Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skadad trampdyna vad göra

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Såg nu att min strävhårsvorsteh har skadat trampdynan i något skede. Ingenting jag sett tidigare. Hur allvarligt kan det vara? Min farbror hade en hund som fick en förhårdnad i en trampdyna och som till slut blev permanent trebent, så är lite nojig. Man brukar få svar på saker här på sidan och många har ju hund här. Vad tycker ni jag ska göra?

20220315_201049.jpg

Publicerat
20 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Hej,

Såg nu att min strävhårsvorsteh har skadat trampdynan i något skede. Ingenting jag sett tidigare. Hur allvarligt kan det vara? Min farbror hade en hund som fick en förhårdnad i en trampdyna och som till slut blev permanent trebent, så är lite nojig. Man brukar få svar på saker här på sidan och många har ju hund här. Vad tycker ni jag ska göra?

20220315_201049.jpg

Jag har haft samma på min. Jag valde att ha sockor på baktassarna ute. Sen började jag med laxolja som tillskott till maten och mjukgörande tassalva.  Tog ganska lång tid innan det läkt helt men idag ser det rätt bra ut. 

Min visade inte några tecken på att ha ont . Misstänker hög smärttröskel...

https://www.apotea.se/norsk-laxolja-for-hund-och-katt-1000-ml

Redigerad med detstorabla
Länk laxolja

Publicerat

Skicka ett mail eller sms till din veterinär.

Det brukar jag göra och fråga vad dom tycker. Dom svara rätt så snabbt.

Publicerat
9 minutes ago Dansken sa:

Skicka ett mail eller sms till din veterinär.

Det brukar jag göra och fråga vad dom tycker. Dom svara rätt så snabbt.

Precis! Brukar ingå gratis rådgivning via app i försäkringen

Publicerat

Tassalva el. försvarets hudsalva fungerade också och en socka som draghundsförare anv. på sina hundar. Sockan är till för att hunden inte ska kunna slicka bort salvan från tassen och då kan du även gå ut o rasta hunden kortare promenader så att det inte påverkar läkningen av sprickan/såret i tassen.

Publicerat

Det där ser ut att ha läkt i sårytorna, kanske är knepigt att få det att läka om?

När mina hundar skadade trampdynorna ordentligt innan jul så forskade jag en del och kom fram till att det är rätt spridda idéer om tasskador. Olika feta salvor rekommenderas, den ena unikare än den andra. En del säger att de inte får slicka (vet bland annat), en del låter hunden slicka. Osv. Inga dokumenterade lösningar.

Slutade med en kur av grejer som verkade logiska och kan bara konstatera att det ser bra ut nu, men vet inte vad som hjälpte. Smorde med Intrasite (gynnar friskhud och motverkar död hud) som Firstvet rekommenderade. Och med Humlesalva som innehåller grejer som gynnar tassarna (humle, bra fett, evitamin mm). Matat med laxolja och biotin, som hjälper till att omsätta omegafett (draghundsfolket använder det för uppbyggnad). I början fick de bara gå korta promenader med dragsockor på för att inte slita på skadorna.

På mina hundar har jag behövt dra ett varv eltejp runt sockan för att de inte ska dra av den och slicka salva när de är inomhus. 

Publicerat
  • Författare

Laxolja har jag gett hela tiden pga hon har dåliga tassar har jag märkt. Trist är det, det begränsar ju mycket och hoppas det blir bättre med åldern eventuellt.

Min erfarenhet av tassalvorna är att det kanske hjälper för mindre skrapsår. Det jag har här är ett eventuellt långvarigt problem tror jag... Får höra med veterinären.

Det som jag upplevt hjälpa på tidigare hundar är att få tassarna i skick och sen låta dem vara i hundgården och gå på grovt grus.

Tack för svar alla, antar att den här lilla vorstehn får ha skydd på den tassen och att vi får smörja med mycket salva emellan och hoppas det växer ut och igen.

Publicerat

Är det läkt som det ser ut att vara så tror jag det ska gå bra. Jag hade nog inte lagt ned allt för mycket energi på tassen så länge hunden är symtomfri. 

Publicerat

kådsalva, med manukahonung..
Manukahonung brukar jag smörja sprickor med, då det är antiinflammatoriskt... och läker enligt mig toksnabbt med det.

Publicerat

Är det en skada eller har det torr spruckit?

Dåliga tassar på hundarna är ett stort problem, har brukat smörja om dom haft torra tassar och kört sockor på när det vart skarpt på jakten.

Har fungerat och klarat hundarna bra senaste åren.

Jag har brukat vara in och kört laser på tass skadorna och upplever iaf att det läkt fortare.

Publicerat
  • Författare

Det får bli salvor av olika slag och socka på så hon inte slickar bort. Det finns ingenting att göra utöver det. 

Publicerat
1 hour ago ÅlandsFilip sa:

Det får bli salvor av olika slag och socka på så hon inte slickar bort. Det finns ingenting att göra utöver det. 

Det är det bästa så att tramdynan får läkas ordentligt.:thumbsup:

• 1 year later...
Publicerat

Roligt att inse att det är inte första året jyckarna får problem med tassarna...
*suck*