Publicerat Augusti 1, 20223 yr Detta är en populär post. En kompis FICK en gammal Mauser 8X57 som såg lite "halvdassig" ut och som han tänkte ha till grisvak. Jag fick den hit med det militäriska kommandot "fixa till den här lite". Efter att ha tagit den isär och gjort rent alla delar visade det sig att det är en helt nummerriktig Oberndorf Mauser där t.o.m. tryckesdelarna, siktet (graderat ut till 2000 meter) och flaggsäkringen... allt har samma nummer. Den låg i en Whitworth '98 kolv som inte alls såg tokig ut.. Nu har den fått ställbar kolvkam, kapat pipa, rensvarvat från klaffsiktet, gänga för ljuddämpare, snikstyrhylsa (det var en gammal jag hade liggande- den mummerriktiga är orörd) och fäste för ett Dansk tillverkat snabbfäste för Pard, samt en omgång svart motorblocksfärg (värmebeständig) Sen ser den ut så här:
Publicerat Augusti 1, 20223 yr 8x57 och fast 2K sikte.. Coolt! chucken verkar ta dina övningar med ro?
Publicerat Augusti 1, 20223 yr Författare 5 hours ago Hipshot sa: 8x57 och fast 2K sikte.. Coolt! Det var siffror på båda sidor. Jag har ännu inte klurat ut vad dom på "undersidan" är till för..... Men Tyskar är Tyskar... det finns säkert en finurlig förklaring till det
Publicerat Augusti 1, 20223 yr Numreringen på undersidan var för att kunna justera utan att lyfta huvudet eller geväret. Bra om omgivningen skjuter tillbaka. 👍 Ansågs väl onödigt dyrt senare och man satte också näravståndet till 300m med hänvisning till att sikta mitt i målet på nära håll.