Publicerat December 8, 20214 yr Köpte försett tag sedan ett weaver V7 till 358:an. Hittills har testerna varit positiva. Riktigt bra ögonavstånd, någorlunda klar optik och fungerande eyebox. Framförallt gillar jag att det är smidigt. Funderar nu på ett weaver v9 till bockjaktsbössan. Siktet verkar finnas med både 40 och 36mm glugg. Jag är mest sugen på den mindre. Ni som haft, hur hänger den med i skymning? Jag har ett elite 50mm idag som har bra optik och ljusinsläpp men jag tycker den är för klumpig.
Publicerat December 9, 20214 yr Jag har ett V9 II, 3-9x40 AO Wideview (och ett V4,5 II Wideview) båda är lånesikten som tjänstgör då folk får problem med sina egna sikten. V9 hänger inte med ett Elite i skymning, det har både med fysik (objektivdiameter/förstoring) och linser/coating att göra. Den stora vinsten med Weaver tycker jag är mekaniken (Micro-Trac). Om du gillar V7 så är inte V9 sämre optiskt, förutsatt att du jämför samma utgåva av siktena. Raggarö
Publicerat December 9, 20214 yr Författare 8 hours ago Raggarö sa: Jag har ett V9 II, 3-9x40 AO Wideview (och ett V4,5 II Wideview) båda är lånesikten som tjänstgör då folk får problem med sina egna sikten. V9 hänger inte med ett Elite i skymning, det har både med fysik (objektivdiameter/förstoring) och linser/coating att göra. Den stora vinsten med Weaver tycker jag är mekaniken (Micro-Trac). Om du gillar V7 så är inte V9 sämre optiskt, förutsatt att du jämför samma utgåva av siktena. Raggarö Tack för info! Vet du om det är någon skillnad i kvalla mellan x40-tuben och x38-tuben? Jag har fått för mig att den senare (38) är en nyare modell? Har din paralax? Är exempelvis en Leupold vx2 ett bättre val rent optiskt/ljusmässigt?
Publicerat December 9, 20214 yr Den nyare Weaver Classic kan vara 38, 36 eller 32 mm, med bättre linser och coating än de gamla V-siktena. Ja det är AO, parallaxjustering vid objektivet på mitt V9 II. Ja VX 2 är bättre än en Weaver V9 (och betydligt nyare och dyrare) Vari-X II är sämre och VX II och VX IIc är i närheten. Raggarö
Publicerat December 10, 20214 yr Författare 15 hours ago Raggarö sa: Den nyare Weaver Classic kan vara 38, 36 eller 32 mm, med bättre linser och coating än de gamla V-siktena. Ja det är AO, parallaxjustering vid objektivet på mitt V9 II. Ja VX 2 är bättre än en Weaver V9 (och betydligt nyare och dyrare) Vari-X II är sämre och VX II och VX IIc är i närheten. Raggarö Tack för bra jämförande svar! Slår nog tiilpå en med 38 tub och testar!