Publicerat Juli 7, 20224 yr Jag har utan problem (i USA) köpt en McMillan Edge till min Winchester 70. Alltså ingen Blaser där stocken är licenspliktig. Det gick väldigt bra ända fram till Postnord och tullavdelningen i Malmö. Fick brev igår där de hävdar att stocken är en "restriktionsvara" och att de behöver mitt personnummer och införseltillstånd från polisen. Skulle jag ha några frågor skulle det gå bra att kontakta Tullverket. Tullen fattar ingenting. Polisen skrattar och skriver inte ut intyg på något som inte kräver intyg. Inkommer jag nu inte med dokumentation skickas stocken tillbaka till USA i övermorgon. Jag har suttit i telefon i över 10 timmar för att försöka komma fram till Postnord och har med idioter att göra. Verkar sitta i en skitlimbo som inte leder någon vart. Varför fattar inte Postnord något? Varför och i vilket register skall jag för detta registreras? Hur fan gör man när man bara skickas runt men vet att man har rätt?
Publicerat Juli 7, 20224 yr Författare Efter samtale med polisen igår om just det lagliga i att Postnord gör som Postnord gör, och polisen menar att Postnord kan göra som de vill. Ett privat företag kan välja vad de vill transportera och vad de vill registrera med personnummer. Tycker man att man inte vill transportera gevärsstockar, stringtrosor och rosa DNA- manipulerade bananer så gör man inte det. Om man i det beslutet hänvisar till polisen och tullen är det inte polisen och tullens problem. Det är något jag måste lösa med (fucking) Postnord. Skitlimbo!!
Publicerat Juli 7, 20224 yr Författare Efter ytterligare fem timmar i telefonkö idag fick jag tag på en mycket trevlig kille. Han jobbade inte på tullen utan importavdelningen. Stocken kommer inte att skickas tillbaka utan till mig dock efter lite bök. Plötsligt behövs inte längre intyg från Polisen längre men de skall ändå ha personnummer eftersom gevärsstocken räknas som restriktionsvara för dem. Inte enligt polisen, tullen eller vapenlagen utan enligt Postnord. Underbart svenska posten!!!
Publicerat Juli 7, 20224 yr 2 hours ago josc72 sa: Efter ytterligare fem timmar i telefonkö idag fick jag tag på en mycket trevlig kille. Han jobbade inte på tullen utan importavdelningen. Stocken kommer inte att skickas tillbaka utan till mig dock efter lite bök. Plötsligt behövs inte längre intyg från Polisen längre men de skall ändå ha personnummer eftersom gevärsstocken räknas som restriktionsvara för dem. Inte enligt polisen, tullen eller vapenlagen utan enligt Postnord. Underbart svenska posten!!! Du kan inte testa att hänvisa till GDPR-lagstiftningen och ifrågasätta om deras bedömning, av huruvida de har ett "berättigat intresse" av att spara dina personuppgifter som överstiger ditt intresse av att inte få dina uppgifter behandlade av dem, är korrekt? MVH Alias
Publicerat Juli 8, 20224 yr Tänk att det kunde gå från det Kungliga Postverket utförde till det Post Nord försöker hålla på med på bara några årtionden. Betänk sedan att varken porto eller skatt har blivit lägre under resans gång. Det måste kunna användas som varnande exempel för kommande generationer.
Publicerat Juli 8, 20224 yr Författare 11 hours ago alias sa: Du kan inte testa att hänvisa till GDPR-lagstiftningen och ifrågasätta om deras bedömning, av huruvida de har ett "berättigat intresse" av att spara dina personuppgifter som överstiger ditt intresse av att inte få dina uppgifter behandlade av dem, är korrekt? MVH Alias Ska kolla. Återkommer
Publicerat Juli 18, 20224 yr Författare Den kom, men utan avisering. Ett jäkla strul är till ända. Nu återstår bara en plastbäddning av låda och underbeslag. Underbeslaget från Paific Tool skall dessutom få samma färg som bössan. Färgen på stocken skulle vara brunare, lite mer i ton med resten men skit samma. Känns bra och blev lätt, som jag tänkte. Avrundar jag uppåt väger den 4,2 kg med allt.
Publicerat Juli 18, 20224 yr Författare 2 hours ago hs_merkel sa: Lätt och 4,2kg?😉 Jo då! Med det kikarsiktet och med tanke på hur den skjuter....
Publicerat Juli 18, 20224 yr Nå om du säljer den billigt och den passar min så kan jag köpa den så beställer du en ny i rätt färg.
Publicerat Juli 19, 20224 yr Författare 12 hours ago karelsk blandning sa: Nå om du säljer den billigt och den passar min så kan jag köpa den så beställer du en ny i rätt färg. Det är en SA och du skjuter väl med grövre grejor?!
Publicerat Juli 19, 20224 yr 4 minutes ago josc72 sa: Det är en SA och du skjuter väl med grövre grejor?! Då är den för kort, jo precis har en winchester 70 i 338wm.
Publicerat Juli 22, 20224 yr På 2022-07-14 at 21:26 josc72 sa: Fantastiskt att postnord har EGEN Tullavdelning undrar om Tullverket vet om det
Publicerat Juli 22, 20224 yr Ett paket med Oryx kulor från jakt.se försvann... dunstade... vaporized... Typ När mottagaren efterlyste det kom det besked på appen att det var levererat. Vid postnords undersökning kunde man se att streckkoden var pipit utanför brevbärarens förra jobb och flera timmar efter han brukar vara vid leveransstället. Postnord skulle "undersöka saken" Nästa dag hade dom på magisk vis hittat försändelsen och undrade om han ville hämta den på terminalen eller på konsum nästa dag. Han hämtade försändelsen på konsum nästa dag: TOM... Öppnat i perforeringen och en röd lapp satt på att "tyvärr hade försändelsen skadats under transporten" vi ber om ursäkt, och ett telefonnummer till kundservice. I dag fick han nya kulor med instabox... DOM lyckades leverera paketet... oskadd 😉
Publicerat Juli 22, 20224 yr Pestnord har inget ansvar, ingen ryggrad och ingen yrkesstolthet som Posten hade förr
Publicerat Augusti 3, 20224 yr Fick hem lapua 185gr igår och posten hade lyckats söndra den blå plast lådan som kulorna ligger i fast det var väl embalerat. Dom är inte rädd om andras grejer iaf, fast det är deras jobb.
Publicerat Augusti 3, 20224 yr Författare Köpte 1000 Lapua Scenar förra veckan. De kom med Shenker, enkelt packat med lite papper och tejp. Paketet i perfekt skick. 1000 kulor i en plastpåse i en papperskartong och inte ens tilltryckta hörn. Går det att undvika Postnord vet jag vad jag skall välja istället.
Publicerat Augusti 4, 20224 yr Köpte ett luftgevär från Tyskland ett dygn tog det till Sverige. Sen tog Postmord över och fyra dagar till gick. Har skickat rätt mycket med DHL på sista tiden, då uthämtning ligger strategiskt bra till