Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur är Winchesters choker ang kvalitet?

Featured Replies

Publicerat

Har en liten undran angående mina choker till min Winchester 101.

Är inte speciellt duktig på att skjuta så försöker inte att skylla på chokerna och förstår att allt ska lira med ammunition osv men undrar lite om dessa har ett bra/dåligt ryckte?

Har provat på papper med lite olika skott men tycker att det blir lite luckor och ojämna träffar 

Är de inte så bra så är det ju lättare att intala sig att tomten ska komma med ett gäng teage eller liknande..

Är denna modellen det gäller 

20211208_191612.jpg

Publicerat

Hade dom chokerna till min 101a också. Precis som den upplevde jag att dom lämnade övrigt att önska!!!!! Problemet löstes med 2st 3/8 teague extended 👍👍👍

Publicerat
  • Författare

Ja då kanske det får bli sådana till min bössa oxå, om inte för min egen sinnesro 😁 

skjuter mest skeet/trap samt jagar rå och hare men då kanske 3/8 är en vettig kompromiss? Blir ju endel om jag ska ha en massa olika. Eller är tex 1/4 samt 3/8 en variant?

Publicerat

Dom täcker med lätthet din behov 👍👍

Publicerat
  • Författare

Lysande, tackar för hjälpen.

Publicerat
  • Författare

Bara en liten fråga till.. har jag som amatör någon nytta av superextended mot vanlig extended förutom att de lättare att få tag på vid montering? Verkar skilja ca 10-15mm på utsticket. 

Publicerat
13 minutes ago Freiman sa:

Bara en liten fråga till.. har jag som amatör någon nytta av superextended mot vanlig extended förutom att de lättare att få tag på vid montering? Verkar skilja ca 10-15mm på utsticket. 

I min värld nej. Det som är bra med extended choker är att dom också skyddar pipmyningen vid i slag. Super extended kan i vissa fall ändra balansen om man inte köper titan men då börjar det bli dyrt.

Mina 5öre

Publicerat
1 hour ago Ken1 sa:

I min värld nej. Det som är bra med extended choker är att dom också skyddar pipmyningen vid i slag. Super extended kan i vissa fall ändra balansen om man inte köper titan men då börjar det bli dyrt.

Mina 5öre

Balansen kan man ju lösa med lite viktning bak i kolven om det stör! :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Då tackar jag igen för hjälpen, då blir det vanliga extended.

Publicerat

Antar att detta gäller den japanska 101an och inte den moderna? I så fall har den Winchoke och Teague tillverkar mig veterligen inga choker till det systemet.

Man kan visserligen köpa Invector-choker som ”passar” men det är ändock två olika system  konstruerade för olika loppdiameter.

Själv har jag just Teague Invector i en japansk 101a eftersom jag trodde att det var ”same shit different name” och jag tycker nog att det funkar efter x antal tusen skott, men jag vet inte om det är att rekommendera.

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago lagerstedt sa:

Antar att detta gäller den japanska 101an och inte den moderna? I så fall har den Winchoke och Teague tillverkar mig veterligen inga choker till det systemet.

Man kan visserligen köpa Invector-choker som ”passar” men det är ändock två olika system  konstruerade för olika loppdiameter.

Själv har jag just Teague Invector i en japansk 101a eftersom jag trodde att det var ”same shit different name” och jag tycker nog att det funkar efter x antal tusen skott, men jag vet inte om det är att rekommendera.

Såpass, tack för info. Får kolla med teague vad de säger.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått svar från teague, som ovan skriver så har Browning och Winchester olika lopp diameter och därför bör de ej blandas.

Dock så är deras choker som benämns "Winchester invector" anpassade för just Winchesters pipor. Frågade specifikt ang min 101a från Japan och de ska vara rätt.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu har mina fina choker kommit och nästa fråga kommer nämligen lämplig smörja för gängorna. 

Innan har jag haft loss dom efter skjutpassen och gjort rent samt smörjat med vapenolja. Dessa ju dock i RF så vill ju inte att de ska skära så undrar om jag ska fortsätta med olja eller använda något annat?  

Kanske sådan här pasta?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/metallfri-pasta-629415/#tab04

Publicerat

Jag använder Hilti fett. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Ken1 sa:

Jag använder Hilti fett. 

Är detta ngn form av högtemp fett? 

Publicerat

Hiltifett= smörjan du använder på verktygen som passar i Hilti maskiner. Alltså slagborrmaskiner, mejselhammare och liknande. 

Publicerat
3 hours ago Freiman sa:

Nu har mina fina choker kommit och nästa fråga kommer nämligen lämplig smörja för gängorna. 

Innan har jag haft loss dom efter skjutpassen och gjort rent samt smörjat med vapenolja. Dessa ju dock i RF så vill ju inte att de ska skära så undrar om jag ska fortsätta med olja eller använda något annat?  

Kanske sådan här pasta?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/metallfri-pasta-629415/#tab04

Jag har blå RÖR locktite på mina 

Publicerat
  • Författare
9 hours ago kkjon sa:

Hiltifett= smörjan du använder på verktygen som passar i Hilti maskiner. Alltså slagborrmaskiner, mejselhammare och liknande. 

Jo det misstänkte jag, mest nyfiken  på vilken typ av fett det är?

Hittade bara svag gänglåsning när jag sökte på blå locktite. 

Vi har gängpasta på jobbet när vi använder RF skruv så kanske får kolla hur den trivs med lite värme..

Publicerat

8921F1A5-ABF7-4D56-A146-7CCFAB24F2EE.jpeg

• 2 months later...
Publicerat
På 2021-12-08 at 19:28 Freiman sa:

Har en liten undran angående mina choker till min Winchester 101.

Är inte speciellt duktig på att skjuta så försöker inte att skylla på chokerna och förstår att allt ska lira med ammunition osv men undrar lite om dessa har ett bra/dåligt ryckte?

Har provat på papper med lite olika skott men tycker att det blir lite luckor och ojämna träffar 

Är de inte så bra så är det ju lättare att intala sig att tomten ska komma med ett gäng teage eller liknande..

Är denna modellen det gäller 

20211208_191612.jpg

Hur gick det med tomten ? Elr hade du inte vart snäll? 

Publicerat
  • Författare

Jodå, 1/4 samt 3/8 i RF låg i postlådan i slutet av januari. Har inte skjutit på papper än men ett gäng kråkor har åkt i backen så de verkar sköta sig.