Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Provskjutning Mauser 410B

Featured Replies

Publicerat

Var och testade lite olika ammunition idag. Järnsiktena på 74m. Det är fan inte lätt att hålla pricken lika på kornet, den blir vääldigt liten. Vet inte om man vinglar ihop eller isär träffarna. Ringbredden är 8mm. Ett mer rättvist test kommer när jag fått på 2,75x kikaren. 

IMG_20220507_112033.jpg

IMG_20220507_112018.jpg

IMG_20220507_112047.jpg

IMG_20220507_112009.jpg

IMG_20220507_112002.jpg

IMG_20220507_111949.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Du sköt ju för fan bättre med dom öppna riktmedel 😉

Publicerat

Det brukar ju gå fint att prickskjuta med Tyska 1, fast kanske låga 2.75 förstoringen på 80m gör det lite marigt att "hålla mitti målet" var skott då jag kan tänka mig att det är svårt att se ringarna på tavlan genom siktet.

Jag skulle nog se till att försöka testa på 50m så ger det nog bättre svar på vilken amo som skjuter tätast.

Publicerat
  • Författare
46 minutes ago Dansken sa:

Du sköt ju för fan bättre med dom öppna riktmedel 😉

Jo på lite kortare och höll annorlunda. Blev lite stressad idag också när det står folk och trampar och väntar på att få skjuta. Får ta en dag i Tarsta i lugn och ro. 

Publicerat

Jag har alltid föredragit en fyrkantig riktpunkt framför en rund. Har man en tysk 1:a (för övrigt världen bästa riktmedel 🤷‍♂️) funkar det skitbra att lägga spetsen i en hörna för riktigt precist skytte.

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Järven sa:

Det brukar ju gå fint att prickskjuta med Tyska 1, fast kanske låga 2.75 förstoringen på 80m gör det lite marigt att "hålla mitti målet" var skott då jag kan tänka mig att det är svårt att se ringarna på tavlan genom siktet.

Jag skulle nog se till att försöka testa på 50m så ger det nog bättre svar på vilken amo som skjuter tätast.

Att se några ringar finns inte en chans att göra. Det är grova stolpar så man knappt ser pricken. Det skulle funka med en modern 1" kikare med kort ögonavstånd. Så okularet hamnade bakom slutstyckshandtaget. Men det finns nog inte att hitta. Kanske Pecar 3-10 jag sålde hade funkat. 🤔

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago TekDr sa:

Jag har alltid föredragit en fyrkantig riktpunkt framför en rund. Har man en tysk 1:a (för övrigt världen bästa riktmedel 🤷‍♂️) funkar det skitbra att lägga spetsen i en hörna för riktigt precist skytte.

Får testa med en fyrkant på 20x20cm så jag ser den. 

Publicerat
1 minute ago OlaK sa:

Får testa med en fyrkant på 20x20cm så jag ser den. 

Du kan även testa att vrida den 90grader som en ”diamant” och skjuta mot nedre spetsen, alltså spets mot spets. Egentligen funkar nog det mesta som gör det lättare att få konsekvent målbild 🤷‍♂️

Publicerat
  • Författare

Tänkte få en lugn stund med lite skytte på 50m under fm. Hann med en serie innan det ramlade in en jägarexamensgrupp som skulle skjuta på älgen. 🤬IMG_20220521_084852.thumb.jpg.a023530dbc5fd6d7065e025aae75cd7b.jpg

Skotten börjar att samlas iaf. Givetvis så rattade jag kikaren fel. 😖

Geco Semi Auto 6 skott. 

Redigerad med OlaK

Publicerat
  • Författare

Bytte kikare, satte på en 1" Pecar 2,25x med riktmedel nr2 istället. Stolparna var väldigt grova på 2,75x.

Testade 50m älgen nu på morgonen. Jag är nöjd med resultatet. 😁

IMG_20220528_092559.thumb.jpg.f2846b1cb016bfa9735f701aa03370f0.jpgIMG_20220528_093009.thumb.jpg.8cbcd1ebf1939bf7abf8b36e42734369.jpg