Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fredagstråd. 308W Den optimala klass 1 kalibern för jakt i Sverige

Featured Replies

• Svar 174
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hanterar tyngre kulor.... Men det är ett sånt där känslosåsigt pissargument som man inte behöver bry sig om. Men eftersom 308 är ett sådant akut intellektuellt misslyckande ger användning av den

• Min 30-06 har 46cm pipa och smäller så in i he.. Jag har faktiskt lyckats med att få kompisen att spilla ut en hel kopp kaffe i passet 500m bort! Försök och lyckas med det och en 308!😄

• Som med allt annat som innehåller ordet Blaser, mest för folk som är för fixserade av det där lilla hålet där solen aldrig skiner och melodifestivaler.  😁

Posted Images

Publicerat
9 hours ago marcus.söderlund sa:

Och folk (inklusive mig ) tycker BMWs nya grill är för stor😁

Tänk er en jägare som kommer glidandes i en BMW, packar ur en Blaser i kaliber 308w ur ett rosa vapenfodral med Melodifestivalens greatest hits på högsta volym på stereon......det är Allmogejakt på riktigt det.  🤣

P.S om någon råkar vara lättkränkt så tog jag av hänsyn den inlindade varianten.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Tänk er en jägare som kommer glidandes i en BMW, packar ur en Blaser i kaliber 308w ur ett rosa vapenfodral med Melodifestivalens greatest hits på högsta volym på stereon......det är Allmogejakt på riktigt det.  🤣

P.S om någon råkar vara lättkränkt så tog jag av hänsyn den inlindade varianten.

Kulturkrock delux när dom möter en banjospelande lantis med 8 fingrar och 13 tår, körandes i en rostig volvo med sin flickvän/syster i framsätet ihop med m98an😎

Tog den lättare varianten likaså😁

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

Håller med Fast man har växt ifrån detta en del (därför bra att lägga tråden på en fredag då de flesta på forumet verkar gå tillbaka till apstadiet :tongue: ).

Min favorit är annars för några år sen när någon bad om råd för första kulvapnet och någon på fullaste allvar rekommenderade 378 Weatherby som en lämplig kaliber. Något av ett rekord tror jag bestämt.

Du menar som i vapentrådar när vapnen inte faller herrn i smaken?😉 så vuxen verkar du inte blivit än iaf så du motstår de😁

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Ingen risk. Vi i blasermaffian kör 8x57 nu. Vi har läst på internet att den kalibern är häftigare än 308an ✌🏻

Publicerat
2 hours ago marcus.söderlund sa:

Du menar som i vapentrådar när vapnen inte faller herrn i smaken?😉 så vuxen verkar du inte blivit än iaf så du motstår de😁

Det där är ett ämne som triggar mig - vad kan jag säga? :D Finns trots allt grejer som är på gränsen men sen finns det solklara övertramp vad gäller stil och smak som det bara inte går att acceptera.

1 hour ago Mad Mike sa:

Hur vuxen kan han vara??

Han har ju inte ens 1 magnumbältad kaliber i skåpet...😁

Poäng :D 

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Hur vuxen kan han vara??

Han har ju inte ens 1 magnumbältad kaliber i skåpet...😁

Eller Marcus som aldrig haft EN ENDA (vad jag vet)! :lol:

Publicerat
19 minutes ago exabit sa:

Eller Marcus som aldrig haft EN ENDA (vad jag vet)! :lol:

Aldrig påstått att jag varken är vuxen eller gillar rekyl. Så jag spelar i en annan liga😉😎

Faktiskt ägt en 338winmag på pappret iaf btw😘

Publicerat
25 minutes ago exabit sa:

Poäng :D 

Jag lever i en tid när exabit skjuter plastblaser i 6.5x55

Jag minns en tid när exabit köpte coola weatherbystudsare i kalibrar som en annan inte ens vågade titta på

Jag minns en tid när exabit sköt jaktstigar med 460 weatherby

Jag minns en tid när exabit var synonymt med följande bild och intro:D

robert-deniro.jpg

Publicerat

Japp, jag var vänsterhänt tidigare också när jag hade skägg och orange jacka :D Macahan-introt är sjukt mäktigt - det kommer man inte ifrån :yes: H----e - nackhåret reser sig varje gång jag tittar på det :ph34r:

Tiderna förändras. Funderar på att rösta MP och köpa en Nissan Leaf.

:lol:

Jag lever i en tid där @Mad Mike jagar med gubb-drilling.

Jag minns en tid när Mad Mike låg på ett flak hos sniper_rifle och sköt sina första långhållsbulor och rapporterade att han hörde kulorna vissla i luften eftersom flygtiden var såpass lång.

Jag minns när Mad Mike nötte bukskytte och var det närmaste Carlos Hathcock man överhuvudtaget kan komma i det här landet.

Jag minns när Mad Mike hade hästsvans :D 

Ja, vad f-n har hänt med oss? För egen del är det nog mängden fritid som är kraftigt decimerad. Var ju tidigare på Torsbo var och varannan vecka trots nästan två timmars körtid dit - nu minns jag inte ens när jag var där senast. Skulle bli att förhandla fram de 5-6 timmarna hemma då och ta halva lördagen i anspråk. Orkar inte med den diskussionen typ. Och när jag får loss några timmar så lägger jag hellre dem på en jakttur eller kanske skjutbanan.

