Hoppa till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utkastare slutstycke..

Featured Replies

Publicerat

UtkastarfrÄga.. 

Howan strular, nÄgra gÄnger som jag fÄtt knacka hylsor och nu en patron ur patrolÀget pÄ bössan för att utkastaren inte fÄr nog bra grepp om hylsan.

Hittat en sprint som rimligen borde gĂ„ att knacka ur? Försöker fixa en bild nedan.. Förra svĂ€ngen i kojan sĂ„ hade nĂ„got okĂ€nt material fastnat i slutstycket sĂ„ jag kunde inte stĂ€nga. Är jag kollade pipan sĂ„g allt ok ut men ngt skrĂ€p hade trillat in i slutstycket. Fick ur det vaddetnuvar ganska enkelt men jag anar att ngt material frĂ„n skiten hamnat innanför utkastaren sÄ  den inte nĂ„r hyslorna tillrĂ€ckligt bra. Försökte nu knacka ur sprinten, tĂ€nker att den borde röra sig men icke!

NĂ„got jag missat? Är det inte bara att knacka ur sprinten?

8C13BFB8-3BF6-46F6-9B1D-3D2777843EB4.jpeg

43F0972A-4CD1-425D-9693-1C000AD454EB.jpeg

D45111C9-D39B-4036-A6F3-CA3856D74967.jpeg

Publicerat

Har det inte lossnat en bit frÄn utdragaren?

Publicerat
  • Författare

Jag tror inte det, ser ut som den Àr skapt pÄ detta sÀttet.. men jag vet inte.

Publicerat

Howa har "M16" utdragare, dom ser inte ut sÄdÀr-din saknar en bit och sprinten Àr bara att knacka ut för att byta.

Mike

Publicerat

Jag hade testat att "diska" ur slutstycket (mÀssingsspÄn) enligt denna video: 

Publicerat

Vem sÀljer delar till Howa?

Det Àr ganska vanligt nÀr Tikka börjar krÄngla med utkastningen (efter x-antal tusen skott och ingen smörjning) att byta utkastare, fjÀder och utdragare (till en ytterst rings kostnad) och dÀrigenom fÄr tillbaka funktionen som dÄ vapnet var nytt.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Vem sÀljer delar till Howa?

Det Àr ganska vanligt nÀr Tikka börjar krÄngla med utkastningen (efter x-antal tusen skott och ingen smörjning) att byta utkastare, fjÀder och utdragare (till en ytterst rings kostnad) och dÀrigenom fÄr tillbaka funktionen som dÄ vapnet var nytt.

Fondprodukter Àr generalagent och har numera en förtrÀfflig hemsida. Vilken handlare som helst kan ta hem grejer frÄn dem.

Publicerat

NÀr den inte fÄr nog med grepp om hylsan... 

Hur ofta har du fÄtt slÄ upp slutstycket med vÄld pga heta laddningar? 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dahla sa:

NÀr den inte fÄr nog med grepp om hylsan... 

Hur ofta har du fÄtt slÄ upp slutstycket med vÄld pga heta laddningar? 

Det har aldrig hÀnt! 

Publicerat
  • Författare

Gjort rent.. ÀndÄ fastnar hylsan frÄn i natt nÀr jag skulle göra patron ur. Dags att lÀmna bössan till Forsa förmodligen.. Och kanske helkalibrera hylsorna? KÀnns inte som det Àr ngt motstÄnd öht nÀr jag laddar ÀndÄ fastnar pilarna.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Gjort rent.. ÀndÄ fastnar hylsan frÄn i natt nÀr jag skulle göra patron ur. Dags att lÀmna bössan till Forsa förmodligen.. Och kanske helkalibrera hylsorna? KÀnns inte som det Àr ngt motstÄnd öht nÀr jag laddar ÀndÄ fastnar pilarna.

Är det bara skjutna som fastnar eller laddad ammunition ocksĂ„?

Har den gjort sÄ tidigare eller Àr det nu det börjat? Nya hylsor eller nÄnting annat som Àr annorlunda?

Publicerat
  • Författare
8 hours ago karelsk blandning sa:

Är det bara skjutna som fastnar eller laddad ammunition ocksĂ„?

Har den gjort sÄ tidigare eller Àr det nu det börjat? Nya hylsor eller nÄnting annat som Àr annorlunda?

Omladdade pilar, oskjutna. Det har börjat nu.. Fattar inte, utdragaren kÀnns kurant.. bra snÀrt i fjÀdern. Men den greppar inte om randen pÄ hylsan vid laddningen. FÄtt slÄ ut tvÄ pilar nu, de sitter ganska illa faktiskt. Precis laddat en omgÄng, nÀsta laddning ska helkalibreras.. 

Publicerat

Helkalibrera alltid men stÀll in verktyget sÄ du endast trycker tillbaka bröstet 0,05mm.

Det tar lite tid att stÀlla in första gÄngen men med bra lÄsring behöver du ju sen aldrig mer göra om instÀllningen under förutsÀttning att du endast anvÀnder hylsor skjutna i din bössa.

Publicerat
  • Författare

Snackat m Kalle.. ska testa lite och kolla hur pipan ser ut vid patronlÀget. Sen fÄr vi se, ev pilla lite mer pÄ utdragaren.

Publicerat
  • Författare

Börjar ge upp nu.. fÄr fan inte ur sprinten, vÄgar inte bruka allt för mycket vÄld. Det Àr en vanlig jÀvla sprint, i normalfallet trycker man ut den med handkraft. Inser att ngt Àr fel sÄ avvaktar med den. Dragit ett mail till en smed, kollade lite snabbt pÄ vad en ny rigg kostar.. ny pipa och fixat slutstycke.. ev nytt trycke.. Det borde landa under vad en ny rigg gÄr pÄ. VÄgar heller inte byta, risken Àr att farbror P börjar rÀkna licenser och dÄ blir det rörigt.. 

