Publicerat April 15, 20224 yr Jag skulle nog klassa mig som "allmogejägare" men nu har jag och en god vän bokat och betalt för kronhjortsjakt i Skottland. Har aldrig tidigare varit iväg på någon form av "köpjakt" överhuvudtaget. Tar tacksamt emot tips, högt och lågt, vad skall man tänka på? Från arrangören har vi fått reda på en del beträffande dricks till stalker och liknande, men det finns säkert mer.
Publicerat April 15, 20224 yr Bra val! Var där på Bröllopsresa och jagade hinde/ calf 2016, Jag och frun Var jätte nöjda! Vad ska ni jaga?Hinde/ Calf eller Stag? Om ni reser med egna vapen, så se till att ha pappren i ordning och Var ute i God tid! Där vi jagade Var det krav på Ljuddämpare. Enklast är att låna vapen där. Dricks till stalkern, och om dem frågar är ni enkla människor som sparat länge för denna resa. Extra dricks kan leda till bifångst! Beroende vart ni ska så Sika deer och Willy goat. Räv är typ fritt! Kondition mässigt anpassar dem efter er. Inskjutning brukar ske, så dem ser att man behärskar vapen, vi sköt in en dag bara. Utrustning Handkikare typ 10×42 i sele. PET-flaskor för vatten, dem har bara glas flaskor, tungt att bära, Skaljacka, då vädret slår om på en mille sekund, regn,snö sol om vartannat, extra handskar då de är skönt att byta, I övrigt, är de mellan lager principen, vi hade med lite kläder i en liten ryggsäck. Och matpaket som en dag bestod av en påse chips, cola en kaka och äpple, så ta med någe snickers eller liknande. OCH TITTA IGENOM ALLA KLÄDER EFTER AMMUNITION! först själv sedan ber du någon annan och själv igen. En reseförsäkring, som täcker förlort material,utebliven resa pga sjukdom m.m Träna lite skytte på längre håll 300m Sen tycker jag att ni ska ta en dag ledigt och besöka ett destilleri. Och åka runt lite, äta på en lokal pub och höra lite musik. Hoppas er resa blir lika lyckad som våran var!
Publicerat April 16, 20224 yr Författare 19 hours ago MKJ sa: Grattis, åker du med byrå? Ja, det är genom en jaktresearrangör.
Publicerat April 16, 20224 yr Författare 17 hours ago hs_merkel sa: Bra val! Var där på Bröllopsresa och jagade hinde/ calf 2016, Jag och frun Var jätte nöjda! Vad ska ni jaga?Hinde/ Calf eller Stag? Om ni reser med egna vapen, så se till att ha pappren i ordning och Var ute i God tid! Där vi jagade Var det krav på Ljuddämpare. Enklast är att låna vapen där. Dricks till stalkern, och om dem frågar är ni enkla människor som sparat länge för denna resa. Extra dricks kan leda till bifångst! Beroende vart ni ska så Sika deer och Willy goat. Räv är typ fritt! Kondition mässigt anpassar dem efter er. Inskjutning brukar ske, så dem ser att man behärskar vapen, vi sköt in en dag bara. Utrustning Handkikare typ 10×42 i sele. PET-flaskor för vatten, dem har bara glas flaskor, tungt att bära, Skaljacka, då vädret slår om på en mille sekund, regn,snö sol om vartannat, extra handskar då de är skönt att byta, I övrigt, är de mellan lager principen, vi hade med lite kläder i en liten ryggsäck. Och matpaket som en dag bestod av en påse chips, cola en kaka och äpple, så ta med någe snickers eller liknande. OCH TITTA IGENOM ALLA KLÄDER EFTER AMMUNITION! först själv sedan ber du någon annan och själv igen. En reseförsäkring, som täcker förlort material,utebliven resa pga sjukdom m.m Träna lite skytte på längre håll 300m Sen tycker jag att ni ska ta en dag ledigt och besöka ett destilleri. Och åka runt lite, äta på en lokal pub och höra lite musik. Hoppas er resa blir lika lyckad som våran var! Tack för tips. Redstag stalking. Jag och jaktkompisen kommer ha några dagar innan jakten där planen är att försöka fiska lite och naturligtvis besök på något destilleri. Vi lånar bössa på plats, det är redan uppgjort och klart. Bra tips med vatten i petflaska.
