November 28, 20214 yr Hej Jag är nybliven jägare och har lyckats få arrendera mark på 3 olika ställen (om nu de olika VVO accepterar mig) så har jag nu börjat fundera på att skaffa en hund i framtiden. Säg om ca 3 år. Eftersom jag är en helt ny jägare så är man osäker på vad för typ av jakt man kommer fastna för men på förhand så känns pyrsch jakt mest intressant och sedan är jag intresserad av jakt på vildsvin. Då jag vill läsa på innan jag gör något så är jag nu ute i väldigt god tid och ber om lite tips 😅 Har ni tips på någon hundras som skulle fungera bra till eftersök (rådjur främst) och även till vildsvin? Det är viktigt att det är en hund som kan vara i lägenhet samt vara med på arbetsplatsen (kontor) samt eftersom jag inte själv äger mark och kommer ha 1.5h till jaktmarkerna så kan det påverka hur ofta jag kan jaga. Kan inte så mycket om hundar då ingen i familjen haft så har mycket att lära... Utgår man ifrån utseende så gillar jag gråhund/jämthund och spetsar. Ursäkta att det är luddigt men är allmänt intresserad av hund och om det finns något som skulle kunna fungera. Tack på förhand ! ☺️
November 28, 20214 yr Om du är helt ny hade jag inte ens övervägt att skaffa jycke för tidigt 😀 men baserat på vad du skriver så en duglig labbe. Apporterar, eftersök och stöt. Mitt råd är att jaga mycket och testa olika former för att se vad du uppskattar mest. Sen skaffar du hunden till intresset. I början av min egen karriär skulle jag ha en stövare eller stående fågelhund. Så här några år senare sitter jag med en spaniel och förmodligen ytterligare en på ingång. Det var inte riktigt det jag trodde i början av resan. Väl värt att tänka på är att skaffa en hund där du kan erbjuda jakt. Det är inte nerlusat med förutsättningar för spanieljakt i Småland och då måste man vara beredd att åka en bit varje gång man ska jaga. I min värld är det värt det 😄. Bor man däremot i Norrlands inland och snöat in på kaninjakt med iller är det ju lite mer problematiskt sas. Sen bör du ju fundera över hur mycket tid du har i livet (barn, fru, renovering osv). En bra hund tar tid. För mig skulle det aldrig funka med stövare som ska va i skogen minst 2 dagar i veckan. Att träna en spaniel tar oxå en jäkla massa tid men jag väljer själv när det ska ske.... Sen är det inte att förakta, det absolut viktigaste. Att jaga och jobba med sin bästa vän är det absolut belönande inom jakten 😍 M
November 28, 20214 yr En sak som är värt att poängtera, egentligen för alla hundköp men främst om man funderar på arbetande raser: Du kan få en lätt individ som både är enkel att träna, inte har några "svårigheter" i sig och även inte kräver så otroligt mycket aktivitet för att fungera. Men du kan också få motsatsen, ett mer extremt fall. Det är värt att fundera en extra sväng så man är med på vad det kan bli om man får en arbetsmaskin/en krävande hund och är redo för det. Det kan man förstås vara, men alla är inte det. Särskilt inte om man träffat många andras trevliga, enkla hundar och förväntar sig få samma sak. Detta är inte menat att avskräcka dig! Det är bara nått folk ofta glömmer bort. Jag kan inte ge mycket goda råd om jakthundar i övrigt, det får du bättre av andra. Men i min värld är labbe ett ganska säkert kort. Om du bara ser till att köpa från en seriös uppfödare så är labbar nästan alltid sociala, gillar främlingar, lätta att träna. Och mångsidiga, så du kan uppfylla deras behov på många vis, varav ett sätt förstås är jakt.
