Publicerat Januari 6, 20224 yr Jag har en fastighet på 6hektar som ej ingår i något jaktlag. I somras så började jag utfodra för rådjur och vildsvin. Dels för djurens skull och även i ett syfte att fota djuren. Detta gjorde jag inte i syfte om att jaga djuren, då marken är såpass liten och foderplatsen ligger 50 meter från rå till nästa jaktlag. Jag har pratat med ordföranden i detta jaktlag som även äger marken bredvid min och denne sa att det är helt okej att utfodra på min plats. Det skrevs även in i årsmötesprotokollet att det fanns en utfodringsplats som bedrevs i privat regi på min mark, det va ordföranden ( markägaren ) som sa att det va bra om det stod med, så folk vet om det. I höstas kom det två stycken personer i det angränsande jaktlaget hem till mig och berättade att dem tyckte jag va dum i huvet som hade börjat utfodra där trots att jag hade tillstånd från jaktlaget och gränsande markägare och skulle dem höra ett skott på min mark skulle dem polisanmäla mig. Nu till frågan. Det springer massa räv på min mark, får jag skjuta dem eller vad säger ni?
Publicerat Januari 6, 20224 yr Tråkig attityd gentemot dig som markägare. Men jaga räv på marken, så länge det inte är detaljplan på hela marken jaga på tycker jag.
Publicerat Januari 6, 20224 yr Detta är en populär post. Jag tror jag hade skjutet ett rådjur "bara därför att"
Publicerat Januari 6, 20224 yr Är inte lätt att värja sig mot idioter. Och tyvärr kommer dom oftast i grupp... Skjut rävarna du, skulle vilja se den anmälan .
Publicerat Januari 6, 20224 yr Detta är en populär post. OM polisen skulle komma ut kan du bjuda dom på kaffe. Dom brukar vara trevliga, och kan vara sugen på en kopp nybryggt. Undrar vad brottsrubriceringen skulle vara? Det kan ni prata om över kaffet.
Publicerat Januari 6, 20224 yr Vilken begåvningsreserv som kom på besök. Ser inget hinder att du får skjuta räv på din egen mark. Det och din utfodring är dessutom viltvårdande insatser. Jaktlaget borde uppmuntra istället för att hota med polisanmälan. Tomtar!
Publicerat Januari 6, 20224 yr 36 minutes ago Dansken sa: Jag tror jag hade skjutet ett rådjur "bara därför att" Instämmer, tänk blickarna när dom kommer nästa gång och ser ett 15cm brett släpspår i pudersnön, lär bli obetalbart 😅😅
Publicerat Januari 6, 20224 yr 5 minutes ago Joacim sa: Instämmer, tänk blickarna när dom kommer nästa gång och ser ett 15cm brett släpspår i pudersnön, lär bli obetalbart 😅😅 Och vänta bara om dom kommer och börjar hota dig- då ska vi se vem som har jagat färdigt. PS: Håll dig lugn bara- höj aldrig rösten. Gör patron ur, och lägg undan ditt vapen. Gå därifrån om du kan- och framför allt svara lugnt och vänligt (sakligt).
Publicerat Januari 6, 20224 yr Författare Det jag funderar om dem kan anmäla mig för, lockande av vilt. Man blir ju fundersam.
Publicerat Januari 6, 20224 yr Quote Det skrevs även in i årsmötesprotokollet att det fanns en utfodringsplats som bedrevs i privat regi på min mark, det va ordföranden ( markägaren ) som sa att det va bra om det stod med, så folk vet om det. Har du detta på papper? Om så kan du vara helt lugn som jag ser det.
Publicerat Januari 6, 20224 yr I hate rude behavior in a man... I won't tolerate it... Captain Woodrow F. Call
Publicerat Januari 6, 20224 yr Författare 4 minutes ago tecno sa: Har du detta på papper? Om så kan du vara helt lugn som jag ser det. Nej jag har det inte personligen. Det va ordföranden som sa att denne skulle skriva in det i papperen.
