Publicerat Maj 11, 20223 yr Bara en fundering om ni haft olika erfarenheter: Jag har ett par Peltor Protac Shooter. De funkar förstås fint, dämpar bra. Däremot tycker jag medhörningen lämnar mycket att önska. Väldigt plåtigt ljud, man hör inte alls knak i skogen osv om det inte är högljutt. Sitter alltid på pass med ena eller båda sidorna upphasade för att kunna höra hundar och djur som är på G.. Förstås måste jag då dra ner dem innan jag kan skjuta vilket är lite segt, men jag räknar med att ljudet jag hör ger mig såpass förvarning att det ändå är värt det. Bara haft dem på där jag stått väldigt trångt där jag antog det skulle gå väldans fort från 0 till djur framför mig. Vilka kåpor har ni? Vad har ni upplevt har bäst medhörningsfunktion?
Publicerat Maj 11, 20223 yr För mig när det gäller kåpor funkar MSA Sordin bäst. Helst då med gelkuddarna som sitter skönt på skallen. Dock vet jag att vissa klagar på att de är för små om man har stort huvud 🤷♂️ jag använder dock sällan kåpor på jakt numera. Antingen fuskar jag när jag har min halvsjua med hauskendämparen på eller så kör jag formgjutna soundscope som i min mening är överlägsna kåpor i ljudåtergivning då de sitter i öronen och på så vis ger mer naturlig känsla av ljudet och ytterörat dämpar effektivt vindbrus. Det känns dock lite förlegat med engångsbatterier och priset är på sin höjd halvkul…
Publicerat Maj 11, 20223 yr Protac 2 eller tactical xp har väsentligt bättre medhörning än sporttac eller sordins. Kör protac 2 och har sporttac som extra. Hade sordin.
Publicerat Maj 11, 20223 yr Sordin. Klart bäst. Då jämför jag med Peltor xpi Fast att gå med hunn o låta bli att panga är bäst.