Publicerat Juni 14, 20223 yr Är det någon som har något test eller några kommentarer kring Zeiss V8 30 Vs 36mm tub. Det känns för mig som en kostbesparing snarare än förbättring. Men kanske gör man tillräckligt med andra förbättringar för att kompensera. Vad säger den samlade expertisen.
Publicerat Juni 14, 20223 yr Som du märker tillhör jag inte expertisen du adresserar, utan bygger på med mer frågor: Hur är det en besparing? Om tuben har en större diameter blir väl linserna också större, eller är godset i tuben helt enkelt 3mm tjockare? Blir det då billigare tillverkning? /E
Publicerat Juni 15, 20223 yr Följde inte Zeiss "kundernas önskemål"? Nu framkommer det i klippet att teknik/designbegränsning gjorde att man inte klarade av att använda 30mm tub då, man fixade det med 36mm..... Raggarö
Publicerat Juni 15, 20223 yr Jag förstår nog inte frågan, 36 mm mellanrör eller 34/35 mm handlar oftast om justermån i optiken, att man har elektronik som skall få plats och eller att man vill öka ljusgenomsläppet. Det är ingen besparing att öka tubdiametern. C
Publicerat Juni 16, 20223 yr På 2022-06-15 at 08:37 Christian N sa: Jag förstår nog inte frågan, 36 mm mellanrör eller 34/35 mm handlar oftast om justermån i optiken, att man har elektronik som skall få plats och eller att man vill öka ljusgenomsläppet. Det är ingen besparing att öka tubdiametern. C Nån grupp av ljushuvuden på Zeiss sålde antagligen in idén att 36 mm är framtiden, men nu har man äntligen fått pudla den tanken. För egen del anser jag att sikten med tub över 30 mm ser helt vansinnigt ut på jaktvapen om man önskar ett uns av estetik. I många fall är också tuber över 1" groteska på vissa vapen.
Publicerat Juni 16, 20223 yr Jag tror att det är sämre försäljning av Zeiss V8 jämfört med t.ex. Swarovski Z8 som fått Zeiss att krypa till korset och göra om till 30 mm tub. Även om du inte bryr dig om estetiken får du ett högre kikarmontage och svårare att hitta fästen med 36 mm.