Publicerat Januari 6, 20224 yr Detta är en populär post. I det här läget när dom hade den attityden hade jag passat på att börja träna prickskytte inför kommande Rävjakten mot en tom läskburk mot bra kulfång på fastigheten, ett skott varje kväll i skymningen........bara för jag kan
Publicerat Januari 6, 20224 yr Detta är en populär post. Detta får mig att tänka på en gammal ”legend” i mina hemtrakter. Kanske lite inspiration? Jag känner en herre (låt oss kalla honom C) som var smått osmidig och osams med de flesta runt hans fastighet. Dock en väldigt intelligent man men lite okonventionell. En av hans jaktgrannar K älskade att jaga hare med stövare. C skydde hagelvapen och ansåg att vilt, det skjuter man med kula. Han var en fenomenalt duktig skytt och tränade väldigt väldigt mycket med 22 och 6,5. Hur som helst så retade sig C på K ganska så rejält och kom på den fantastiska idén att frysa ner en hare i ”hängande ställning”. Sedan började ”ceremonin” att varje gång han hörde K’s stövare driva så gick han ut och drog ett skott ner i mossen utanför huset med sin HDF 6,5:a. Efter detta plockade han upp haren ur frysen och tryckte i lite grankvistar och hängde den vid ytterdörren ut mot grusvägen som passerade huset på kanske 20 meters håll. Efter jaktens slut kom K körande och fick se en ”nyskjuten” hare hängande på C’s farstu VARENDA GÅNG HAN JAGAT C vände bara lite olika sidor av haren ut mot vägen så det inte skulle framgå att det var samma hare. Detta ska visst ha gjort K fullkomligt vansinnig och man kan tänka sig att denna grannsämja blev bara värre och värre med tiden. Detta pågick under ett antal år. Jag tycker det är ett fantastiskt skämt måste jag säga. Nästan så man önskar att man hade den uppfinningsrikedomen och fräckheten att genomföra något sådant.
Publicerat Januari 7, 20224 yr 8 hours ago exabit sa: Jag tycker det är ett fantastiskt skämt måste jag säga. Nästan så man önskar att man hade den uppfinningsrikedomen och fräckheten att genomföra något sådant. Klockren skämt, som avslutning på djävulskapet skulle han kunna ha sprayat den rosa och gett den till gubbens stövare med granris och allt. Sådana skämt som kräver att man är lite "full-i-fan" sitter oftast bäst.
Publicerat Januari 7, 20224 yr Skjut både räv och rå det du vill och känner för, glöm inte passa på när du vet dom andra är ute på jakt. Just att bara skjuta ett och två skott när dom är ute och jagar är viktigt. Skjuter själv räv på gården men har inte idas med något rådjur i år. Konstigt att det är så känsligt med just rådjur.
Publicerat Januari 7, 20224 yr Har själv en liten plätt att kika på rådjur och harar, har varit sparsam men stötte på en passskytt från grannmarken en dag och han sa att dom hade skjutit flera rådjur. Jag tolkade det som en ren skogstömning vilket är helt enligt reglerna men jag anser det vara lite onödigt att skjuta små kid bara för att. Men numera så har jag för vana att skjuta något enstaka skott efter en skata eller råka så fort jag hör dom på radion…det är så spännande och höra deras frågor om vem som sköt… Stadsbor som kommer ut och lever livet har en tendens att skapa friktion men dom betalar väl bra och vill bara ha kul.
Publicerat Januari 7, 20224 yr Jakt är ett ytterst känsligt ämne och det förefaller som det viktigaste i det mesta ofta glöms bort när det gäller just jakt. Som både jägare och markägare har jag förståelse för båda sidor i detta - vill dock klargöra att jag inte har förståelse för de två jägarnas beteende. Vad som är din lagliga rätt och vad som är rätt kan ibland skilja sig en del. Att vara rädd för att dömas för lockande av vilt från annans mark kan du släppa - det är en lag utan kraft. Vi har alla hört och stött på den där ”grannen med plätten som skjuter allt vilt”. De är i grund och botten bara rädd för att du ska bli en sån. Fortsätt hålla din kommunikation med jaktledaren och informera om vad hans jaktvänner gör och om deras beteende. Om du avser börja skjuta på din mark skulle min rekommendation vara att ta bort foderplatsen. Sex hektar håller inga större mängder vilt i sig själv.