Publicerat April 2, 20224 yr Nu har ju Honrnady Leverevulotion med FTX 160 grains kula funnits ett tag. Tänkte höra vilka erfarenheter som finns här i gruppen av den kulan på älg? Främst då i 30-30.
Publicerat April 4, 20224 yr Ett tips är att du söker/frågar på någon jänkesida, i Sverige är det nog ytterst få som skjuter älg med 30-30.
Publicerat April 4, 20224 yr Inte älg men dom grisar jag skjutit har i stort sätt blivit på plats. //K
Publicerat April 4, 20224 yr Författare 10 hours ago Luger6 sa: Ett tips är att du söker/frågar på någon jänkesida, i Sverige är det nog ytterst få som skjuter älg med 30-30. Tycker det är svårt att få tips från ett folk där många tycker att en bössa är outstanding om dom träffar av lagårdsväggen. Inifrån... 😉 Sen har dom en annan kultur och syn på detta med jakt.. Missförstå mig rätt, visst finns det många jävligt duktiga där, men jag upplever att dom drunknar i alla inlägg från mindre vetande...
Publicerat April 4, 20224 yr 1 minute ago nissan92 sa: Tycker det är svårt att få tips från ett folk där många tycker att en bössa är outstanding om dom träffar av lagårdsväggen. Inifrån... 😉 Sen har dom en annan kultur och syn på detta med jakt.. Missförstå mig rätt, visst finns det många jävligt duktiga där, men jag upplever att dom drunknar i alla inlägg från mindre vetande... Den kan vara outstanding, i större delen av landet ser man inte hjorten på längre än 40-80m så 5-10cm spridning på 100m kvittar.😁
Publicerat April 4, 20224 yr 13 minutes ago nissan92 sa: Missförstå mig rätt, visst finns det många jävligt duktiga där, men jag upplever att dom drunknar i alla inlägg från mindre vetande... Precis som här då ju
Publicerat April 4, 20224 yr Jag har fällt några dovhjortar med den här kombinationen om jag ska våga ge mig på att beskriva den. Kulan är mjuk, väldigt mjuk, hjortarna dog fint på plats men skjutna bakom bog. Kulan är inte bara mjuk utan även kort vilket signalerar att man nog inte bör förvänta sig någon vidare djupverkan. Stor älgtjur skjuten mot bog och överarmsbenet...jag är tveksam.
Publicerat April 4, 20224 yr Hej Nissan92! Intressant tråd, följer med intresse. Jag kör med samma ammunition till min win m94 med scout kikarsikte på. Jag bifogar hur jag har skjutit in bössan. Jag nollar på 125 meter och 2.4cm högt på 80m. Har tyvärr aldrig skjutit något med den ännu. Mvh / Per