Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliberfråga...

Featured Replies

Publicerat

Frågan om kalibrar verkar kunna locka fram det sämsta hos folk men jag chansar...

Umgås med tankar att göra en lite större ommöblering i vapengarderoben, två 30-06 för två olika jakter är tänkt att bli en (annan) och på så vis får jag en glugg att fylla med en klass två pangare, känns användbart bl.a till säljakten!

De som jag funderar på är .223 eller .22-250 så överös mig nu med pros and cons för dessa kalibrar, avser att köpa ett nytt vapen.

I sammanhanget kan jag nämna att jag verkligen hatar det stelbenta licenssystemet vi tvingas leva med här i Sverige, MÅSTE få bort en 30-06:a, alltså först ta bort en typ av jakt för att kunna köpa en annan 30-06 och kitta den för flera typer av jakt och sedan avyttra den andra 30-06:an för att kunna införskaffa en klass 2 bössa. Hur än jag vänder på det är det skit, först avstå en typ av jakt och sedan dubbla handläggningstider och kanske en missad chans till ett redigt inköp med extra rabatt... Bahh! 🤮

Publicerat

Jag använder själv 223AI som får anses ligga mitt mellan de två kalibrarna du lurar på, den är mycket effektiv vid kroppsskott på allt vilt den är tillåten för så jag tvivlar inte en sekund på effekten i en sälskalle. Enda abret är väl om du jagar i blåst och det blir lite håll, då kan 6xc eller 6,5x55 vara lämpligare.

Av de två du listar hade jag gått på 22-250, farten gör att den går lite rakare genom vindbyarna.

Publicerat

Broder Sidelock är oftast klokheten själv, här har jag en lite annan uppfattning. 

Jag har haft flera 223 och gillar kalibern men allra mest min senaste av följande anledning.

22-250 är en bra kaliber,  nackdelen är att den i princip endast finns med 1:14 twist som ny, det innebär att den skjuter bäst med kulor i viktintervallet 50-53grain.

233 finns att få med 1:8 twist vilket ger användaren goda möjligheter att skjuta kulor mellan 60-69 grain med utmärkt precision.

Jag har haft 223:or med bägge stigningarna och den med 1:8 och tyngre kulor hanterade vind väldigt mycket bättre än den som hade 1:14 med lättare trots den högre hastighet på dessa.

Upplevde även att kulor i det tyngre intervallet hade bättre död.

Mike

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Broder Sidelock är oftast klokheten själv, här har jag en lite annan uppfattning. 

Jag har haft flera 223 och gillar kalibern men allra mest min senaste av följande anledning.

22-250 är en bra kaliber,  nackdelen är att den i princip endast finns med 1:14 twist som ny, det innebär att den skjuter bäst med kulor i viktintervallet 50-53grain.

233 finns att få med 1:8 twist vilket ger användaren goda möjligheter att skjuta kulor mellan 60-69 grain med utmärkt precision.

Jag har haft 223:or med bägge stigningarna och den med 1:8 och tyngre kulor hanterade vind väldigt mycket bättre än den som hade 1:14 med lättare trots den högre hastighet på dessa.

Upplevde även att kulor i det tyngre intervallet hade bättre död.

Mike

Bror har en klar poäng, jag har ingen koll alls när det gäller 223 med tunga kulor så jag lämnade det därhän i inlägget.

Publicerat

Tikka var dock fattat grejen och erbjuder 22-250 med 1-8”, bara för att stöka om i tankarna 🤷‍♂️

se nedan för inspiration 😉

2849F40A-E62B-4EAF-8826-8192629641D1.png

Publicerat

Är det inte bättre att gå på en 6mm kaliber?

Kulor från 58gr upp till dryga 100gr så det finns lite att välja på också. Borde fungera lika bra som en 22 kaliber till varmint.

Till säl borde väl nästan en 6mm med en lämplig kula vara riktigt bra, liten rekyl och mycket effekt I en liten kula som samtidigt fungerar till mycket annat om man vill med annan kula.

Själv varit inne på att testa typ en 223a men eftersom jag har 6ppc som gör samma sak det lilla ett sånt vapen används hos mig så har det stannat där.

