Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begränsningar eller problem ni skulle vilja lösa, rörande jakt?

Featured Replies

Publicerat

(osäker på forumdel för tråden men detta kan väl funka..)

Ville skapa en tråd där man kan skriva ner saker man märkt, stört sig på, inte riktigt har en bra lösning på, osv - jaktrelaterat förstås.

Det kan vara att man inte riktigt hittat rätt pryl/klädesplagg/vapentillbehör för att lösa en viss uppgift eller problem man tänkt sig, eller även annat rent jakttekniskt. Vad som. Kanske har annat folk här stött på liknande problem och finurlat ut en lösning de vill dela med sig av. 

Jag tycker iaf det är intressant med sånt. Måste inte vara en dyr pryl man köpt, kan vara nått svinbilligt hemmafixat också såklart.

Tex en sak jag gör:
Jag gillar inte att skjuta med handskar. Gillar inte att göra nånting alls som är "precisionsgöra" med handskar. Men på vintern blir det ju kallt att sitta på pass utan. Jag använder tjocka ullsockor jag klipper av "tåhättan" på, drar dem över handlederna. Då kan jag ha dem upp över händerna medans jag sitter och väntar och väldigt snabbt dra bak dem om jag ska vara redo att skjuta. 

En grej jag funderar på är hur jag snabbt och enkelt kan fästa skjutstödet på ryggsäcken medans jag ska gå nånstans så jag har händerna fria. Har också problem med att kikaren immar igen hela tiden när jag ska använda den om det är bara lite kyligt ute. Måste typ hålla andan så fort jag ska kika en stund.

En sak som stör mig lite är att en hel del jaktutrustning inte är tyst heller. Jag har en Eberlestock gunrunner-hösterrygga som har flera plastdetaljer som klonkar mot varandra lätt när man går. Slutstycket i öppen form på min Tikka T3 klonkar lätt om man går med det öppet med bössan över axeln eller i ryggan (där tänker jag nån slags gummiband eller nått som håller det still?). Min GRS Bifrost-kolv har rembygelfästen som klonkar (de har jag tejpat nu pga det). Osv. Såna förslag vore intressant å, hur man gör saker tysta!

Publicerat

Jag har ofta handske på vänster hand och höger hand i någon varm ficka när jag är på pass.

Imma på kikaren löser jag med flippskydd eller liknande vid lugn jakt. Vill kikaren imma igen på drevjakt så tar jag av den och använder öppna riktmedel, eller använder flippskydd de få gånger jag väntar mig att viltet ska komma och låta sig påskjutas på längre håll.

Stäng slutstycket när du går om det väsnas, givetvis på tom kammare.

Använd inte rem på bössan.

Publicerat

Håller i det mesta med sidolåset ovan.

min lösning för handske är att ha en slits vid fingerspetsen på avtryckarfingret som man bara sticker ut yttersta fingerspetsen ur vid skott. Det finns lite olika handskar som erbjuder detta annars kan man bara helt sonika skära en slits och tråckla lite runt kanten.

Publicerat

Utan att läst och bara svarar på trådens rubrik.

Fri rovdjurs jakt.

Publicerat
  • Författare

Jo, tror dock ingen här har listat ut lite finurligt hur man just kan få laglig, fri rovdjursjakt :)

Kul att läsa om era handsk-lösningar. Jag tycker hela känslan med handske är sisådär. Det funkar om jag får sitta/stå och ta ett långsamt skott, men helst inte.

Imman jag pratade om var på handkikaren, inte kikarsiktet. 

Publicerat

Är väl inget direkt i utrustningsväg man stör sig på.

Känns mera som det finns politiska och tjänstemannaproblem som skulle behöva lösas jaktmässigt.

Publicerat

Fågeldirektivet.. Det är så urbota jävla dumt. 

Publicerat
  • Författare

Försöker inte låta trist nu men bara så inte tråden spårar åt nått håll jag inte alls tänkte när jag startade den.. Jag förstår allas frustration med regler och lagar kring jakten. Men mitt intresse här var mer att se om det fanns begränsningar / problem folk stött på som nån annan kanske har en lösning på, så det är nog mer utrustning, tricks, whatever.. Saker som berör lagar kan nog ingen av oss här ha en smart hemmasnickrad lösning på :)

Publicerat

Har man stol på ryggan så vill de ju gärna klonka lite. Har alltid min vid bilen eller samlingsplatsen och en liten rygga utan stol när jag rör på mig. Men det beror ju på hur man jagar, på långpass kan ju stol ryggan vara skön och ha med då det finns mer utrymme för gott o kläder. Går mest som hundförare och då vill jag inte ha något som skramlar, en sittlapp får man med i en liten och kaffet.