Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ännu en drillingtråd: Franz Sodia

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken antyder handlar detta ta om en Franz Sodia 12x12-5,6x52R gissningsvis från 60-talet

är det nån här som vet nåt om bössan i allmänhet är det nån kvalitet på den o.s.v.

Hur går det att klassa upp till t.ex. 7x57R,??  beror det på skicket på pipor etc.?? vart vänder man sig isåfall som Upplännig om en uppgradering blir aktuellt??

Ja är det nån som har nån koll på det här!!?? :-

Mvh Jansson

Publicerat

Enda jag vet om dessa bössor är att de är skitdyra att inhandla i vart fall. Min far äger en ,fast den är i kal.20 och 7.57R. Han anser att den är så pass fin att han aldrig jagar med den!

Han är rädd att snubbla eller nåt sånt.......

Publicerat
Som rubriken antyder handlar detta ta om en Franz Sodia 12x12-5,6x52R gissningsvis från 60-talet

är det nån här som vet nåt om bössan i allmänhet är det nån kvalitet på den o.s.v.

Hur går det att klassa upp till t.ex. 7x57R,??  beror det på skicket på pipor etc.?? vart vänder man sig isåfall som Upplännig om en uppgradering blir aktuellt??

Ja är det nån som har nån koll på det här!!?? :-

Mvh Jansson

rycker det i drillingtarmen ;)
Publicerat
  • Författare

Ungefär samma visa här, det är farsan som sitter på bössan, det verkar som om kolvhalsen eller nåt ska gå av om den vistas i skogen verkar det som....

Publicerat
  • Författare
rycker det i drillingtarmen ;)

jäpp men det krävs nog en hel del lobbyarbete.. :P

Publicerat

Kan du komma över denna drilling till en hyfsad peng efter bara lite fjäsk kan det nog vara värt det. En välhållen Franz Sodia, även om den är i klass 2 går inte under 35000 på en Widforss auktion. Är den dessutom i lyxutförande kan du plussa 10 till.

Att borra upp drillingar till klass ett har både jag och Hipshot gjort med gott resultat. I mitt fall från just denna kaliber 5,6x52R. Bäst är det att åka till klippan, vad jag vet ända stället i Sverige där det erbjuds. I tyskland och Danmark finns det dock ett stort utbud av smeder men prislappen är densamma överallt runt 750€.

Franz Sodia, eller Franz Sodia Ferlach som de ofta säljs under är inte tyskt, det är en Österikisk firma. Idag är produktionen uppköpt av Steyr koncernen (Mannlicher mfl) vill jag minnas och med det försvinner också unikiteten. Inga nya vapen tillverkas i dag under namnet Franz Sodia, Ferlach vet jag ej. Har ej hört talas om Ferlach vapen byggda senare än 60 talet. Huriosa är att man hade en stor amerika export på 50 talet varför man kan hitta en hel del drillingar och även dubbelstudsare i exempelvis 270W, 30-06 och 243W.

Under mellankrigsperioden, under 20 och 30 talet växte Ferlach oerhört. Hitler och framförallt Himmler som var storjägare var en av firmans stora beskyddare vilket förmodligen var rätt bekvämt till 45 ungefär. ;D

Försök kom över bössan, pensionsförsäkring!

MVH

Publicerat
  • Författare

Tack Magnus för ditt uttömmande svar. Det verkar ju helt klart som det är värt att försöka fjäska en del i framtiden. ;)

Jag ska försöka ta reda på lite mer specifika fakta om bössan i fråga, Det var ju Farfar min som köpte den initialt.

Tackar / Jansson

Publicerat

Det förekommer fortfarande produktion i Ferlach hos en rad firmor. Dock så rör det sig framförallt om customvapen och inga produktionsserier då bössorna görs av gubbar med fil och inte med CNC-fräsar.