Publicerat Augusti 23, 20223 yr En grej jag funderar på inför kommande vinter. Bor i VVO, tror nog det kan finnas nån orre, tjäder osv även här. Men avstånden är jag inte helt 100 på för toppfågeljakt. Man måste nog vara optimalt placerad för att ha 5km fritt bakom skottet, tex. Och jag tycker det är jäkla svårt att se om tex 222an har såpass kort räckvidd att det gav möjlighet. Men låt oss säga att vi räknar bort det som alternativ (därav denna tråd): Finns det nån annan metod man kan ge sig på? Vet inte om det är en dum fråga men försöka duger? På hösten vet jag att folk traskar och skjuter på uppflog med hagel. Säkert inte det lättaste, men det har jag iaf sett ungefär hur det går till. Även sett att det finns bulvaner, lockpipor.. Men är det mest för att sitta på håll och skjuta "toppfågel" när man lockat in dem till ett träd? Är det nån som nånsin provat att få till det att locka in tex orrar på hagelhåll? Man skulle väl behöva vara j-a kamoflerad kanske...?
Publicerat Augusti 24, 20223 yr Författare 1 hour ago, dptrapper said: Och en 22 magnum 🙂 Påverkar hur? 17 hours ago, detstorabla said: Man kan skaffa en stående fågelhund 🙂 Haha jo det vore ju inte illa. Du får komma och jaga fågel hos mig sen då!
Publicerat Augusti 24, 20223 yr en 22 magnum borde inte räcka 5000 meter och är lugn och fin vid skytte på fågel på kortare håll.
Publicerat Augusti 24, 20223 yr Författare Just now, dptrapper said: en 22 magnum borde inte räcka 5000 meter och är lugn och fin vid skytte på fågel på kortare håll. Nej, sant. Jag funderar dock på om det finns _bra_ källor på vad som är maxavstånd olika kalibrar&kulor faktiskt går under optimala omständigheter.. har letat. Kan inte riktigt hitta ändå.
Publicerat Oktober 31, 20223 yr Författare Har fått lite tips nu om att jaga tjäder/orre som trycker med hagel. Förstår att det inte är lätt jakt men varför inte ge det ett försök. Min tanke är att ta det lugnt, inte hetsa skotten utan försöka se hur det blir när man går och får dem på flax. Men har nån några förslag eller råd över vad man ska tänka på ? Ställen man bör gå vid? Tidpunkter? Om man stött fåglar i ett område tidigare, är sannolikheten större att de kan hänga i samma område en annan dag? Allt sånt är av intresse. Vet ett ställe där jag hittade en massa spillning förra veckan, tänkte börja gå där i gryning/före solnedgång och se.
Publicerat Oktober 31, 20223 yr Trampjakt i skogen! När jag testade det så hyggeskanter.. tallplanteringar.. och sen reptilsnabba skott! Orrarna är mästare på att svänga bakom träd och prylar. Finns andra här som har bra koll på vart man bäst söker fågeln..
Publicerat Oktober 31, 20223 yr Författare 32 minutes ago, Hipshot said: Trampjakt i skogen! När jag testade det så hyggeskanter.. tallplanteringar.. och sen reptilsnabba skott! Orrarna är mästare på att svänga bakom träd och prylar. Finns andra här som har bra koll på vart man bäst söker fågeln.. Ja jag tänkte fasen dra ut och testa. Jag lär absolut inte hinna med först, men so what, man lär sig väl. Har stött orre på väg ut på rådjursvak häromveckan, och såg en massa tjäderspillning längs en annan grusväg.. Tänkte gå ut ett par timmar senare och se vad som man ser. Jättetacksam för tips om vad man ska tänka för terräng dock. Och vad man kör för hagelstorlek? 5or? 3or?
Publicerat November 1, 20223 yr På 2022-10-31 at 13:41 sexfemåtta sa: Ja jag tänkte fasen dra ut och testa. Jag lär absolut inte hinna med först, men so what, man lär sig väl. Har stött orre på väg ut på rådjursvak häromveckan, och såg en massa tjäderspillning längs en annan grusväg.. Tänkte gå ut ett par timmar senare och se vad som man ser. Jättetacksam för tips om vad man ska tänka för terräng dock. Och vad man kör för hagelstorlek? 5or? 3or? Såhär sent på säsongen kan dom sitta en del i träden, iaf vissa dagar. Har du lingon (eller om ni fortfarande har blåbär kvar) i kantzoner kan det vara hett. Dom sitter oftare lite torrare nu. Vägar i gryning och skymning är också bra. Skulle säga att det inte är nån idé att gå i för öppen mark, typ tallhedar, du kommer inte komma i håll. Jag kör 3or den här tiden.
