Publicerat November 28, 20214 yr Utkastarfråga.. Howan strular, några gånger som jag fått knacka hylsor och nu en patron ur patroläget på bössan för att utkastaren inte får nog bra grepp om hylsan. Hittat en sprint som rimligen borde gå att knacka ur? Försöker fixa en bild nedan.. Förra svängen i kojan så hade något okänt material fastnat i slutstycket så jag kunde inte stänga. Är jag kollade pipan såg allt ok ut men ngt skräp hade trillat in i slutstycket. Fick ur det vaddetnuvar ganska enkelt men jag anar att ngt material från skiten hamnat innanför utkastaren så den inte når hyslorna tillräckligt bra. Försökte nu knacka ur sprinten, tänker att den borde röra sig men icke! Något jag missat? Är det inte bara att knacka ur sprinten?
Publicerat November 29, 20214 yr Författare Jag tror inte det, ser ut som den är skapt på detta sättet.. men jag vet inte.
Publicerat November 29, 20214 yr Howa har "M16" utdragare, dom ser inte ut sådär-din saknar en bit och sprinten är bara att knacka ut för att byta. Mike
Publicerat November 29, 20214 yr Jag hade testat att "diska" ur slutstycket (mässingsspån) enligt denna video:
Publicerat November 29, 20214 yr Vem säljer delar till Howa? Det är ganska vanligt när Tikka börjar krångla med utkastningen (efter x-antal tusen skott och ingen smörjning) att byta utkastare, fjäder och utdragare (till en ytterst rings kostnad) och därigenom får tillbaka funktionen som då vapnet var nytt.
Publicerat November 29, 20214 yr 1 hour ago Dansken sa: Vem säljer delar till Howa? Det är ganska vanligt när Tikka börjar krångla med utkastningen (efter x-antal tusen skott och ingen smörjning) att byta utkastare, fjäder och utdragare (till en ytterst rings kostnad) och därigenom får tillbaka funktionen som då vapnet var nytt. Fondprodukter är generalagent och har numera en förträfflig hemsida. Vilken handlare som helst kan ta hem grejer från dem.
Publicerat November 29, 20214 yr När den inte får nog med grepp om hylsan... Hur ofta har du fått slå upp slutstycket med våld pga heta laddningar?
Publicerat November 29, 20214 yr Författare 1 hour ago Dahla sa: När den inte får nog med grepp om hylsan... Hur ofta har du fått slå upp slutstycket med våld pga heta laddningar? Det har aldrig hänt!
Publicerat November 30, 20214 yr Författare Gjort rent.. ändå fastnar hylsan från i natt när jag skulle göra patron ur. Dags att lämna bössan till Forsa förmodligen.. Och kanske helkalibrera hylsorna? Känns inte som det är ngt motstånd öht när jag laddar ändå fastnar pilarna.
Publicerat November 30, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Gjort rent.. ändå fastnar hylsan från i natt när jag skulle göra patron ur. Dags att lämna bössan till Forsa förmodligen.. Och kanske helkalibrera hylsorna? Känns inte som det är ngt motstånd öht när jag laddar ändå fastnar pilarna. Är det bara skjutna som fastnar eller laddad ammunition också? Har den gjort så tidigare eller är det nu det börjat? Nya hylsor eller nånting annat som är annorlunda?
Publicerat December 1, 20214 yr Författare 8 hours ago karelsk blandning sa: Är det bara skjutna som fastnar eller laddad ammunition också? Har den gjort så tidigare eller är det nu det börjat? Nya hylsor eller nånting annat som är annorlunda? Omladdade pilar, oskjutna. Det har börjat nu.. Fattar inte, utdragaren känns kurant.. bra snärt i fjädern. Men den greppar inte om randen på hylsan vid laddningen. Fått slå ut två pilar nu, de sitter ganska illa faktiskt. Precis laddat en omgång, nästa laddning ska helkalibreras..
Publicerat December 1, 20214 yr Helkalibrera alltid men ställ in verktyget så du endast trycker tillbaka bröstet 0,05mm. Det tar lite tid att ställa in första gången men med bra låsring behöver du ju sen aldrig mer göra om inställningen under förutsättning att du endast använder hylsor skjutna i din bössa.
Publicerat December 1, 20214 yr Författare Snackat m Kalle.. ska testa lite och kolla hur pipan ser ut vid patronläget. Sen får vi se, ev pilla lite mer på utdragaren.
Publicerat December 1, 20214 yr Författare Börjar ge upp nu.. får fan inte ur sprinten, vågar inte bruka allt för mycket våld. Det är en vanlig jävla sprint, i normalfallet trycker man ut den med handkraft. Inser att ngt är fel så avvaktar med den. Dragit ett mail till en smed, kollade lite snabbt på vad en ny rigg kostar.. ny pipa och fixat slutstycke.. ev nytt trycke.. Det borde landa under vad en ny rigg går på. Vågar heller inte byta, risken är att farbror P börjar räkna licenser och då blir det rörigt..
