Publicerat November 26, 20214 yr Detta är en populär post. Hade lite vildsvinsfärs i frysen som behövde tas om hand... Det blev påläggskorv med lök, vitlök, sambal, senapsfrön, timjan och cognac efter lite pyssel och 12 timmar i röken.
Publicerat November 26, 20214 yr Härligt! Den ser ju proffisionell ut Qvarnhill. Vilken temp röker du korven vid och vad anväder du för träslag? Själv har jag bara fixat till rena köttstycken från rådjur (bog) samt hjärta och diverse vildsvinsdetaljer i röken (endast varmrök). Jag har förkärldek för fruktträ när jag röker och tillsätter lite enträ utan bark vid slutet. Om det inte är en familjehemlighet så skulle det vara intressant med recept på din vildsvinkorv!😃
Publicerat November 26, 20214 yr Författare 1 hour ago Aifur sa: Härligt! Den ser ju proffisionell ut Qvarnhill. Vilken temp röker du korven vid och vad anväder du för träslag? Själv har jag bara fixat till rena köttstycken från rådjur (bog) samt hjärta och diverse vildsvinsdetaljer i röken (endast varmrök). Jag har förkärldek för fruktträ när jag röker och tillsätter lite enträ utan bark vid slutet. Om det inte är en familjehemlighet så skulle det vara intressant med recept på din vildsvinkorv!😃 85 i skåpet och 72-ish innertemp, det tog sådär 12 timmar, blandat körsbär/bokspån. Receptet är mer osäkert, skjuter som vanligt från höften... Ingredienserna har du ju förutom nitritsalt och batchen vägde cirka 3.7 kilo varav 10% rent späck och resten lite överfet vildsvinsfärs. Fick provsteka ett par "kluttar" innan jag var nöjd med kryddningen/sältan. Så, kör på bara!