Publicerat Juli 3, 20224 yr Jo! En polare fyller gubbe till helgen och jag tänkte köpa en vapensele åt honom. Har har älghundar som han traskar runt med i Västerbottenskogarna. Nån som har ett bra tips? Tittat på en "vapenrygga" men tror han inte kommer att använda en sådan. En bra sele att bära bössan på ryggen.. /Må
Publicerat Juli 3, 20224 yr Inte testat, men jag tycker denna verkar smart. https://z-aim.com/vapentillbehor/vapenremmar/z-aim-pro-stalker-neoprene-vapenrem/
Publicerat Juli 3, 20224 yr Vet att Rasmus pratat om någon i Jaktpuls på Youtube någon gång, en som han använde själv
Publicerat Juli 3, 20224 yr Bäst vet jag inte men niggelohs vanliga dubbelrem är iaf väldigt bra om rembygelfästena sitter rätt så att bössan hänger rätt. Hänger bössan fel är det inte lika trevligt.
Publicerat Juli 5, 20224 yr Provat ett par olika dubbelremmar men inte gillat nån. Det jag hittade som funkade bäst för mig var Uncab som inte verkar finnas längre. Det är bara en extra rem som man fäster i rembygeln bredvid den vanliga, non fancy solution men jävligt funktionell. https://www.uncab.se/shop/product/kp-vapenrem Jag har den inte via kikaren/pistolgreppet och det funkar fint ändå.
Publicerat Juli 5, 20224 yr Kanske inte en ren dubbelrem men rekommenderas som komplement till enkelrem som blir nå form av dubbelrem. Jag kör med denne som jag tycker är smidig, har ett par. Har även satt fast på den axelremsväskan / hundförarryggsäck (över vänster axel så höger axel är fri till bössan) som jag använder mest, blir då 3-punktsfäste med snabbanslutning över bröstet och orginalremmen kvar (till höger axel). https://harpsoe.se/ Använder om behov finnes (korta delen alltid monterad på remmen) , annars ligger den (långa delen) hoprullad i fickan. Sen gör jag så att jag tar av alla remmar om det behovet finnes / riktigt tyst. Vanlig kortare transport, så enkelrem. Å vid längre transport och lr mer avancerad terräng alt. nå mer å ha hand om (ex. hund eller dra nå vilt, så är det skönt att veta att bössan är på plats utan att jag behöver gå å spänna mig och har bägge händerna fria. Denna multifunktion funkar bra för mig. /P
Publicerat Juli 5, 20224 yr Det som stör mig med den där är att det är ett fäste runt pistolgreppet, där ska det inte finnas nåt annat än pistolgreppet att hålla i, men det är som sagt min uppfattning. Många verkar nöjda med just harpsoe.
Publicerat Juli 5, 20224 yr 4 minutes ago mbbohman sa: Det som stör mig med den där är att det är ett fäste runt pistolgreppet, där ska det inte finnas nåt annat än pistolgreppet att hålla i, men det är som sagt min uppfattning. Många verkar nöjda med just harpsoe. Förstår din tanke. Men jag upplever inte att den finns där överhuvud taget, pga den har så liten diameter i fästet runt pistolgreppet å tar därmed så liten plats så det finns grepp nog kvar i handen att greppa runt kolven för mig utan påverkan. Blir så klart lättare att acceptera om man köper konceptet. Multifunktionslösning som funkar för mig. /P
Publicerat Juli 5, 20224 yr Författare Tack för tipsen. Blir lite tajt att beställa på nätet. Rullar på torsdag. Passerar x antal jaktbutiker på väg upp mot taigan.. Så det ordnar sig nog. Har funderat på en Vorn vapenrygga. Mannen i fråga är dock extremt ointresserad av prylar. Tror han knappt har en vapenrem på bössan.. 😀 /Må
Publicerat Juli 6, 20224 yr 10 hours ago LGH sa: Kolla 3hgr.fi. De har en del smarta lösningar. Finns en del av dessa här: https://netjakt.se/vapen/vapenremmar
Publicerat Juli 6, 20224 yr Slår ett slag för lilla Vorn säcken, jag har den stora (Deer) och ja lär inte komma fler ryggor, selar eller hockuspockus vapenremmar in hos mig igen. Inget som skramlar, skaver eller daskar en i ryggslutet, kort sagt ett av mina bästa köp.
Publicerat Juli 7, 20224 yr På 2022-07-06 at 09:25 fubar sa: Slår ett slag för lilla Vorn säcken, jag har den stora (Deer) och ja lär inte komma fler ryggor, selar eller hockuspockus vapenremmar in hos mig igen. Inget som skramlar, skaver eller daskar en i ryggslutet, kort sagt ett av mina bästa köp. Har också Vorn Deer. Väldigt bra för att slippa en bössa i rem. Nackdelen för mig är att jag är så krokryggig så jag når inte ens pipan bakom ryggen för att lossa bössan Men just snabblossningsfunktionen är inte så prioriterad för min del ändå. Jag har väldigt sällan så lite grejer med mig när jag jagar att en midjeväska plus bössa i rem skulle funka.
Publicerat Juli 7, 20224 yr Angående att nå pipan så brukar jag sätta andra handen nere mot kolven och trycka emot så att pipan kommer närmare. Testa det om du inte gjort det tidigare.