Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några nackdelar med ASV på kikarsiktet vid jakt.

Featured Replies

Publicerat

Funderar på ett nytt (begagnat) kikarsikte. Har snokat upp ett Zeiss Diavari victory 3-12x56 ASV med riktmedel 60 som är dag och skymningsbelyst. Funktionen ASV känns inte som jag egentligen har ett behov av. Frågan är bara finns det några nackdelar rent jaktmässigt? Finns det en risk att man av misstag råka ställa om siktet?

Vad kan vara ett lämpligt pris, prissatt till 13500:- men annonsen är snart 2 månader, så det priset verkar inte rätt.

Publicerat

Tycke och smak! Har ASV, och BT, och Turrets på alla mina kikarsikten. Gemensamt är att alla används. Fiffig finess som fungerar bra även i mörker, när sådant behov finns. Använder mig dock inte av "remsor" eller ringar på tornen. Räknar klick från -2. Bottnar jag tornet mot låsning så ligger jag -2 klick på 100m - Samtliga jaktvapen är nollade på 100m så i mörker eller dåligt ljus är det alltid lätta att hitta nollan, eller sänka två om vilt går i pass nära.

Utvecklar inte resonemanget om -2klick närmare än så, men det fungerar förträffligt!

Har aldrig upplevt att Tornen skymmer något eller stör, eller att funktionaliteten strulat. Kan man sina kulbanor, för jaktammo, är man rysligt snabb att korrigera för avstånd. Då återstår vinden att parera när det blåser och slipper på så vis hålla koll på två parametrar. 

Zeiss Diavari Victory 3-12 är riktigt bra kikarsikten. Jag hade köpt utan att blinka ^_^

/M

Publicerat

Det finns risk för ofrivillig omställning, jag har gjort det på gemsjakt…😬 men har man bara zero stop så är man garanterat snart hemma igen, det är dock en bra vana att kolla kikartornet när man besitter och lämnar passet.

Man kan också lätt glömma vredet på 300m efter ett skyttepass, så återigen rekommenderar jag en extra koll innan jakten börjar.

Jag har för egen del gjort av med alla ballistiktorn nu då jag inte är på de distanserna och busar längre.

Publicerat

Zeiss ASV måste lyftas för att kunna klicka, lyftet är fjäderbelastat och återlåses automatiskt när man släpper ratten. 

Risken för ofrivillig omställning måste anses vara minimal, för vanliga turrets är den däremot betydligt högre.

Publicerat

Har ett 3-12x56 HT med riktmedel 60 och ASV och har precis som Maichel -2 klick vid stoppet. För min del så ligger -2 perfekt på åtlarna så jag klickar ner vid åteln och klickar upp två klick när jag lämnar. Kollar alltid att jag inte glömt när jag sätter på siktet om jag ska ha det till annat än åteljakt. Har lagt in i avståndsmätaren så jag får antal klick där när jag mäter med den.

Publicerat
39 minutes ago M-Ola sa:

Har ett 3-12x56 HT med riktmedel 60 och ASV och har precis som Maichel -2 klick vid stoppet. För min del så ligger -2 perfekt på åtlarna så jag klickar ner vid åteln och klickar upp två klick när jag lämnar. Kollar alltid att jag inte glömt när jag sätter på siktet om jag ska ha det till annat än åteljakt. Har lagt in i avståndsmätaren så jag får antal klick där när jag mäter med den.

Fin finess, -2 ^_^ Lätt kontroll att göra även i mörker, om man blir osäker vart tornet står ställt!

/M