Publicerat

En sak som nämns ibland i sammanhanget är ammon till respektive kaliber, 223 rem har betydande utbud jämfört med 22-250 om jag läser annonser rätt och det är en prisskillnad. Förvisso är ju 22-250 en vanlig kaliber borta i västerlandet men kanske inte mer lokalt.

Så du är förmodligen mer rätt ute om du går vidare med 223 rem spåret och vill ha tillgång till en köpekula som passar din jakt och övning.

Publicerat

Har 223 med 8" 22-250 14" 6xc 8" och 6,5. För att möta upp 3006 hade jag gått på 6mm kula. Typ 243win

Men håller med Mike om 223 och 22-250. Har samma erfarenhet där.

Jag skulle iväg och jaga säl men blev tyvärr inställt pga av corona. Och dem hade provat med Snabba klass 2 typ 22-250 och 55gr V-max. Och de var inget bra alternativ då kulan explodera för tidigt. Däremot en 223 med 8" stigning och en 70gr kula. Visst hade de varit tufft med en 22-250 med 8" men då kan man lika gärna kliva upp till 6mm.

Fördelen med 223 är att pipan kan vara riktigt kort! Hade de inte varit för idiotin i detta land hade inte min pipa varit en mm över 40cm. Och en kort bössa är skönt att hand ha i en trång båt mm.

S

Publicerat
3 hours ago TekDr sa:

Tikka var dock fattat grejen och erbjuder 22-250 med 1-8”, bara för att stöka om i tankarna 🤷‍♂️

se nedan för inspiration 😉

2849F40A-E62B-4EAF-8826-8192629641D1.png

Det här var ju lite spännande, inte utan att det kittlar bösstarmen.

Dock som redan påpekats så har jag aldrig sett fabriksammo i 22-250 med för kalibern tunga kulor så ett måste blir handladdning.

Mike

Publicerat

Sätt på en lämplig 6mm pipa på ena 30-06 och be smeden laga verktyg för pipbyte.

Då slipper du sälja först för att kunna köpa nytt och har en reserv klass 1. Pipa byter du på 15 minuter men kräver kontrollskott.

Publicerat

Finns ju inget vettigt att sätta i ur 6mm valen i en lång låda om jag får säga mitt.

Jag har landat i 338 Federal, 6xc och 308 win sistnämnda ska bli ett dedikerat subsonic vapen så småningom och dom två först nämnda kommer aldrig lämna min ägo för annat än graven framförallt inte den först nämnda.

Publicerat
På 2021-12-28 at 16:29 Mad Mike sa:

Det här var ju lite spännande, inte utan att det kittlar bösstarmen.

Dock som redan påpekats så har jag aldrig sett fabriksammo i 22-250 med för kalibern tunga kulor så ett måste blir handladdning.

Mike

Jänkarna börjar komma med lite tyngre 224 varmint kulor. Då trenden går till tyngre kulor och högt BC även hos dem inbitna varmintskyttarna. Många som väljer 1:8 på sina 22-250 vid ompipning. 70grain biter bra när den kommer åkande i 970-1000 m/s

Publicerat

Säkert fint till sälen, men annat småvilt.

Annars kan man vräka på med 6xc och varmint grenade 62gr i 1100+ om man vill förstöra allt.

Men trevlig kulbana och allt blir klet och smet.

Fullständigt meningslöst.

Publicerat
20 minutes ago fubar sa:

Säkert fint till sälen, men annat småvilt.

Annars kan man vräka på med 6xc och varmint grenade 62gr i 1100+ om man vill förstöra allt.

Men trevlig kulbana och allt blir klet och smet.

Fullständigt meningslöst.

6xc kommer till sin rätt om man handladdar annars är man ganska låst. Ska man köra fabriksladdad så är 243 och 223 bättre. Annars för att göra det riktigt enkelt 6,5x55 och 120gr BST, Ny pipa I 1900?

Publicerat

6xc är inte svår att finna fabriksladdat till nu för tiden, åtminstone i normalstora städer.

Men jag hade nog likt ditt förslag tagit 6,5x55 med lång låda som ts verkar ha.

Trodde i min enfald att grenade skulle vara fin till bäver då inga skador enligt någon skulle uppstå på skinn.

DET var FEL kan jag lova.