Publicerat Oktober 4, 20223 yr Detta är en populär post. Det ramlade på mig en chans att få jaga på Åland, ska ju bli sjukt skoj att få släppa taxen bland alla rådjur och visst även vitsvanshjort. Resans clou blir ändå lite mårdhundsjakt, en grej på min bucketlist. Hur är det att ta med sig vapen till och från Åland?
Publicerat Oktober 5, 20223 yr 9 hours ago qvarnhill sa: Det ramlade på mig en chans att få jaga på Åland, ska ju bli sjukt skoj att få släppa taxen bland alla rådjur och visst även vitsvanshjort. Resans clou blir ändå lite mårdhundsjakt, en grej på min bucketlist. Hur är det att ta med sig vapen till och från Åland? Ska till Åland med hundarna i november så jag har kollat vad som gäller. Vapen är fritt fram så länge du har licens med. Vapenpass behövs inte. Du måste köpa jaktkort på Åland (35€). Det får man genom att maila jaktkort eller jägarbevis till katarina.lindqvist@regeringen.ax som lägger upp dig i systemet. Sen loggar du in och betalar. Hunden måste: -ha ett pass -vara vaccinerad mot rabies. Om hunden inte är vaccinerad sedan tidigare får man inte resa förrän 21 dagar efter vaccination. Det vaccin min hundar har fått räcker 3 år enligt senaste rekommendationen. -vara avmaskad 1-5 dagar före avresa med veterinärstämpel i passet.
Publicerat Oktober 5, 20223 yr Jag tolkar det som att man även måste anmäla till tullen att man reser med vapen. https://www.tullverket.se/privat/paresan/resa/resamedskjutvapenforjaktellertavling.4.5c3d004415b89fa6ac7adf.html
Publicerat Oktober 5, 20223 yr 1 hour ago benz sa: Jag tolkar det som att man även måste anmäla till tullen att man reser med vapen. https://www.tullverket.se/privat/paresan/resa/resamedskjutvapenforjaktellertavling.4.5c3d004415b89fa6ac7adf.html Ja, det stämmer, det var det jag menade men det kom inte ut rätt. Min poäng är att det räcker med licensen för att få OK av tullarna. Inget vapenpass behövs.
Publicerat Oktober 5, 20223 yr Var skall du jaga? Rådjur och mårdhund finns överallt men vitsvanshjorten finns inte på så många platser.