Publicerat Juli 22, 20223 yr Min jycke opererades för perinealbråck och kastrering i tisdags och har fått igång avföring och urin efter det men är fortfarande inlagd för att snabbsänkan är hög,den ligger på 110 och han har även fått antibiotika lagd under skinnet och intravenöst,han är 11 år men kärnfrisk i övrigt men kanske är 3 operationssnitt i en kropp på endast 6 kg påfrestande de är inte helt på det klara med om det är en infektion eller inflammation men han är feberfri...jobbigt när det är så ovisst,vad är era erfarenheter av postoperativa komplikationer ?
Publicerat Juli 22, 20223 yr Har ingen erfarenhet alls om detta, men Håller tummarna för att allt går bra för din kompis.
Publicerat Juli 22, 20223 yr Detta är en populär post. Jag gillar inte riktigt begreppet ’snabbsänka’ som en del kollegor (jag är veterinär) svänger sig med. Det är löst anammat från humansidan bara för att ha ett ord ’på lätt svenska’ att säga till djurägare. Det man avser är en blodkemisk parameter som heter CRP och är en förkortning av C-reaktivt protein. Det är ett akutfasprotein som levern tillverkar som svar på tunga allmänna inflammatoriska reaktioner i kroppen. Det är inte riktigt jämförbart med den klassiska blodparametern ’sänkan’ som också används på humansidan (anger hur snabbt röda blodkroppar sjunker i ett provrör med antikoaguleringsmedel i). Sänkan är en klassisk indikator på bakteriella infektioner. CRP kan vara förhöjt också vid tunga inflammatoriska reaktioner även utan bakteriell infektion…t.ex hjärtinfarkt hos människa, eller sårläkningsprocess efter stora mjukdelsoperationer…som ju din russel blivit utsatt för. Med enklare ord…även om ett CRP på 110 är rejält högt, kan det bero på sårläkningsprocess. Men operationen har ju också skett i ett ’skitigt’ område rent bokstavligt, så det är nog bra att de tar det säkra för det osäkra och dunkar på med antibiotika. Vad som också är bra med CRP (förutom att man får svar snabbt efter provtagning), är att det är en absolut kvantitativ parameter. Det går alltså bra att följa ett inflammatoriskt förlopp genom att följa hur den utvecklas över tid. Så om uppföljande prover visar ett minskat värde vet du att läkningen är på rätt väg. Det går nog vägen ska du se 👍