Married with children/child sucks. Sometimes :D 

Publicerat
21 minutes ago exabit sa:

Japp, jag var vänsterhänt tidigare också när jag hade skägg och orange jacka  Macahan-introt är sjukt mäktigt - det kommer man inte ifrån  H----e - nackhåret reser sig varje gång jag tittar på det 

Tiderna förändras. Funderar på att rösta MP och köpa en Nissan Leaf.

Jag lever i en tid där @Mad Mike jagar med gubb-drilling.

Jag minns en tid när Mad Mike låg på ett flak hos sniper_rifle och sköt sina första långhållsbulor och rapporterade att han hörde kulorna vissla i luften eftersom flygtiden var såpass lång.

Jag minns när Mad Mike nötte bukskytte och var det närmaste Carlos Hathcock man överhuvudtaget kan komma i det här landet.

Jag minns när Mad Mike hade hästsvans  

Ja, vad f-n har hänt med oss? För egen del är det nog mängden fritid som är kraftigt decimerad. Var ju tidigare på Torsbo var och varannan vecka trots nästan två timmars körtid dit - nu minns jag inte ens när jag var där senast. Skulle bli att förhandla fram de 5-6 timmarna hemma då och ta halva lördagen i anspråk. Orkar inte med den diskussionen typ. Och när jag får loss några timmar så lägger jag hellre dem på en jakttur eller kanske skjutbanan.

Married with children/child sucks. Sometimes  

😂 Ja Jävlar!

Vad hände egentligen, känns avlägset nu😊

Någon gång, någon dag innan vi bägge har vuxenblöjor och näringsdropp borde vi ta en heldag på Torsbo tillsammans!

Publicerat

338 Federal är rätt svar.

Publicerat
45 minutes ago marcus.söderlund sa:

Avvecklas och utvecklas är inte samma sak😉

Som att bli pensionär då alltså - bara hängslen men inget BÄLTE :tongue: 

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Jahapp??? Vad hände här?

Förmodligen har alla kommit till insikt att 30-06 Är kungen över alla kalibrar😎

På en tävling, i ett stenbrott, hittade jag en gång en skarp patron i .300win mag, som tappats av en skytt efter avslutad station. Tänkte spontant att det där är på gränsen i säk B. Sen fick jag veta vem som sköt kalibern och minns att jag tänkte att allt under .300win mag är för sittkissare :D Sköt själv .308win den tävlingen och hade stor tur, var avundsjuk på prestanda etc. 178orna hittade hem, märkligt nog... Hade mer tur än .300win mag skytten den tävlingen! Förmodligen inte lika ont i axeln heller.

Skulle jag göra om och rätt, med långvevad kaliber. Så hade jag sneglat mot 7mm wsm. Lagom ball långskjutare!

/M

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Mad Mike sa:

Jahapp??? Vad hände här?

Förmodligen har alla kommit till insikt att 30-06 Är kungen över alla kalibrar😎

Körde i många år med kaliber 30-06, den är bra, men insåg att gubben börja få problem med rekylen ( för 25 år sen körde man 48 bulor på älgbanan i t-tröja utan problem) Så nu är det två 308W som finns i skåpet🤔 Kommer att sakna Hornady RN 220 grains på Grisåteln😕

Publicerat
14 minutes ago Maichel sa:

På en tävling, i ett stenbrott, hittade jag en gång en skarp patron i .300win mag, som tappats av en skytt efter avslutad station. Tänkte spontant att det där är på gränsen i säk B. Sen fick jag veta vem som sköt kalibern och minns att jag tänkte att allt under .300win mag är för sittkissare  Sköt själv .308win den tävlingen och hade stor tur, var avundsjuk på prestanda etc. 178orna hittade hem, märkligt nog... Hade mer tur än .300win mag skytten den tävlingen! Förmodligen inte lika ont i axeln heller.

Skulle jag göra om och rätt, med långvevad kaliber. Så hade jag sneglat mot 7mm wsm. Lagom ball långskjutare!

/M

Ackley Improved är svaret på dina drömmar min vän💪 

6,5x55Ai som jag själv tävlat och jagat med i en del år eller 7mm-08Ai, är bara ett par exempel på roliga långhållsräääsers. Med min jaktbössa 338-06Ai har jag verifierad kulbana ut till 800 meter bara för att. 

@Mad Mike har erfarenhet av 30-06Ai, bara det att kunna göra gubbsexan sexig...❤️

Ackley Improved som sagt, är da shitt 💪

Publicerat
7 minutes ago MarkusR sa:

@Mad Mike har erfarenhet av 30-06Ai, bara det att kunna göra gubbsexan sexig...❤️

Ackley Improved som sagt, är da shitt 💪

Allt man gör blir inte alltid som man tänkt.

Min30-06Ai var en logisk följd av min 243 30 imp som var en synnerligen lyckad vildcat.

243an sköt bokstavligt talat som ett lasersträck lååångt ut,piplivet var inte imponerande men prestandan!😎

30-06Ai var tänkt att kopiera den men med Klass1 prestanda och utan 300 win mags nackdelar.

Prestandaökningen var marginell och är orsaken till att jag istället har en 7mm rem mag idag och en plain 30-06.

6.5x55Ai är en annan historia som ger betydligt bättre prestanda.