December 4, 20214 yr Author Tack för svaren! Tanken är som sagt att bli mer erfaren med jakten och därför är det först om några år jag kan skaffa en hund om det blir en. Förstår det är skillnad på olika raser men hur mycket behöver man träna dem för att de skall hållas igång ? Jag vet att det är de första månaderna/året som är väldigt viktigt för uppfostran av hunden så jag skulle behöva vara ledig från jobbet för att få en bra start vet jag men säg hur mycket träning behövs efter 1 år? Räcker det att man är ute och lägger ut spår 1-2 gånger i veckan? Hur är en labbe för vildsvin? Trodde de var med för apportera och mer fokus på fågel Som det ser ut nu kommer jag arrendera 3 olika marker och då ingå i 3 olika VVO områden så det kan även vara bra att se vilka behov som finns där kan jag tänka mig. Edit: om man jagar själv/ fåtal personer skall man då satsa på en ställande eller drivande hund ?
December 4, 20214 yr Popular Post Det är alltid trevligt att skaffa hund. Även fast hunden inte jagar är han en god kompis som ALLTID är upplagd för en promenad eller lite skoj. ALLA hundar kan spåra- det kan man alltid ha nytta av om man inte får någon jakt som man hade tänkt. Hundar är som människor: Individer. För att pappa är ingenjör behöver barnen inte bli det, men dom kan vara bra ändå Väljer man en ras utifrån dom egenskaper man tror sig behöva har man ett grundämne som man kan forma till något utifrån sina kunskaper- och tiden man lägger ned. Att köpa en hund är ett livslångt åtagande i min värld: SE TILL ATT HA DEN TID SOM RASEN KRÄVER Hur bra hunden blir beror på vad rasen har med sig ärftligt, vilket jobb man lägger ned på hunden, och en stor portion tur. Man kan också få ett exemplar som tuggar stolsben, gräver upp trädgården, jagar brevbäraren eller är alldeles fantastisk. Det vet man inte när man hämtar den bedårande lilla valp Tänk också på att ha någon back-upp om du måste resa bort eller hamnar på sjukhuset eller din jobbsituation ändrar sig Ett liv utan hund är inget riktigt liv. Lycka till
December 4, 20214 yr Var i landet finns trådstartaren? Uppläggen med VVO:n varierar ju lite över landet. Här i södra delen av landet så är det ofta endast älgjakten som är gemensam per automatik, medan det i de norra delarna verkar vanligare med gemensam småviltsjakt inom hela VVO:t. Det påverkar ju vilka marker man disponerar för injagning på t.ex. rådjur. Hur ser marken ut? I ett odlingslandskap med åkerholmar att jaga av är nog en stötande eller kortdrivande, skalldrivande labbe nog funkis på rå och ev. även gris om modet finns. Själv jagar jag till stor del i ett skogsdominerat landskap och där är andra raser lämpligare både till rå och gris. Mitt råd blir således att kolla på vilka raser som det jagas med i närområdet och analysera varför man valt raser med vissa egenskaper. MVH Alias
December 4, 20214 yr 14 hours ago Mackan1110 sa: Förstår det är skillnad på olika raser men hur mycket behöver man träna dem för att de skall hållas igång ? Jag vet att det är de första månaderna/året som är väldigt viktigt för uppfostran av hunden så jag skulle behöva vara ledig från jobbet för att få en bra start vet jag men säg hur mycket träning behövs efter 1 år? Räcker det att man är ute och lägger ut spår 1-2 gånger i veckan? Nu har jag en stökig 11 månaders strävhårig vorsteh med stor arbetslust. Och att lägga spår är ju bara en del och 1-2 spår i veckan är ju kul men rätt tidskrävande. Först lägga och sen vänta ett par timmar. Men min jycke måste i princip aktiveras varje dag och då räcker det inte bara med en lång promenad. Jag tränar något varje dag. Just nu väldigt mycket fokus på stoppkommandot och lydnad. Något som jag aldrig kommer att vara "klar" med. Men majoriteten av träningen sker på promenader. Lite men ofta. Sen är ju både individer och raser olika. Retrievers är väl i princip mer lätthanterliga men kräver ändå aktivering. Räkna inte med att du någonsin blir klar med träningen.... Nu har jag en fågelhund av all-round typ så jag har ju lite högre krav på lydnad... Därför fokuserar vi på fågelbordet början. Men sen beror det ju på vilka ambitioner du har och även individen. Däremot så kommer alla hundar kräva bra kondition för att funka som jakthund. Vilket ändå innebär en del jobb.
