Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppblåsbart liggunderlag

Featured Replies

Publicerat

Efter en första natt i tält denna säsong står det bortom tvivel att jag är klar med traditionella liggunderlag. Jag har de senaste åren använt ett Therm-a-rest Ridge rest (cellplast) men det duger inte längre, jag kan knappt sova på det. Jag vill ha ett varmt och skönt liggunderlag och tittar på de uppblåsbara som finns. Just nu är längre vandringar inte särskilt aktuella så komfort, värme och hållbarhet (hund i tältet) går före lätt vikt.

Jag lurar på ett Exped Dura 5R LW (184 cm, 85 kg). Verkar vara ungefär det jag vill ha och man kan hitta det för under 1400kr.

Låter det rimligt eller bör jag kika på annat? Eller har jag missat en parameter jag borde ta med i mina funderingar?

Publicerat
26 minutes ago, LGH said:

Efter en första natt i tält denna säsong står det bortom tvivel att jag är klar med traditionella liggunderlag. Jag har de senaste åren använt ett Therm-a-rest men det duger inte längre, jag kan knappt sova på det. Jag vill ha ett varmt och skönt liggunderlag och tittar på de uppblåsbara som finns. Just nu är längre vandringar inte särskilt aktuella så komfort, värme och hållbarhet (hund i tältet) går före lätt vikt.

Jag lurar på ett Exped Dura 5R LW (184 cm, 85 kg). Verkar vara ungefär det jag vill ha och man kan hitta det för under 1400kr.

Låter det rimligt eller bör jag kika på annat? Eller har jag missat en parameter jag borde ta med i mina funderingar?

Det blir toppen det! Enda jag tänkte säga var att kika på ett wide, och det har du ju gjort.

Jag köpte själv ett liknande för ett gäng år sen nu...fattar inte varför jag väntade och höll på med gammeldagsa liggunderlag så länge..natt och jefla dag i hur skönt det är att sova på!

Vore det riktigt riktigt kallt kan du alltid köpa ett enkelt liggunderlag för nån hundring och lägga under så får du extra bra isolerat :)

Publicerat
  • Författare

Jag kommer inte slänga bort mitt Therm-a-rest direkt, så om det är ordentlig vinter får nog det följa med också, förutsatt att det inte ska transporteras någon längre sträcka!

Dunmodellerna lockar en del, men jag sover inte så mycket ute att jag kan rättfärdiga dubbla priset för mig själv. 

Publicerat

Just ja. Kolla så det följer med en schnozzle bag. Det verkar så när man googlar, men ja. Går skitfort att blåsa upp med en sån. Åtminstone vill man helst inte stå och blåsa upp det som en ballong med lungkraft :P 

Angående dunmodellerna vet jag inte vad fördelarna blir? Värme? Isåfall är det bara att ta med det andra om det är riktigt kall vinter.. Denna enbart räcker långt!

Publicerat

Just ja!! Nu är jag lite osäker på just denna modell. Det enda jag kan säga lite negativt om min är att den är något hal. Inte så jag själv halkar av direkt, men vet att vissa kommenterar på det ibland. Det finns även nån slags påsar man kan lägga runt för att förhindra det, men jag har aldrig känt ett så starkt behov för det..

Publicerat

Hade vanligt liggunderlag i många år. Fy fan vilken tortyr men man var ung och visste inte bättre. Uppgraderade sen till Thermarest men skillnaden är inte stor.

Bara att inse att man blir allt latare och bekvämare :ph34r:

Sämsta underlaget var dock en handduk på ett marmorgolv på Egina i Grekland. Men då var man ung och onykter :D