Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benedikt Winkler Drilling 12/222. Vad är det för bössa och värde?

Featured Replies

Publicerat

Har fått erbjudande att köpa en drilling 12/222 med hakmontage och ett skumt kikarsikte. Vad är det för bössa och Vad är den värd?

Serienummer 307671 A37216 (tror jag)

Resized_20220922_151128_94301.jpg

Screenshot_20220927_184122.jpg

• josc72 changed the title to Drilling 12/222. Vad är det för bössa och värde?
Publicerat

Vad har säljaren föreslaget för pris?

Publicerat
  • Författare

Han har gått bort.  En vapenaffär (inte den mest berömda) på orten har gett ett bud på 10.000 kr för bössa och vapenskåp.

Publicerat

Det låter som att vapenaffären vill tjäna pengar på affären. Det kan säkert ta ett tag att sälja en klass 2 drilling, så helt upp åt vägarna är väl inte priset.

Jag skulle lämnat in drillingen på auktion och sålt vapenskåpet på blocket. Förutsatt att det är ett godkänt skåp lär det ge mer pengar. 

Publicerat
  • Författare

Änkan, som vi känner, vill flytta hem till familj och släkt och bli av med bössan. Det kan antagligen utnyttjas men samtidigt borde hon få ett rättvist pris. Vapenskåpet är ett godkänt nyckelskåp. Kikarsiktet är antagligen från Kina. 

Publicerat

BW är ett välrenommerat bössmakeri som fortfarande finns kvar i Ferlach. Visste dock inte att dom tillverkade så pass "slätstrukna" bössor som på bilden. Dom jag har sett brukar ha överdådig gravyr i Österrikisk/Tysk stil med vackert kolvträ. Auktion med internationella kunder kan nog ge högsta pris.

• josc72 changed the title to Benedikt Winkler Drilling 12/222. Vad är det för bössa och värde?
Publicerat
  • Författare

Är bara väldigt svårt att få en uppfattning om värdet. Hittar inte en enda liknade bössa oavsett var jag söker. Vackra sidolås med massor av gravyr i 16/8x57, ja visst, men ingen som den här.

Publicerat

Dum fråga, är det verkligen en Swarre? Har de verkligen tillverkat tuber som ser ut så där./C

Publicerat
23 minutes ago Christian N sa:

Dum fråga, är det verkligen en Swarre? Har de verkligen tillverkat tuber som ser ut så där./C

Ser ut ganska likt som Z8.  Anpassat för drevjakt mm.  Kostar 26 papp, enligt Swarovskis sida.

https://www.swarovskioptik.com/se/en/hunting/products/rifle-scopes/z8-i/z8-i-1-8x24/z8i-1-8x24/5265633

Fast tuben på bössan verkar inte vara belyst.  Kan vara äldre modell.

Publicerat

Siktet ser ut som en ruskigt dålig kopia av ett Swarovski :D 

Eller så är det en väldigt mycket äldre modell som jag inte har koll på. Men rattarna och vredens textur/mönster ser så sjukt billigt ut. Typ OXO Bison...

Publicerat
  • Författare

Kikarsiktet är säkert bara skit. Optik var inte den gamle vapenhandlarens specialområde. Dock är det bössan jag är nyfiken på. Hakmontaget skall vara bra. Så vad är bössan för något? Är det bra grejor och är den värd 10 kkr?

Publicerat

Svår fråga, för mig är den nog värd 7-9 tkr, men då måste jag få titta på den närmare, jag borde nämna att bombade skruvskallar som på haket är orosmoment för mig. /C

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Christian N sa:

Svår fråga, för mig är den nog värd 7-9 tkr, men då måste jag få titta på den närmare, jag borde nämna att bombade skruvskallar som på haket är orosmoment för mig. /C

Bombade?

Publicerat
3 minutes ago josc72 sa:

Bombade?

crap.JPG.cbd5d7776cf9b569f1b67b757e0671c2.JPG

Publicerat
1 hour ago josc72 sa:

Bombade?

Slang för sönderskruvade. /C 

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! Lutar åt att någon annan får ta över den bössan för de pengarna.