December 5, 20214 yr Author 8 hours ago alias sa: Var i landet finns trådstartaren? Uppläggen med VVO:n varierar ju lite över landet. Här i södra delen av landet så är det ofta endast älgjakten som är gemensam per automatik, medan det i de norra delarna verkar vanligare med gemensam småviltsjakt inom hela VVO:t. Det påverkar ju vilka marker man disponerar för injagning på t.ex. rådjur. Hur ser marken ut? I ett odlingslandskap med åkerholmar att jaga av är nog en stötande eller kortdrivande, skalldrivande labbe nog funkis på rå och ev. även gris om modet finns. Själv jagar jag till stor del i ett skogsdominerat landskap och där är andra raser lämpligare både till rå och gris. Mitt råd blir således att kolla på vilka raser som det jagas med i närområdet och analysera varför man valt raser med vissa egenskaper. MVH Alias Jag bor i Värmland och där jag skall arrendera ligger också i Värmland men ca 1-2 timmar bort får där jag bor. Det ena arrendet är i norra Värmland, det andra mer i centrala Värmland och tredje är i östra Värmland. Har inte varit där, men utifrån det jag har förstått är det skog och inte någon större areal av åkermark. Hur är tex en Laika? Kan man ha en sån i en lägenhet eller kommer de skälla hela tiden? Hos det ena arrendet (mest kontakt med) så lät det som man kommer jaga älg tillsammans men sen får man jaga hur man vill (norra Värmland)
December 5, 20214 yr Author 9 hours ago detstorabla sa: Nu har jag en stökig 11 månaders strävhårig vorsteh med stor arbetslust. Och att lägga spår är ju bara en del och 1-2 spår i veckan är ju kul men rätt tidskrävande. Först lägga och sen vänta ett par timmar. Men min jycke måste i princip aktiveras varje dag och då räcker det inte bara med en lång promenad. Jag tränar något varje dag. Just nu väldigt mycket fokus på stoppkommandot och lydnad. Något som jag aldrig kommer att vara "klar" med. Men majoriteten av träningen sker på promenader. Lite men ofta. Sen är ju både individer och raser olika. Retrievers är väl i princip mer lätthanterliga men kräver ändå aktivering. Räkna inte med att du någonsin blir klar med träningen.... Nu har jag en fågelhund av all-round typ så jag har ju lite högre krav på lydnad... Därför fokuserar vi på fågelbordet början. Men sen beror det ju på vilka ambitioner du har och även individen. Däremot så kommer alla hundar kräva bra kondition för att funka som jakthund. Vilket ändå innebär en del jobb. Förstår att man aldrig kommer bli klar med träningen, men tänkte om det mer är så att första året krävs det träning 7 dagar i veckan men sen räcker det med 2 gånger i veckan för att "hålla igång" hunden. Eftersom som varken jag eller någon i familjen har större erfarenhet av hund så kommer jag läsa på innan vad och hur man ska göra och sedan gå en lydnad kurs just för att få en bra grund. Jag vill ha en hund som man är stolt över och som lyder och gör det den skall och inte en hund som är dåligt uppfostrad och allmänt vild "farlig". Förstå det skiljer mycket mellan olika raser och individer men ofta har hundarna speciella egenskaper i sin ras.
