Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Låg förstorande kikarsikte med starkt lysande punkt.

Featured Replies

Publicerat

Helst skulle jag vilja ha ett Aimpoint eller något liknande sikten men då jag har brytningsfel så får jag inte en rund punkt utan ett avlångt sträck i dessa sikten så dom går bort.
Så alternativet är ett låg förstorande sikte

Jag har idag ett Busnell Elite 1-6.5 men punkten lyser för dåligt för att använda i solljus.
På mässan kollade jag i några sikten men jag tyckte inte det var många som hade så starka punkter som jag ville.
Hawke som jag hoppats på gick inte att ställa upp i den styrka jag vill ha.

Där emot Kite optics 1-6 fick jag upp i den nivån jag vill ha.
På nätet ligger den runt 12000. Nån som vet hur dessa sikten är?

Något annat förslag på sikten som går att få en riktigt stark lysande punkt utan att punkten bara blöder?

Publicerat
15 minutes ago Droggot sa:

................ då jag har brytningsfel så får jag inte en rund punkt utan ett avlångt sträck i dessa sikten så dom går bort.
.................................

Har du kollat om det verkligen är ett problem? Om jag kollar noga genom mitt rödpunktssikte ser jag också en "spretig korv". Detta vid köksbordet, men vid skytte - särskilt vid jakt - är det inga problem alls. Man har ju fokus på målet och inte på punkten.

15 minutes ago Droggot sa:

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago erpet sa:

Jo da jag köpte ett H1 men fick sälja det för det gick inte.
Var även inne hos Aimpoint på mässan och tittade i ett med 6 moa det skulle vara bättre sa dom men jag hade två prickar inte en.

Publicerat

Om du vill ha nåt liknade en rödpunkt kan du kolla efter prismatiska sikten då de har etsat riktmedel och således inte ger samma effekt som ett reflexsikte som aimpoint. Bland annat delta har nåt sikte och det finns säkert fler hos T.ex Astro.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago TekDr sa:

Om du vill ha nåt liknade en rödpunkt kan du kolla efter prismatiska sikten då de har etsat riktmedel och således inte ger samma effekt som ett reflexsikte som aimpoint. Bland annat delta har nåt sikte och det finns säkert fler hos T.ex Astro.

Delta kör inte dom med en triangel inte punkt?

Jag skulle verkligen vilja ha en röd punkt som sikte då jag tränar mycket i GAIM simulatorn å där finns det bara punkt eller öppna riktmedel.
Ju mer likt man har på bössan ju bättre tror jag det blir.

Publicerat

Jag tycker Swarovski z8i har en stark lysande punkt, i alla fall på drevjaktssiktet, jag har i alla fall aldrig känt att jag har behövt maxa inställningarna på mitt när jag testat det nu i maj :)

Publicerat
  • Författare

Jag har tittat i både Z8 och Z6 och av dom så tyckte jag Z6an hade bättre punkt.

Men dom är så jäkla dyra annars hade jag nog slagit till på en Z6.
Skulle helst vilja komma under 10k

Publicerat
55 minutes ago Droggot sa:

Delta kör inte dom med en triangel inte punkt?

Jag skulle verkligen vilja ha en röd punkt som sikte då jag tränar mycket i GAIM simulatorn å där finns det bara punkt eller öppna riktmedel.
Ju mer likt man har på bössan ju bättre tror jag det blir.

Just det jag hittade nu hade nån punkt/minigran som väl kanske inte är vad du vill ha. Men en snabb titt på Astro gav då att athlon, vortex m.fl. Har Prismasikten

denna verkar ha en 2moa punkt

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1536.35139/athlon-midas-tsr3-rodpunktssikte-50000h-batteritid

Publicerat

Z4i 1,25-4

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

Jag har tittat i både Z8 och Z6 och av dom så tyckte jag Z6an hade bättre punkt.

Men dom är så jäkla dyra annars hade jag nog slagit till på en Z6.
Skulle helst vilja komma under 10k

Minox ZE 5.2 1-5x24 hade också ganska bra belysning och borde gå att hitta för under 10 000 kr, där brukade jag dock ligga på ett av de högsta lägena i dagsljus men upplevde det inte som för svagt för min dagsljusjakt i alla fall, men om jag minns rätt så gick det inte att öka ljusstyrkan lika mycket som på Z8i.

Publicerat

Meopta har ett riktmedel som heter K-dot. Vet att någon här på sidan jagat med det, det borde vara funkis kan jag tycka..

Publicerat

Jag har brytningsfel och kör Meopta R1 1-4 med K-DOT på älgbössan. Älskar det siktet. För älg-/grisjakten har i varje fall jag inte behovet av högre förstoring (och när andan faller på kan jag helt enkelt byta sikte).

Ett begagnad R1 1-4 brukar man kunna hitta på Blocket osv för ca 4000-4500 kr, vilket jag tycker är klart skäligt.

Publicerat
2 hours ago LGH sa:

Jag har brytningsfel och kör Meopta R1 1-4 med K-DOT på älgbössan. Älskar det siktet. För älg-/grisjakten har i varje fall jag inte behovet av högre förstoring (och när andan faller på kan jag helt enkelt byta sikte).

Ett begagnad R1 1-4 brukar man kunna hitta på Blocket osv för ca 4000-4500 kr, vilket jag tycker är klart skäligt.

Finns en begagnad på Torsbos hemsida såg jag idag!

https://torsbohandels.com/sv/meopta--meostar-r1--22-x---rikt-k-dot-tillvnrr138289-17385.html

Publicerat
  • Författare
På 2022-06-03 at 13:33 LGH sa:

Jag googlade lite på K-DOT och jag vet inte om jag skulle störa mig på dom belysta sträcken.
Hur blir dom om man vrider upp styrkan?? Många punkter blir ju som stjärnor när dom blir lite för starkt lysande.

Publicerat
1 hour ago, Droggot said:

Jag googlade lite på K-DOT och jag vet inte om jag skulle störa mig på dom belysta sträcken.
Hur blir dom om man vrider upp styrkan?? Många punkter blir ju som stjärnor när dom blir lite för starkt lysande.

Jag har inga problem med riktmedlet ens vid hög ljusstyrka, men det beror på just mina ögon. Swarovski blir mest en stjärna för mig, samma med Aimpoint, men detta sikte funkar. Strecken är en bonus för mig. 

Publicerat
  • Författare

Någon som vet hur starkt lysande punkt man får i detta sikte?
Meopta Optika6 1-6x24 RD Belyst

Publicerat
  • Författare

Var nere hos den lokala handlaren idag och kollade i en Hawke igen men den punkten är för svag. surt!

Jag kollade då även i ett Zeiss Conquest o den gick att få riktigt stark punkt i men då blödde den ganska mycket vid högsta läget.
Tyvärr hamnade Zeissen över 10K

Publicerat
På 2022-06-07 at 16:04 Droggot sa:

Någon som vet hur starkt lysande punkt man får i detta sikte?
Meopta Optika6 1-6x24 RD Belyst

Om den är som sin storebror 2,5-15 så skulle jag väl säga att den är som på Hawken.