Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

416 Rigby

Featured Replies

Har en bekant som ska åka till RSA i slutet på månaden som har bekymmer med att komma upp i hastighet i sin 416. Han hade tänkt jaga med 400gr A-frame så är det någon som har en verifierad laddning  PMa mig gärna. Jag har rekommenderat MRP eller VT165 med en Fed 215 bakom.

4 hours ago Luger6 sa:

Har en bekant som ska åka till RSA i slutet på månaden som har bekymmer med att komma upp i hastighet i sin 416. Han hade tänkt jaga med 400gr A-frame så är det någon som har en verifierad laddning  PMa mig gärna. Jag har rekommenderat MRP eller VT165 med en Fed 215 bakom.

Är väl bara att öka på tills hastigheten är den rätta? Finns ju massor med marginaler i den gigantiska hylsan (416 Weatherby har likvärdig hylsvolym men laddas betydligt hårdare).

Jag har ingen data för A-Frame men laddade Woodleigh 410 grains framför 100 grains MRP till 730 m/s tror jag det var.

Swift borde ha laddata för A-Frame och antagligen MRP eller RL-22 som är samma sak. Jag hade nytta av deras laddata för 404 Jeffery då de listar flera intressanta krutsorter.

Skulle nog personligen provat en laddstege från 95 till 100 grains MRP, baserat på vad jag precis fann på nätet när jag googlade.

6 hours ago Luger6 sa:

Här finns det en del, bland annat en med just 400 grains A-frame👍

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=46

• Author

Lite av hans problem, han laddar max med VT 160 och kommer inte upp i mer än 640m/s. Då han ska jaga buffel har jag rekommenderat honom att ladda till kring 700m/s. Köpeskott ligger kring det men förutom att han inte får tag i några så är dom omotiverat dyra.