Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktresa i present, tips och råd

Featured Replies

Publicerat

Jag har i examenspresent fått ett visst bidrag, att göra något roligt för. Förslaget att åka på jaktresa dök då upp. Jag är väl egentligen ute efter tips på en prisvärd destination/vilt som är en bra första jaktresa, då jag inte varit utanför Sverige och jagat tidigare. Det som är intressant är jakt med kulvapen, och vilt som rådjur, vildsvin och dovhjort går bort då jag vill jaga ett vilt jag inte kan jaga här hemma, eller åtminstone inte på de marker jag brukar jaga. Europa ligger väl närmast till hands. 

Resan blir eventuellt kombinerad familjeresa, om övriga medlemmar i familjen väljer att åka på samma gång. Det jag har funderat på mest hittills är väl gems eller någonstans där det finns fina kronhjortar. Kan tillägga att jag är ung och har bra kondition och ork så däri ligger inte någon begränsning. 

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

Publicerat

Skottland!

Publicerat

Någon gång har jag tänkt åka till bergen i Rumänien för drevjakt. Utöver klövvilt erbjuds björn, varg och någon slags vildkatt. 

Föreställer mig att det är rätt mäktig natur.

Publicerat

Har faktiskt jagat hjort i Karpaterna, i utkanten av Transylvanien. Satt i Ceaussescus gamla jakttorn inklädda med marmor.

Tyvärr var det bara en kväll men och såg mycket djur, till och med Björn. Men satt med en lånad cz som jag inte provskjutit så avstod. Karpaterna är en förlängning av Alperna - fantastiskt vackert.

Publicerat
3 hours ago MKJ sa:

Har faktiskt jagat hjort i Karpaterna, i utkanten av Transylvanien. Satt i Ceaussescus gamla jakttorn inklädda med marmor.

Tyvärr var det bara en kväll men och såg mycket djur, till och med Björn. Men satt med en lånad cz som jag inte provskjutit så avstod. Karpaterna är en förlängning av Alperna - fantastiskt vackert.

Spännande. Vad tror du om drevjakt där?

Publicerat

Bra drevjakt är ju ju naturligtvis vilttillgång men än mer organisation. När jag jobbade kommersiellt i landet typ 04-07 kunde man säga mycket trevligt om folket och förutsättningarna, men just organisation var fortfarande generellt ingen paradgren efter enbart 15 år som demokrati. Det kan dock skett mycket sen dess då jag inte varit där sen 07. Grannen Ungern har ju fina traditioner.

Publicerat
  • Författare

Tack alla för input och råd! Ska kika mer på Skottland och jakt i östra Europa! @hs_merkel Vart i Skottland jagade du? 

Publicerat
1 hour ago Givdul sa:

Tack alla för input och råd! Ska kika mer på Skottland och jakt i östra Europa! @hs_merkel Vart i Skottland jagade du? 

Vi var där på Bröllopsresa jag och frun och jagade Hind och kalv. Vi flög till Aberdeen bodde utanför Inverness, och jagade på 4 olika Estate, vid Dingwell, Inverness, Fort Willam och en ö utanför Reiff, Vi sköt 31 Hind/kalv 2 Sika och 1 Rådjur. Var meningen att vi skulle jaga vildget med men den dagen vi var där hade dem gått ner till vägen, och räknades som tamdjur då. Var på Dalmore destilleri och även vid Fort Augustus, som ligger där Galadoni kanalen lämna Loch Ness. Åt och drack som en prins! Hade jacuzzi på hottel rummet. Och egen Whiskey flaska i Baren som bara var att ta ifrån när man kom hem och satte sig framför brasan på hotellet. Sen kom dem in med Menyerna och man beställde, sen hämta dem oss när maten var klar i Restaurangen, kändes konstigt att glida in med jaktkläder och gummistövlar på heltäckningsmatta med blod i ansiktet, men folket där gratulerade bara oss till "the first red"

Publicerat
  • Författare
56 minutes ago hs_merkel sa:

Vi var där på Bröllopsresa jag och frun och jagade Hind och kalv. Vi flög till Aberdeen bodde utanför Inverness, och jagade på 4 olika Estate, vid Dingwell, Inverness, Fort Willam och en ö utanför Reiff, Vi sköt 31 Hind/kalv 2 Sika och 1 Rådjur. Var meningen att vi skulle jaga vildget med men den dagen vi var där hade dem gått ner till vägen, och räknades som tamdjur då. Var på Dalmore destilleri och även vid Fort Augustus, som ligger där Galadoni kanalen lämna Loch Ness. Åt och drack som en prins! Hade jacuzzi på hottel rummet. Och egen Whiskey flaska i Baren som bara var att ta ifrån när man kom hem och satte sig framför brasan på hotellet. Sen kom dem in med Menyerna och man beställde, sen hämta dem oss när maten var klar i Restaurangen, kändes konstigt att glida in med jaktkläder och gummistövlar på heltäckningsmatta med blod i ansiktet, men folket där gratulerade bara oss till "the first red"

Låter ju som en fantastisk resa! En sådan man aldrig glömmer och får svårt att toppa.