Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken stål ammo till änder?

Featured Replies

Publicerat

Hej 

Ska på andjakt nästa vecka och måste köpa ammo, vad ska man satsa på ? US 4 32gram? Eller ska man gå upp till 34 gram eller räcker det med 28gram?

Vilka fabrikat är bra? Jag kommer tyvärr inte hinna provskjuta dem och kolla täckningen men bössan är en Miroku Mk38 och tilltänkta choker är 3/8 X 2 så om någon vet vad som brukar gå bra i dem är jag tacksam för tips.

Publicerat
18 minutes ago 228 sa:

Hej 

Ska på andjakt nästa vecka och måste köpa ammo, vad ska man satsa på ? US 4 32gram? Eller ska man gå upp till 34 gram eller räcker det med 28gram?

Vilka fabrikat är bra? Jag kommer tyvärr inte dem och kolla täckningen men bössan är en Miroku Mk38 och tilltänkta choker är 3/8 X 2 så om någon vet vad som brukar gå bra i dem är jag tacksam för tips.

Andjakt som i Gräsänder ?    Frågan är väl vad din handlare har hemma , men på pappret torde 28g :us 4 ( 3,3mm )  funka rolex  . Jag sköt en del skarv i år med 28g :4 och dom trillade bra , 34g  lär väl inte vara sämre  men risken är att dom antingen är långsamma eller jävligt stötiga .  Tex Wetland 28:4 som alla älskar att hata  gör  450ms  och det ska räcka gott på pappret om man gör sitt bakom kolven.

Publicerat
  • Författare

Gräsänder it is, får kolla vad Walter Borg har hemma

Publicerat

Till skillnad fr Culot så kan jag inte skjuta :D

Så för f-n köpt inte dessa j-la 28 gr Norma Wetland.. Det är ngt jävligt märkligt med dem, har ingen aning om vad. Det är inte bara egna erfarenheter, stått x flera och kollat när ett antal snubbar som i några fall är duktiga öser på och det är rätt många som klarar sig alt skammas med dessa. 

Det finns bättre alternativ. Tex Mirage kör en 32 gr us 4 som är svinbra.. all Gamebore är rejält vass att skjuta med. Var dock försiktig med de här extrema.. lila puppor.. glömt vad de heter.. ngt Extreme har jag för mej.. de är kul och jävligt stökiga och snabba men tja det kan vara lite rekyl.

En puppa som jag gillar och som har överraskat positivt är Rottweil.. 

Publicerat

Rio har en 30g us4 med fiberförladdning som är hyggligt åk i. Med gamebore regal 28gr us5 får man hålla igen på avstånden rejält.

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Till skillnad fr Culot så kan jag inte skjuta :D

Så för f-n köpt inte dessa j-la 28 gr Norma Wetland.. Det är ngt jävligt märkligt med dem, har ingen aning om vad. Det är inte bara egna erfarenheter, stått x flera och kollat när ett antal snubbar som i några fall är duktiga öser på och det är rätt många som klarar sig alt skammas med dessa. 

Det finns bättre alternativ. Tex Mirage kör en 32 gr us 4 som är svinbra.. all Gamebore är rejält vass att skjuta med. Var dock försiktig med de här extrema.. lila puppor.. glömt vad de heter.. ngt Extreme har jag för mej.. de är kul och jävligt stökiga och snabba men tja det kan vara lite rekyl.

En puppa som jag gillar och som har överraskat positivt är Rottweil.. 

ok visst är det superåka i de lila GB men de är ju typ för 60 meters trutar med illvillig rekyl som kostnader för effekten. Jag ådrog mig en lättare ”flinch” samt en lös lagning sist jag använde dem. 

jag har brutit mot alla ordningen regler 28 grams 6:or stål, Clever Mirage fungerar bra på modesta håll, som passkytt kan det vara att föredra. /C 

Publicerat

Hyper steel heter de lila GB. Köpte Hulls motsvarighet med 28gr i över 500ms. Biter bra.

Publicerat

Nu är jag ju färgad iom att jag är god vän med ägaren men Bornaghi har en 28gr 4:a som är jäkligt bra död i. 

När fåglarna inte har dött med den är det INTE patronerna som ska skyllas på

https://www.ssesweden.se/

Publicerat
18 hours ago Greifelter sa:

Rio har en 30g us4 med fiberförladdning som är hyggligt åk i. Med gamebore regal 28gr us5 får man hålla igen på avstånden rejält.

Ahh!! 

För en herrans massa år sedan så köpte Harg in någonslags Bespoke från Gamebore.. Papphylsa, 28 gr us 5 stål med fiberförladdning.. Förmodligen samma som ovan. Och det var ingen rolig historia.. Ankor som höll normal höjd inga konstigheter blev till fula eftersök. Det var för klent helt enkelt.

Publicerat

Winchester Blindside! Den enda stålpatron som funkar, men allt du skjuter är bara att kasta.

Publicerat
56 minutes ago hs_merkel sa:

Winchester Blindside! Den enda stålpatron som funkar, men allt du skjuter är bara att kasta.

Instämmer det är en elak patron enbart för kastabort vilt. /C