Publicerat April 16, 20224 yr 30 minutes ago FarsanSeger sa: Tack för tips. Redstag stalking. Jag och jaktkompisen kommer ha några dagar innan jakten där planen är att försöka fiska lite och naturligtvis besök på något destilleri. Vi lånar bössa på plats, det är redan uppgjort och klart. Bra tips med vatten i petflaska. Då ska ni ha med myggmedel!
Publicerat April 19, 20224 yr När vi var där så blåste det så kraftigt att jag aldrig behövde öppna myggmedlet som jag köpt specifikt för skottlandsknotten. Vi jagade på västkusten. Runt Kinlochleven. Där är landskapet otroligt utmanande. Så mitt första tips är, träna i backar. Kondition i all ära men riktig backträning är det enda som funkar. Jag åkte med Arrangör som ordnade med vapen-administration mm så det funkade smidigt. Se till att ha täckning på kreditkortet som du bokade med för depositionen för hyrbilen. Kan tänkas självklart men det brukar inte gå att byta kort efter bokningen. Mina två hjortar sköts på 150 och 160 meter. Ett par chanser som aldrig blev av på runt 250 meter. Så träna blandade avstånd. För min del fik jag vänta länge när jag väl lagt mig för skott så pulsen efter ansträngning var aldrig något problem. Däremot så blev jag nedkyld av att ligga i blåsten, svettig och dan i nästan en timma vid båda tillfällena. Jag hade under mina skalbyxor tunna långrör som transporterade bort fukt. På överkroppen en fukttransporterande underställströja, en houdini power-hoodie och på det en houdini skaljacka. En hals. Jag köpte tyvärr min Vapenryggsäck Vorn Lynx efter att jag kom hem. Den hade varit perfekt där. Jag hade dock en annan bra från Hillman. I ryggsäcken bör ett förstärkningsplagg ligga, och ett par extra strumpor. Plats för ett litet matpaket och en plastflaska för vatten. (Vatten går att dricka direkt ur berget också) Kikare bör ha förstoring på ca. 10. Min har 8 gånger och på de avstånden man spanar på så var det för lite. Men jag tänkte inte köpa en ny kikare bara för denna resa. Så den fick duga. Ibland tog det LÅNG tid att hitta hjortarna i kikaren trots stalkerns direkt pekande på på en sluttning en värld bort. VÄL ingångna kängor. Som du vet håller vatten ute. Vattentäta handskar. Jag rekommenderar sealskinz. En halsvärmare/Buff att dra upp över hals och ansikte vid snålblåst. Dricks betalade vi när allt var klart. Innan vi lämnade för hemfärd. För oss strulade det lite med boendet. Arrangören hade bommat boka byte av boende. Så där stod vi och var tvungna att checka ut utan att ha ett nytt boende. Men vi ringde hem till arrangören och de fick snabbt lösa problemet. Be B&B kvällen innan om ett lunchpaket att ta med på morgonen. Det kostade oss en 50-lapp per dag och man fick med sig ett trevligt litet paket med någon smörgås, frukt och snacks och en juice. Kontanter är bra. Fota mycket och ta ett par extra dagar att bila runt. Jag har varit många gånger i Skottland, men stannar fortfarande lika ofta bilen bara för att ta in landskapet. Kika gärna i tråden om min resa 2018.
Publicerat April 19, 20224 yr Intressant hur man ser de där med kondition olika? En av dagarna hade jag feber,men jagade ändå,var lite tungt att dra ner hjortarna från berget, men gick! Men tung terräng tyckte jag inte de var direkt.
Publicerat April 20, 20224 yr 9 hours ago hs_merkel sa: Intressant hur man ser de där med kondition olika? En av dagarna hade jag feber,men jagade ändå,var lite tungt att dra ner hjortarna från berget, men gick! Men tung terräng tyckte jag inte de var direkt. Jo. Sen är det också väldigt stor skillnad på vart i Skottland man är. Terrängen skiljer sig mycket beroende på vart man är. Vi mötte upp ett par andra jägare på flygplatsen, och tänkte, det där kommer aldrig funka. De kommer inte ta sig upp på första berget. Mötte samma jägare på tillbakavägen och de hade haft en "walk in the park" jämförelsevis. De hade jagat i närheten av Kingussie.