Publicerat Oktober 23, 20223 yr Hej! Han en östsibiriska lika på 4 år. För ca 2 månader sedan så tror jag vi har nån tik i närheten som löper. Han är fruktansvärd. Han piper, slickar i kiss, kissar var 5te meter. Allmänt stressad. Sen inom jakten känns han väldigt loj, inte jätte sugen på och jaga allmänt. Spårar inte lika långt, avbryter ståndskall osv. Inte alls samma jaktidiot som förra säsongen. Nu till min fråga kan jaktlusten i min hund påverkas av en löpande tik?
Publicerat Oktober 23, 20223 yr Svårt att svara generellt. Det är väldigt olika hur hanhundar påverkas av löptikar. Det man kan fundera på är det avlägsna ursprunget från vargen. Endast alfahannen och alfatiken får reproducera sig. Funkar det då? På de få hundar jag testat på så är svaret ja. Dvs så länge jag är med så respekterar hunden det. Men om jag inte är med… troligen inte. Men oavsett så borde det rimligen bara påverka hunden så länge tiken löper. Säg 3 veckor från starten av löpet. Problemet är att det oftast finns fler tikar i området. Min vorstehhanne käkar lite sämre när grannarnas hundar löper men jag upplever honom inte som jobbig och pipig. Å andra sidan tillåter jag inte det heller. Inställningen är att alla tikar är ”mina”. Som sagt så är alla hundar olika. Men visst kan könsdriften vara starkare än jaktlusten för en del hundar (& hussar😀) Har man tikar så kan man ge sig den på att de löper vid ett dåligt tillfälle och att de ofta kan vara knepiga efter löpet. Har man hanhundar så har man en annan typ av problem. I vilket fall får man försöka hitta en strategi som funkar för en själv.
Publicerat Oktober 23, 20223 yr 2 hours ago Östlaika21 sa: Hej! Han en östsibiriska lika på 4 år. För ca 2 månader sedan så tror jag vi har nån tik i närheten som löper. Han är fruktansvärd. Han piper, slickar i kiss, kissar var 5te meter. Allmänt stressad. Sen inom jakten känns han väldigt loj, inte jätte sugen på och jaga allmänt. Spårar inte lika långt, avbryter ståndskall osv. Inte alls samma jaktidiot som förra säsongen. Nu till min fråga kan jaktlusten i min hund påverkas av en löpande tik? Har en hemma som blev tokig när han kände av löptikar i närheten, allt du beskriver & lite till. Pratade med en massa olika folk som tipsade om kemisk kastrering. Vilket innebär att hunden får ett litet hormonchip i nacken med en spruta. Funkar kanon på våran hund, så nu får han en sådan spruta 1 gång/år när han lika ska de andra sprutorna hos veterinären. Ha de.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Båda mina bassetar påverkas av löptik i närheten, den ena mer än den andra, men de glömmer när det inte luktar hona längre. Löptik i samma skog som de jagar skulle nog bli problem om de gick på sök.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Min hund brukar vara rätt knepig få fast före han sprungit klar och han har aldrig nånsin farit till kojan före i höst. Bitter som jag redan var så frågade jag om det var nån tik som löpte eller om min hund fått en stroke eller nånting liknande. Svaret jag fick kan nog dom flesta räkna ut och jag packade ihop och åkte hem.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr 3 hours ago MagnusN sa: Båda mina bassetar påverkas av löptik i närheten, den ena mer än den andra, men de glömmer när det inte luktar hona längre. Löptik i samma skog som de jagar skulle nog bli problem om de gick på sök. Kan vara jobbigt när man jagar nära samhällen :-). Vi hade för några år sedan en gråhund i jaktlaget som gärna tog en tur till samhället en 6-7 km bort. Speciellt om det råkade vara lite tomt i markerna. Fick han älg i nosen så gick det före och då var han grym.