December 5, 20214 yr 23 hours ago Mackan1110 sa: Tack för svaren! Tanken är som sagt att bli mer erfaren med jakten och därför är det först om några år jag kan skaffa en hund om det blir en. Förstår det är skillnad på olika raser men hur mycket behöver man träna dem för att de skall hållas igång ? Jag vet att det är de första månaderna/året som är väldigt viktigt för uppfostran av hunden så jag skulle behöva vara ledig från jobbet för att få en bra start vet jag men säg hur mycket träning behövs efter 1 år? Räcker det att man är ute och lägger ut spår 1-2 gånger i veckan? Hur är en labbe för vildsvin? Trodde de var med för apportera och mer fokus på fågel Som det ser ut nu kommer jag arrendera 3 olika marker och då ingå i 3 olika VVO områden så det kan även vara bra att se vilka behov som finns där kan jag tänka mig. Edit: om man jagar själv/ fåtal personer skall man då satsa på en ställande eller drivande hund ? Som svar på ditt tillägg nederst i inlägget så hade jag sagt att det beror på vilket vilt du ska jaga. Älg- och grisjakt i skogsdominerat landskap fukar bra med ställande raser såsom spetsraserna. Ska du jaga rådjur med få passkyttar så hade jag rekommenderat en långsamdrivande ras (t.ex. tax el. drever) som håller i lite längre. Vill man ha en hund för både rå och gris så hamnar man som regel ändå bland de drivande raserna, t.ex. wachtel eller tysk jaktterrier. MVH Alias
December 6, 20214 yr On 12/5/2021 at 9:37 AM, Mackan1110 said: Förstår att man aldrig kommer bli klar med träningen, men tänkte om det mer är så att första året krävs det träning 7 dagar i veckan men sen räcker det med 2 gånger i veckan för att "hålla igång" hunden. Eftersom som varken jag eller någon i familjen har större erfarenhet av hund så kommer jag läsa på innan vad och hur man ska göra och sedan gå en lydnad kurs just för att få en bra grund. Jag vill ha en hund som man är stolt över och som lyder och gör det den skall och inte en hund som är dåligt uppfostrad och allmänt vild "farlig". Räkna med daglig träning / aktivering av någon sort, först och främst tills vuxenålder (4-5 år eller så). En ett-tvåårig hund är mer att jämföra med en tonåring, och tänk dig: hur "färdig människa" är man när man är 15 år gammal? Krävs då ingen mer uppfostran eller nått sånt? Sen kommer det antagligen inte bli så i verkligheten, men bättre att redan från början ha insikten att man har inte en hund på deltid liksom, det är nått som är pågående hela tiden. Ett bra sätt är att kontinuerligt gå kurser. Det ger struktur, träningen blir av, och det är roligt också. Valpkurs, unghundskurs, sidokurser för jakten.. Man kan göra själv, men är man ny hundägare är kurser (bra sådana) en smart idé tycker jag! Sen för att det inte ska låta för konstigt eller avskräckande: "Träning" betyder inte alltid nån slags regelrätt träningspass. Det är allt du gör med hunden hela tiden. Saker som händer på promenaderna, som du ju är ute på varje dag i timtal, totalt sett. Eller i hemmet när nått händer. Du bor, lever och samspelar ju med hunden dagligen hela hundens liv. "Träning" är en del av det samspelet. Det du beskriver att du vill ha av en hund, dvs väluppfostrad, lydig - det kan mycket väl kräva kontinuerlig träning hela hundens liv, åtminstone tills den blir gammal och skröplig och inte orkar ha så många egna åsikter eller upptåg längre. Får du en viss typ av individ så kanske du ändå inte uppnår det, oavsett hur mycket du tränar. Det är ju inte robotar liksom...
