Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fått erbjudande om miniarrende, värt eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Har blivit erbjuden jaktarrendet på en skogsmark i roslagen om 15ha här hemmavid, är ju inte mycket som så men det finns rådjur, vildsvin, räv, mård och  ev. bäver. Tänker att man skulle kunna locka räv, fånga mård och kanske försöka sig på bävern och ev nåt rådjur med några års mellanrum då omliggande marker främst jagar älg och gris. 

Kruxet är att det inte finns bilväg nånstans i närheten, enda vägen in är en stig som passerar 7 st olika markägare och tar ca 45min att gå till hemifrån. 

Härikring ligger normalarrende på 300kr/ha men för denna mark är det ca hälften av detta.

Ambivalent som tusan, är det någon som har inputs? Är det naivt att tänka jakt där och som bäddat för problem utan allmän väg? 

Publicerat

15 ha.. jag har haft galet kul och stort utbyte av strax under 20 ha tidigare, nu har jag i princip noll och ingen nytta av 150 ha.. Ingen mening att slå ihop dessa ha med någon granne? Eller är det lite granna som vanligt, duktigt infekterat?

Publicerat
  • Författare

Slå ihop tror jag inte är aktuellt initialt, men vem vet, det kanske kan bli möjligt i framtiden… Som det ser ut nu undrar jag hur populärt det lär vara att jag skulle behöva gå över ett flertal andra markägares områden med vapen…Och hur rörigt det skulle bli med ett eftersök på dessa små områden.. 🤔

Publicerat

15ha?

Jag skulle om det var tokbilligt kanske, då pratar vi en femtilapp per år typ eller om det var fina åkrar för duvjakt eller liknade. Men att behöva gå 45 minuter för att koma till marken och se gå 45 minuter tillbaka, njaaa då ska det vara något alldeles extra.

Samtidigt kanske det är en merit att ha ett arrende i området om man sen önskar arrendera av andra markägare?

Publicerat
  • Författare

Exakt, tänker att det är ett sätt att få in en fot i jakten hemmavid som på sikt kan ge mer.  Men tills dess är det i runda slängar 2500kr per om året för att kanske kunna skjuta nåt enstaka vilt. 

Får skaffa cykel 😅och testa ett år och se vad det kan ge.

Publicerat

Den marken är inte större än att den inte är värd något mer än att markägaren kan få lite av det du skjuter.
Det går inte att bedriva etisk jakt på den marken och utan att det blir konflikt med grannmarkerna.

Publicerat
  • Författare

Tänker att har man bara fått in en fot och har jakträtten så kanske man succesivt kan få fler av de små markerna runtomkring. 

Var ut och kikade i morse då det ligger spårsnö, tog 30 min att gå, och det verkar finnas gott om bäver, men även mård och räv.

Kan man även få fiskerätt i dom två angränsande sjöarna är det ett plus.

Publicerat

Kolla gränserna, finns ngn mark som vinner på att införliva dina 15 ha? Är den markägaren och "din" markägare "sams":down:? Då kan det börja bli intressant..

Publicerat

Se vad till vad marken kan vara värd i förhandlingar med kringliggande markägare inte vad den är värd som jaktmark, som jaktmark verkar den inte ha något större värde dels pga storleken men också pga att den ligger väldigt avsides dock kan den ju som du är inne på användas för att komma in på något större är nog mitt råd.

Min minsta mark är på 4 ha men det är 4 ha åker jag når med bil där jag kan jaga kråka, duva, gäss och räv jag har dessutom genom åren gjort mig vän med jaktlaget som har marken runtom och fått deras välsignelse att skjuta ett rådjur då och då eftersom dom endå bara jagar älg det är lite så man får jobba med småmarker.

Publicerat
  • Författare

Nej inte direkt någon annan mark som jag ser skulle vinna på att denna införlivas med. Dock så är det dumt att säga nej med tanke på följdeffekterna jag tror detta kan ge.

Kommer köra på att tacka ja. :)