Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på älgkalv på enskilds initiativ, vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Hipshot tyckte att jag skulle göra en egen tråd av följande frågeställningar som jag tog upp i jaktdagboken, och som den lydige forumist jag är så kommer den här;

Kollade i Svensk Jakt på tabellen med jakttiderna för någon dag sedan och snubblade då över att det tillkommit skyddsjakt på enskilds initiativ på älgkalv på fält med oskördad gröda (tror jag det stod) från den 1 aug och fram till ordinarie älgjaktsstart.

Jag blir inte klok på, om någon skjuter älgkalv under dessa premisser, hur hanteras dessa i så fall med avseende på tilldelning enligt älgskötselplan i ÄSO, LST:s tilldelning i licensområden?

Blir ev. fälld älg hela det ordinarie jaktlagets egendom eller tillfaller kalven endast den enskilde jakträttsinnehavaren på vems mark den fälls?

För oregistrerade kalvområden så uppkommer ju rimligen inte någon frågeställning om tilldelning, men med ett rymligt samvete så kanske det finns de som tycker att fem dagars kalvjakt (8-12/10) är för kort tid och att 1/8-12/10 låter bättre.

Har jag missat något väsentligt?

MVH

Alias

Publicerat

Länsstyrelsen i Västra Götaland gör följande utvikning på https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur/jakt-och-vilt/algjakt.html (en bit ner på sidan). 

Regeringen har beslutat om nya jakttider som regleras i jaktförordningen. Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2021. Det innebär bland annat att årskalv av älg som uppträder vid fält med oskördad gröda, får den 1 augusti till 8 oktober jagas om det behövs för att förebygga skada, om Länsstyrelsen inte föreskrivit annat.

Med anledning av dessa ändringar lämnar Länsstyrelsen nedanstående anvisningar:

Bestämmelsen finns i bilaga 4 i jaktförordningen och handlar om jakt för att förebygga skador (skyddsjakt på enskilds initiativ). Antal kalvar som får fällas är ospecificerat, men i och med att skyddsjakt endast är tillåtet ”om det behövs för att förebygga skada” så handlar det inte om någon populationsreglerande jakt, utan om enstaka djur. Vi rekommenderar att följande riktlinjer följs, för att jakten ska kunna bedömas som skyddsjakt:

• Avskjutningen ska ske under pågående skadegörelse inom eller i direkt anslutning till det skadedrabbade området.
  • Jakten sker endast när flera djur är samlade och då som smyg- eller vaktjakt.
    Vid varje skottillfälle fälls högst ett djur, för att uppnå maximal skrämseleffekt.
  • Jakten sker, om möjligt, i kombination med andra skadeförebyggande åtgärder, som till exempel att använda ljus- och ljudskrämmor (exempelvis ”Critter Gitter”), sätta upp och flytta skrämselfigurer och skott i marken.

Påverkar skyddsjakten avskjutningen i ÄSO eller licensområde under ordinarie jakttid?

Då det handlar om skyddsjakt utanför ordinarie jakttid påverkar skyddsjakten inte älgskötselområdenas planerade avskjutning eller licensområdens tilldelning. Fälls kalvarna inom ÄSO:t så är det dock naturligtvis bra om ÄSO:t tar med de fällda kalvarna i beräkningen, men kalvarna dras alltså inte av från områdets planerade avskjutning.

Hur gör jag när jag har fällt en älgkalv med stöd av den nya bestämmelsen?

Älgkalven ska rapporteras till Länsstyrelsen och fällavgift ska betalas. Länsstyrelsernas nationella support för älgadministration håller på att ta fram en e-tjänst för detta, som liknar rapporteringssystemet för fällda kalvar på oregistrerad mark under jakttiden.

Räknar med att köttet tillfaller markägare/jakträttsinnehavare. Som alltid med skyddsjakt kan den ju missbrukas, men det ska ju vara skäligt att skjuta kalv för att undvika skador. Någon förlängning av jakttiden är det ju inte frågan om, och jag har svårt att tro att någon skulle tolka det så, oavsett hur rymligt samvete vederbörande har (men det finns ju å andra sidan folk till allt). 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago älg sa:

Länsstyrelsen i Västra Götaland gör följande utvikning på https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur/jakt-och-vilt/algjakt.html (en bit ner på sidan). 

Räknar med att köttet tillfaller markägare/jakträttsinnehavare. Som alltid med skyddsjakt kan den ju missbrukas, men det ska ju vara skäligt att skjuta kalv för att undvika skador. Någon förlängning av jakttiden är det ju inte frågan om, och jag har svårt att tro att någon skulle tolka det så, oavsett hur rymligt samvete vederbörande har (men det finns ju å andra sidan folk till allt). 

Tack!

Letade på LST Kronobergs hemsida utan att hitta någon dylik info alls.

Frågan om vem som har rätten till fälld älg klargörs dock inte av texten ovan heller.

Jag funderar även på hur stark en "rekommendation" från LST är, samt om LST:s skrivelser kan göra att det som bedöms som skyddsjakt i ett län inte anses vara det i ett annat län (tycker det lutar åt att det förekommer en viss rättsosäkerhet här).

MVH

Alias

Publicerat

Jag vet inte om det är något problem egentligen. Bedriver man skyddsjakt så är det för att man lider skada och inte kan förhindra skadan på något annat rimligt sätt. Om skyddsjakten ifrågasätts så är det nog upp till den som sköt att bevisa att jakten var nödvändig. I slutänden är det bara domstol som kan avgöra om det var motiverat. 

Rätten till fälld älg är egentligen sekundärt i sammanhanget, eftersom man inte skjuter älgen för att få kött (hur mycket kött man nu får av en kalv som skjuts före tröskningen, som ju håller på nu!). Men jag tror fortfarande att den tillfaller jakträttsinnehavaren. Vem skulle annars få den?