Publicerat April 11, 20224 yr Ska komplettera garderoben med ytterligare en hagelpang. Ska användas till skeet, lerduvestigar och till duvjakt. Gärna utbytbara chocker men olika pipset går ju också bra. Begagnat är det som gäller och pris mellan 5 och 8 tusenlappar. Finns det nåt vettigt i det spannet? Ge mig era bästa tips!
Publicerat April 11, 20224 yr Om du har 1/8 och 1/2 eller 1/8 och 1/4 så tror jag nog du är helgarderad. Mer än man tror hänger på ammunitionen. Winchester 101 finns i olika modeller, varav några med chocker, tror de heter Winchoke. Dom chokerna är inte helt OK men finns att beställa bättre, Teague tillverkar. Annars så är fast borrning inte helt fel. Har precis provskjutit ett nyförvärv på litet enklare lerduvor, en Winchester Grand European., 1/4 och 1/2 fast borrning. Funkar för mig. Annars finns budgetmodellen Winchester 400.
Publicerat April 11, 20224 yr Får jag föreslå denna? Jag kan förmedla kontakten. Den behöver inte bli dyr: Den står hos en som inte gör mycket för att sälja den.
Publicerat April 11, 20224 yr En begagnad bössa går på 4900SEK hos en handlare ser jag nu. Om den är gjord i Japan av Kodensha är det ju helt OK bössa. Ska stå K före tillverkningsnumret. Glöm inte kolla borrningen bara. Fast är den 1/1 och 3/4 kan du alltid låta en duktig vapensmed öppna upp den.
Publicerat April 14, 20224 yr Danskens förslag är prisvärt och billigare än din budget. Öppna den till 1/4 och 1/2 så klarar du det mesta. Med tanke på användningsområdet spelar chokerna mindre roll 👍 M
Publicerat April 14, 20224 yr 4 hours ago charlie sa: Danskens förslag är prisvärt och billigare än din budget. Öppna den till 1/4 och 1/2 så klarar du det mesta. Med tanke på användningsområdet spelar chokerna mindre roll 👍 M Blir gärna för lång paralelldel att öppna till 1/4 och den är väl dessutom cromlopp ?? = joooobitt !
Publicerat April 14, 20224 yr Om jag förstår rätt så har du redan en hagelbock med dubbla pipset så då skulle jag slå ett slag för en halvautomat, perfekt till duvjakt och annan typ av jakt från gömsle.
Publicerat April 14, 20224 yr Detta är en populär post. En lite historia från verkliga livet, hur det kan låta när telefonen ringer. Gärna en sen kväll: Ja tjena, jag heter Xxxx, jag har köpt en hagelbössa av en kompis. Kan du hjälpa mig att ta upp trångborrningen. Ja, hur trång är den, och hur mycket vill du ha den öppnat? (Vi tänker oftast Östtysk här) Det vet jag inte. Hur mycket tycker du jag ska ta upp den? Jag tycker inte ett skit. Frågan är vad du ska ha den till? Vad jagar du? Ja lite allt möjligt, jag har läst på nätet att du håller på med sånt. Jamen vad för jakt bedriver du? Jag har inte jagat än, jag har precis tagit jägarexamen. Då tycker jag du ska skjuta lite med bössan och se hur svärmen täcker, och se vilken jakt du får tillgång till innan du börjar ta upp trångborrningarna. Jamen jag måste ju kunna skjuta stålhagel på banan också, och då måste den ju tas upp? Eller? Ska du skjuta mycket på bana? Varför valde du då denna bössa? Jo för den var billig. Kan du inte åka och träna lite? Och se hur svärmen täcker, kolla om kolven passar att skjuta med, och se vilken jakt du får tillgång till. Tar du upp trångborrningarna och får en mark med fin gåsjakt kommer du att förbanna mig nästa år..... Sen kan du återkomma när du vet lite mera Du tänker såååå Tack så mycket. Jag återkommer. Det hoppas jag inte säger jag till hunden efter han har lagt luren på.
Publicerat April 15, 20224 yr 14 hours ago Dansken sa: Det hoppas jag inte säger jag till hunden efter han har lagt luren på. ”Hunden” är naturligtvis en icke avsiktlig felstavning
Publicerat Maj 27, 20224 yr På 2022-04-15 at 12:20 exabit sa: ”Hunden” är naturligtvis en icke avsiktlig felstavning Hunden är precis vad jag menar: jag får mera vettigt ur honom än jag får av en del människor.....
Publicerat Maj 27, 20224 yr 4 hours ago Dansken sa: Hunden är precis vad jag menar: jag får mera vettigt ur honom än jag får av en del människor..... Hundar är klokare än mycket av folket.