säga så här: Ett pris vid fälld björn och ett annat utan fälld björn. Det är som svårt att säga. ???

Bara vet. och ev. polis & länsstyrelsens kontrollant. Märkning av skinnet.

Publicerat
  • Författare

du har så rätt så, tähnkte inte på bes, kostnad i detta fall ::)

mvh. samme

Publicerat

Det lättaste är väl att ta någon tusing för jakten i sig och sedan slå in ett kilopris på björnen..