Publicerat December 1, 20214 yr 8 hours ago Hipshot sa: Börjar ge upp nu.. får fan inte ur sprinten, vågar inte bruka allt för mycket våld. Det är en vanlig jävla sprint, i normalfallet trycker man ut den med handkraft. Inser att ngt är fel så avvaktar med den. Dragit ett mail till en smed, kollade lite snabbt på vad en ny rigg kostar.. ny pipa och fixat slutstycke.. ev nytt trycke.. Det borde landa under vad en ny rigg går på. Vågar heller inte byta, risken är att farbror P börjar räkna licenser och då blir det rörigt.. Säker på att sprinten inte håller utstötaren som på Rem 700? Då får du trycka in utstötaren och hålla den intryckt medan du trycker ut sprinten. Det underlättar eftersom utstötaren pressar mot sprinten.
Publicerat December 2, 20214 yr Jag tycker fortfarande det är otydligt om det är utdragaren (klon som fångar hylsan) eller utstötaren (fjäderbelastade stiftet som kastar ut den) vi pratar om 🤷♂️ Problemet låter mer som utdragaren alt. Rostigt/stävt patronläge och inte ”utkastaren” som omnämns. Hade det varit min bössa hade jag kollat om hålet är större på ena sidan så det inte är nåt skit med att man måste ha ut den åt ett håll. Sen hade jag låtit den stå i nån penetrerande olja ett tag innan nya försök. Edit: internätet säger att man ska trycka in utdragare/utstötare för att avlasta stiftet sen knacka ut vilket verkar logiskt i mina öron.
Publicerat December 2, 20214 yr Författare Det är mojen som greppar om hylsbotten och drar ut hylsan. Utkastaren, den fjäderbelastade, verkar fungera.. den går att trycka ned så den hindrar inte hylsbotten från att komma dikt ann mot slutstycket. Vi får se, ids inte rodda med det nu mera. Ska ta ett snack m smeden så får vi se.
Publicerat December 2, 20214 yr 23 minutes ago TekDr sa: Edit: internätet säger att man ska trycka in utdragare/utstötare för att avlasta stiftet sen knacka ut vilket verkar logiskt i mina öron. Det är ju det jag skriver. Hade ett mindre helvete med min custombössa i 6,5x47 då detta stift lossnade under rekyl när utstötaren var intryckt, vilket fick slutstycket att fastna. Vilket var jätte mellanslag kul när man låg och sköt fältskyttetävling i Ystad...
Publicerat December 2, 20214 yr 4 minutes ago exabit sa: Det är ju det jag skriver. Hade ett mindre helvete med min custombössa i 6,5x47 då detta stift lossnade under rekyl när utstötaren var intryckt, vilket fick slutstycket att fastna. Vilket var jätte mellanslag kul när man låg och sköt fältskyttetävling i Ystad... Håller blodtrycket uppe 😺 hittade även info om att det är fler där stiftet suttit som själva fan (stor presspassning). Är det så får det nog till lite värme för att få det mer medgörligt.
Publicerat December 6, 20214 yr On 11/28/2021 at 6:25 PM, Hipshot said: Utkastarfråga.. Howan strular, några gånger som jag fått knacka hylsor och nu en patron ur patroläget på bössan för att utkastaren inte får nog bra grepp om hylsan. Hittat en sprint som rimligen borde gå att knacka ur? Försöker fixa en bild nedan.. Förra svängen i kojan så hade något okänt material fastnat i slutstycket så jag kunde inte stänga. Är jag kollade pipan såg allt ok ut men ngt skräp hade trillat in i slutstycket. Fick ur det vaddetnuvar ganska enkelt men jag anar att ngt material från skiten hamnat innanför utkastaren så den inte når hyslorna tillräckligt bra. Försökte nu knacka ur sprinten, tänker att den borde röra sig men icke! Något jag missat? Är det inte bara att knacka ur sprinten? Kanske är överspelat nu, men utdragaren på min Howa SA ser likadan ut
Publicerat December 6, 20214 yr Författare Den ser ju exakt likadan ut.. Anar att det kan vara kalibreringen som strular eller något. Snackat med smeden nu, han skulle kolla lite på det. Kolla priser på pipor. Ny pipa med blånering och hela midevitten skulle kosta 10lök.. det flyger inte. Hoppas han hittar ngt ämne som är borrat och klart så blir det billigare.. då får det bli så. Men han skulle kolla pip-pris först sen kika på utdragaren så får vi se.
Publicerat December 6, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Den ser ju exakt likadan ut.. Fast utan krutrester 🙄