Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pard NV007s - ögonavstånd?

Featured Replies

Publicerat

Jag är intresserad av ett Pard NV007s att komplettera min vakbössa med. Den är bara i 6.5 Creedmoor så inget rekylmonster, men jag begriper ändå inte hur man ska kunna skjuta med den där klumpen monterad. Ni som har ett, eller motsvarande, skjuter ni helt utan axelkontakt?

Jag är den typen som gillar att montera siktet långt fram och verkligen ligga med kinden på kolvkammen så bössan inte kommer farandes när jag skjuter.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har funderat på det själv hur det fungerar med såna. Men jag tänkte att om siktet är monterat rätt långt fram i normalfallet så får man typ "hålla bak" huvudet med Pard'en monterat? Eller räcker det inte? 

Annars kan jag tänka mig att detta är ett tillfälle då det faktiskt är användbart med tex en GRS-kolv man enkelt kan ändra längden på..?

Publicerat

Jag har ett Pard007,  den första varianten som är 3-4 cm längre än den senaste. Jag skjuter med en 2,5 kg kipplauf i 7x65R så rekylen finns där så att säga. Jag har upplevt visst obehag om jag inte lägger an på rätt sätt, vilket innebär god kontakt med kolven och ögonmusslan, så att  inte siktet kommer farande utan kontroll. En annan variant är att lägga an med ögonmusslan lite mot näsryggen, ifall man inte vill hålla den tätt mot ögat. Båda metoderna fungerar för mig, men man får räkna med att ändra skjutställning en aning.

Publicerat

Jag har en 007’a som är året nu å den sitter på min 6,5’a ibland.

007.1.thumb.JPG.eb7b3998435c979f1f096699299592eb.JPG

007.2.thumb.JPG.720b9f56f4528d536b9334a1b5f59af7.JPG

Absolut inga problem att skjuta. Axelkontakt är att föredra, är det ju alltid iofs. Å som Besman skriver, så lägger jag ögonmusslan mot näsryggen, siktar å håller i. Jag är dessutom glasögonbärare så då är det extra viktigt att man har kontroll så man slipper att få en tryckare över glasen, inge kul.

Mtp att det för mig inte är reaktionärt skytte som det är fråga om utan mer som ett kontrollerat urvalsskytte där man har tid på sig att känna sig för att läge och position är rätt, så är det helt ok. Man anpassar sig helt enkelt efter situation å bössa å sikte. Vill man kolvkamshöja å förlänga kolven vid det behovet, så är väll det enkelt lösbart.  Bara å torrträna så kan man säkert skjuta snabbt nog om sådant läge uppstår.

Mina 5 öre å jag är nöjd. /P