Publicerat November 2, 20223 yr Författare 13 hours ago, Skooog said: Såhär sent på säsongen kan dom sitta en del i träden, iaf vissa dagar. Har du lingon (eller om ni fortfarande har blåbär kvar) i kantzoner kan det vara hett. Dom sitter oftare lite torrare nu. Vägar i gryning och skymning är också bra. Skulle säga att det inte är nån idé att gå i för öppen mark, typ tallhedar, du kommer inte komma i håll. Jag kör 3or den här tiden. Hm.. Var ute i morse, gömde mig invid lite träd vid en myr där jag hörde orrar under älgjaktsveckan. Försökte locka men kom ingenting, hörde ingenting nu iaf. När jag dock gick runt lite sen på grusvägarna i området efteråt såg jag flertalet bajshögar med lingon i (det har jag sett i andra områden också härikring senaste veckan, veckorna). Det finns drivor med lingon överallt.. Så det verkar ju vara favvofödan typ. På vägarna i gryning/skymning - knatar de runt då eller ligger och trycker bredvid? Verkar inte lätt detta men alltid roligt att vara ute oavsett. Mest att jag funderar på saker som kan öka chanserna..
Publicerat November 2, 20223 yr De käkar grus i gryningen. Har aldrig jagat längs väg men man brukar se dem när man åker ut på annan jakt. De fladdrar upp i ett träd ganska nära.
Publicerat November 2, 20223 yr Dom käkar grus på vägarna. Flyger oftast inte därifrån utan knatar bara av vägen så dom kan mycket väl sitta kvar i närheten. Lätt är det inte, svårt att tänka mig en svårare jaktform😁. Gissar på att det inte är suptertätt fågelbestånd där du jagar, kan bli många mil innan läget kommer och då ska man vara på tå och hinna med också. Är nog bara att gå, gå och gå. Tillslut så lär du dig vart dom sitter under olika tider på säsongen.
Publicerat November 2, 20223 yr Författare Ja nej, inte sjutton är det lätt säkert Men vad gör det, inget fel i att vara ute och promenera heller! Då lär man sig markerna också mer och mer tänker jag. Men bra tips om att de kan sitta kvar. Kan tänka mig de är ute på natten å, eller väldigt tidigt. Det var färskt bajs ute imorse. Stötte en "stor fågel" imorse i en lite tätare småskogsyta, kunde inte se vad det var. Nä, säkert inte supertätt men nog finns de, annars skulle jag väl inte se deras bajs hela jäkla tiden..
Publicerat November 2, 20223 yr Var iväg för 25 år sen norrut och trapjagade en helg.. sköt bom på ngr orrar och hade fler bud på älg än skogsfågel. Slutade med att jag i affekt närmast lyckades nedlägga en lavskrika.. Sen var hustrun med på en mark strax norr om Uppsala.. där gick jag med hundarna en sväng och petade. Fick ett uppflog, hade drilling då, så jag skickade iväg en pipa mot fågeln. Hann inte riktigt se vad det var, ngn skogsfågel var jag dock säker på så det var skjutbart. Vart ganska paff när jyckarna apporterade en fasantupp.. mitt i storskogen! Det är en kul jakt, bara trava på och hög skjutberedskap hela tiden. Du kommer gå på fågel och du kommer lära dej vart de står att finna.
Publicerat November 2, 20223 yr På 2022-08-23 at 15:44 sexfemåtta sa: En grej jag funderar på inför kommande vinter. Bor i VVO, tror nog det kan finnas nån orre, tjäder osv även här. Men avstånden är jag inte helt 100 på för toppfågeljakt. Man måste nog vara optimalt placerad för att ha 5km fritt bakom skottet, tex. Och jag tycker det är jäkla svårt att se om tex 222an har såpass kort räckvidd att det gav möjlighet. Men låt oss säga att vi räknar bort det som alternativ (därav denna tråd): Finns det nån annan metod man kan ge sig på? Vet inte om det är en dum fråga men försöka duger? På hösten vet jag att folk traskar och skjuter på uppflog med hagel. Säkert inte det lättaste, men det har jag iaf sett ungefär hur det går till. Även sett att det finns bulvaner, lockpipor.. Men är det mest för att sitta på håll och skjuta "toppfågel" när man lockat in dem till ett träd? Är det nån som nånsin provat att få till det att locka in tex orrar på hagelhåll? Man skulle väl behöva vara j-a kamoflerad kanske...? Kan du inte plantera in rapphöns o fasaner där nere så får du lite fågel att jaga? Fasaner är gott att äta. Rapphöns vet jag inte.
Publicerat November 2, 20223 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Kan du inte plantera in rapphöns o fasaner där nere så får du lite fågel att jaga? Fasaner är gott att äta. Rapphöns vet jag inte. Om jag inte minns fel så gjorde våran avlidne forist strävhår det, Vila i frid strävhår!