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Börjar ge upp nu.. fÄr fan inte ur sprinten, vÄgar inte bruka allt för mycket vÄld. Det Àr en vanlig jÀvla sprint, i normalfallet trycker man ut den med handkraft. Inser att ngt Àr fel sÄ avvaktar med den. Dragit ett mail till en smed, kollade lite snabbt pÄ vad en ny rigg kostar.. ny pipa och fixat slutstycke.. ev nytt trycke.. Det borde landa under vad en ny rigg gÄr pÄ. VÄgar heller inte byta, risken Àr att farbror P börjar rÀkna licenser och dÄ blir det rörigt.. 

SÀker pÄ att sprinten inte hÄller utstötaren som pÄ Rem 700? DÄ fÄr du trycka in utstötaren och hÄlla den intryckt medan du trycker ut sprinten. Det underlÀttar eftersom utstötaren pressar mot sprinten.

Publicerat

Jag tycker fortfarande det Ă€r otydligt om det Ă€r utdragaren (klon som fĂ„ngar hylsan) eller utstötaren (fjĂ€derbelastade stiftet som kastar ut den) vi pratar om đŸ€·â€â™‚ïž Problemet lĂ„ter mer som utdragaren alt. Rostigt/stĂ€vt patronlĂ€ge och inte ”utkastaren” som omnĂ€mns.

Hade det varit min bössa hade jag kollat om hÄlet Àr större pÄ ena sidan sÄ det inte Àr nÄt skit med att man mÄste ha ut den Ät ett hÄll. Sen hade jag lÄtit den stÄ i nÄn penetrerande olja ett tag innan nya försök.

Edit: internÀtet sÀger att man ska trycka in utdragare/utstötare för att avlasta stiftet sen knacka ut vilket verkar logiskt i mina öron.

Publicerat
  • Författare

Det Àr mojen som greppar om hylsbotten och drar ut hylsan. Utkastaren, den fjÀderbelastade, verkar fungera.. den gÄr att trycka ned sÄ den hindrar inte hylsbotten frÄn att komma dikt ann mot slutstycket. 

Vi fÄr se, ids inte rodda med det nu mera. Ska ta ett snack m smeden sÄ fÄr vi se.

Publicerat
23 minutes ago TekDr sa:

Edit: internÀtet sÀger att man ska trycka in utdragare/utstötare för att avlasta stiftet sen knacka ut vilket verkar logiskt i mina öron.

Det Àr ju det jag skriver. Hade ett mindre helvete med min custombössa i 6,5x47 dÄ detta stift lossnade under rekyl nÀr utstötaren var intryckt, vilket fick slutstycket att fastna. Vilket var jÀtte mellanslag kul nÀr man lÄg och sköt fÀltskyttetÀvling i Ystad...

Publicerat
4 minutes ago exabit sa:

Det Àr ju det jag skriver. Hade ett mindre helvete med min custombössa i 6,5x47 dÄ detta stift lossnade under rekyl nÀr utstötaren var intryckt, vilket fick slutstycket att fastna. Vilket var jÀtte mellanslag kul nÀr man lÄg och sköt fÀltskyttetÀvling i Ystad...

HĂ„ller blodtrycket uppe đŸ˜ș

hittade Ă€ven info om att det Ă€r fler dĂ€r stiftet suttit som sjĂ€lva fan (stor presspassning). Är det sĂ„ fĂ„r det nog till lite vĂ€rme för att fĂ„ det mer medgörligt.

Publicerat
On 11/28/2021 at 6:25 PM, Hipshot said:

UtkastarfrÄga.. 

Howan strular, nÄgra gÄnger som jag fÄtt knacka hylsor och nu en patron ur patrolÀget pÄ bössan för att utkastaren inte fÄr nog bra grepp om hylsan.

Hittat en sprint som rimligen borde gĂ„ att knacka ur? Försöker fixa en bild nedan.. Förra svĂ€ngen i kojan sĂ„ hade nĂ„got okĂ€nt material fastnat i slutstycket sĂ„ jag kunde inte stĂ€nga. Är jag kollade pipan sĂ„g allt ok ut men ngt skrĂ€p hade trillat in i slutstycket. Fick ur det vaddetnuvar ganska enkelt men jag anar att ngt material frĂ„n skiten hamnat innanför utkastaren sÄ  den inte nĂ„r hyslorna tillrĂ€ckligt bra. Försökte nu knacka ur sprinten, tĂ€nker att den borde röra sig men icke!

NĂ„got jag missat? Är det inte bara att knacka ur sprinten?

8C13BFB8-3BF6-46F6-9B1D-3D2777843EB4.jpeg

Kanske Àr överspelat nu, men utdragaren pÄ min Howa SA ser likadan ut

DSC_0178.JPG

Publicerat
  • Författare

Den ser ju exakt likadan ut.. 

Anar att det kan vara kalibreringen som strular eller nÄgot. Snackat med smeden nu, han skulle kolla lite pÄ det. Kolla priser pÄ pipor. Ny pipa med blÄnering och hela midevitten skulle kosta 10lök.. det flyger inte. Hoppas han hittar ngt Àmne som Àr borrat och klart sÄ blir det billigare.. dÄ fÄr det bli sÄ. 

Men han skulle kolla pip-pris först sen kika pÄ utdragaren sÄ fÄr vi se.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Den ser ju exakt likadan ut.. 

Fast utan krutrester 🙄