December 8, 20214 yr Author På 2021-12-06 at 14:33 sexfemåtta sa: Räkna med daglig träning / aktivering av någon sort, först och främst tills vuxenålder (4-5 år eller så). En ett-tvåårig hund är mer att jämföra med en tonåring, och tänk dig: hur "färdig människa" är man när man är 15 år gammal? Krävs då ingen mer uppfostran eller nått sånt? Sen kommer det antagligen inte bli så i verkligheten, men bättre att redan från början ha insikten att man har inte en hund på deltid liksom, det är nått som är pågående hela tiden. Ett bra sätt är att kontinuerligt gå kurser. Det ger struktur, träningen blir av, och det är roligt också. Valpkurs, unghundskurs, sidokurser för jakten.. Man kan göra själv, men är man ny hundägare är kurser (bra sådana) en smart idé tycker jag! Sen för att det inte ska låta för konstigt eller avskräckande: "Träning" betyder inte alltid nån slags regelrätt träningspass. Det är allt du gör med hunden hela tiden. Saker som händer på promenaderna, som du ju är ute på varje dag i timtal, totalt sett. Eller i hemmet när nått händer. Du bor, lever och samspelar ju med hunden dagligen hela hundens liv. "Träning" är en del av det samspelet. Det du beskriver att du vill ha av en hund, dvs väluppfostrad, lydig - det kan mycket väl kräva kontinuerlig träning hela hundens liv, åtminstone tills den blir gammal och skröplig och inte orkar ha så många egna åsikter eller upptåg längre. Får du en viss typ av individ så kanske du ändå inte uppnår det, oavsett hur mycket du tränar. Det är ju inte robotar liksom... Hehe 😋 bra jämförelse med tonåringar! Förstår att det är mycket träning som krävs men tänkte inte att det var så mycket så länge. Men tack så mycket för info! Alltid bra så man förstår så det inte skulle komma som en överraskning. Tanken är att gå diverse kurser så man lär sig och försöka komma i kontakt med jägare som har hundar så man kan få tips och se hur de tränar. Hur är de olika hundarna i hemmet ? Om vi väljer tex spetshundarna, Laika wachtel och tysk jaktterrier? Är det hundar man kan ha i en lägenhet utan att de skäller hela tiden och stör grannarna? Förstått att tex gråhund ofta står i hundgård och ofta skäller vilket kan vara svårt för mig i lägenheten 😅 @strävhårjapp det stämmer. Fick följa med på älgjakt utan vapen och tog 30 min innan vi såg varg ca 20m från oss... Så det var bara att koppla hundarna. Men jakten gick bra sen ändå
December 8, 20214 yr 1 hour ago Mackan1110 sa: Hehe 😋 @strävhårjapp det stämmer. Fick följa med på älgjakt utan vapen och tog 30 min innan vi såg varg ca 20m från oss... Så det var bara att koppla hundarna. Men jakten gick bra sen ändå För mig skulle det oxå vara nått att ta med i beräkningen av ras.
December 8, 20214 yr För mig låter det som om kravbilden inte går att få ihop i en hund. Fundera på vad och hur du vill jaga. Det bör göra det lättare att välja. Jag lägger minst 2-3 aktiva timmar om dagen på mina hundar. Jag är glad att mina barn flyttat hemifrån, annars hade det varit svårt att hitta tiden.
December 9, 20214 yr Långdrivande och ställande hundar skäller mycket och jobbar en (lång) bit från föraren. Då har vargarna gott om tid att lyssna in och leta redan på hunden. De verkar inte gilla inkräktare. Jag hade aldrig släppt mina hundar där det finns gott om varg i etablerat revir. Man vill inte få sin jaktkompis uppäten. Med det sagt så fundera över hur det är på de olika markerna där du kan jaga. Ex en labbe med kort förföljande kanske är enda vettiga valet? Ska du ha mycket kul på egen hand så satsa på en kortbent långdrivande hund på rå/räv/hare eller en spets som bara jagar gris. Men det förutsätter lite eller ingen varg. Älg är ofta en jaktlagsjakt. Jobbiga att släpa ut själv. Ofta som hunden skäller fel djur eller så är det fullskjutet. Jag hade nog inte satsat på en spets i en lägenhet. Mina bassetar skäller sällan hemma och hänger med på kontoret/i bilen överallt. Alltid snälla mot människor. De verkar trivas även när det inte är säsong och kräver därför inget stort engagemang i aktivering. Jaktträningen är simpel: man jagar med dem så mycket det går och ser till att inte sabba söket och återgången. Inkallning är praktiskt men inte helt nödvändigt att den är superbra.