Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Red dot krut

Featured Replies

Publicerat

Någon som har data till 222 med red dot krut?

• 2 weeks later...
Publicerat

Red dot är ju alldeles för snabbt till 222. Det kanske skulle gå att ladda med någon blykula och 2-2,5 grains av det och filler men laddata är det värre att få tag i. Red dot är ju så nära explosivt det går att komma.

Det är ju gjort för pistol och lätta hagelladdningar. Vill du bli av med bössan gör du en full house laddning knyter fast bössan sätter ett snöre i avtryckaren och gömmer dig bakom en lada så garanterar jag att du ser aldrig den bössan i normalt skick igen. Häll ut krutet i en sträng på backen och elda upp det om du inte laddar för pistol eller hagel. Det har inte i en normal kulvapenpatron att göra.

Publicerat
  • Författare

Jag vet att det är ett snabbt krut men har läst på ett annat forum att det finns

dom som har provat med det i låga farter(400-500m/s) skulle vilja veta hur mycket

dom pytsade i ;)  Vad heter det mer än Red Dot? Och var finns det?

Publicerat

Det går att använda Vihtavouri 340 till blykula och det är enklare att få tag i. Jag har gjort några misslyckade experiment med hornet. Ingen av laddningarna sköt bättre än 20 cm på 25 m. Smällen däremot var lägre än en 22lr. Kulan var en 55 gr Flat nose Lyman eller Rcbs. Använder den laddningen till fireforming ibland då blykulan är gratis i princip.

Publicerat
  • Författare

Hur mycket v340 till 50gr kula ??? 

Publicerat

Klart du ska ladda med RedDot.

Bättre krut för reducerade laddningar är enligt mig svårt att hitta då du slipper tjafsa på med filler.

Krutet heter Alliant RedDot och har kunnat köpas hos Staffans Vapen förut.

Till 222'an har jag laddat från 5,3 till 6,4 grain och hastigheten har legat mellan ~500-700m/s

Har även skickat i väg 22cal blypiller med RedDot och farter 150-300m/s men det är en helt annan historia.

Publicerat
Lite skrämselpropaganda. http://www.reloadammo.com/liteload.htm

-nuff said!

varför leka med saker som kan gå riktigt åt helvete?

måste också fråga mig varför man vill reducera en så klen kaliber som 222?

Publicerat
-nuff said!

varför leka med saker som kan gå riktigt åt helvete?

måste också fråga mig varför man vill reducera en så klen kaliber som 222?

Allt i livet kan gå åt helvete.. så just den anledningen vet jag inget svar på ;)

Sedan har vi väl kanske lite olika parametrar om vad som är klent.

En kaliber som kan kasta i väg en projektil i 1000m/s tycker jag inte är speciellt klen annat än i kuldiametern.

Och jag personligen började ladda reducerade laddningar till 222'an bara för att kunna använda den till mera än vad köpe ammo tillåter.

Så nu skjuter jag allt från gråsparv inomhus (skadedjurs bekämpning) till rådjur med samma vapen.

Just detta är väl en av dom största fördelarna med att handladda, du kan komponera den prestanda du behöver utifrån vilken kaliber du har.

Publicerat

Det går bra att leka med handladdning också men där får man inte chansa någonting. Vill du använda 222 an till sparvbekämpning går det säkert att utforma laddningar för det men kom ihåg att dom ska klara klass4 om du inte har papper på annat. Det bästa alternativet i så fall är väl att skaffa ett 22 luftgevär för att få billigast möjliga alternativ. Jag vill bara inte läsa om någon forumnist som skadat sig på grund av otanke eller okunskap. Det är därför vi finns här för att ventilera erfarenheter och dela med oss av kunnande och där har vi alla olika erfarenheter och specialområden. Play it safe! ;)

Publicerat

Du har absolut rätt.. Man ska inte chansa, inte leka heller enligt min uppfattning, utan all handladdning ska ske under strikt kontrollerade former.

Så det gör jag inte heller. Dom laddningar jag använder finns dokumenterade och provade av seriöst folk.

Jag har dessutom (som jag skrev tidigare) redan en laddning för gråsparv och dessutom papper på att jag får använda den. ;)

Så nu ska jag dela med mig av min erfarenhet angående RedDot. Och min syn är att rätt använt är det ett ypperligt krut för reducerade laddningar. Och eftersom trådskaparen frågade efter laddata till 222 så svarade jag med data som är väl beprövade.

Mera data bla http://www.accuratereloading.com/

Publicerat
  • Författare

Tack Kelas, Har för mej att Red dot har stor upp fyllnads grad, blir hylsan halvfull med

5,3 grain eller mindre?. Har provat med andra snabba krut men får ojämna laddningar pga

för liten upp fyllnads grad. Funkar Finnen bra? ser fin ut  ;) Tack änn en gång ringer Staffan snarast  ;D

Publicerat

Ja hylsan blir ungefär halvfylld. Och jag har inte haft några problem med ojämna laddningar, men däremot att få tyngre kulor att stabilisera sig i lägre farter och därför dåliga träffbilder.

Men med kulvikter runt 45 grains fungerar det bra.

Japp!! Finnen funkar bra.

Publicerat
  • Författare

Tråkiga nyheter, staffans vapen har slutat med red dot.

Han föreslog hodgdon, hittade data som verkar intresant (hp 38)

men om det har stor upp fyllnads grad vet jag ej, någon som vet?