Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Premium side by side

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha köpt och sålt flera hagelvapen som jag haft en kort stund och sedan kommit på att det var nog inte rätt eller att känslan haltar

Så tänkte jag ge detta med att hitta en sbs av premiumkvalitet med kolvmått som passar 375/30/50 (370/32/52 kan passa )

Är det bara att tänka på nytt  ex Beretta pararello Flora kaliber 20 som jag förstått går att beställa måtten på 

Detta visar också vilken budgettak jag har på ca 60 000 kr

Annars skulle en britt känts bäst men märkliga kolvar på dem jag känt på 

Skall besöka Köpenhamn i Oktober och då avlägga besök hos både Hunters House och Game and Guns 

Kom gärna med goda råd och förslag på rätt bössa 

Fjäll och skogsjakt över stående hund(tyska) är där jag använder bössan 

Behöver inte tåla stålhagel men ingen nackdel 

Publicerat

För 60' får du en finfin britt, för hälften en finfin spanjor.

AYA brukar ha lite högre kolvar än en typisk engelsk bössa. 

Publicerat

Det tveklöst bästa köpet i det segmentet i dag är Chapuis RGP.

/T

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för svar - PMT du är "spot on" Chapuis har jag precis mot bättre vetande sålt en dubbelstudsare chapuis express med träkvalitet att dö för 

Chapuis gör extremt fina vapen - kan man även beställa kolvmåtten så är det nog affär på en kaliber 20 med 76 pipor 

Kan någon svara om man gjort en gunfit på en bock stämmer det på en side by side.

Annars är det öppet för bra förslag

Publicerat
2 hours ago Garmin68 sa:

Tack för svar - PMT du är "spot on" Chapuis har jag precis mot bättre vetande sålt en dubbelstudsare chapuis express med träkvalitet att dö för 

Chapuis gör extremt fina vapen - kan man även beställa kolvmåtten så är det nog affär på en kaliber 20 med 76 pipor 

Kan någon svara om man gjort en gunfit på en bock stämmer det på en side by side.

Om egenskaperna är liknande så ja, men det är mindre bra att plocka upp en lätt sbs av engelsk typ och ta rejält tag om den och ramma ner huvudet som man kan göra med en sportbock på 3,8kg. En sbs kräver lite nättare teknik och därmed eventuellt lite nättare mått.

Publicerat
3 hours ago Garmin68 sa:

Beror lite på hur du skjuter, hur du håller axlarna och hårt du ligger på kolven - men skillnaden är inte dramatiskt stor. Det är mest att en engelsk kolv vanligen höjer armbågen, vilket i bland medför att axeln kommer upp lite.....

/T

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

På väg hem efter ett besök i den danska huvudstaden på weekendresa

I besöket ingick besök hos game and Gun på Bredgade 40 och ett besök hos hunters house - tyvärr var deras vapenlager stängt !!!  Närmare man efter 10 år äntligen kommer dit - jag beskrev problemet och som vanligt så var personalen hjälpsam - lova stå här och inte röra ”for di har vi ikkelov til” efter 1,5 timmar och tillsammans med personalen gått igen allt som kan vara bra att kika på var skallen full av tankar - att de hade en H&H no3 dominion 30” pipor med relativt rätt kolvmått i bra skick för 45’dkr gjorde bara det värt besöket.

nu måste man bara grubbla och troligen komma åter för att klämma 1 gång till vilken bössa !!! 

man kommer närmare och närmare det gamla uttrycket att ett hagelgevär skall vara

ärvt,gammal,brittiskt

att ärva är kört men de andra kriterierna kan man ju fortfarande uppnå

tänker man fel ??

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2022-10-09 at 11:40 Garmin68 sa:

tänker man fel ??

Nä....